تیتر خبرها
تبلیغات
کد خبر: 10805

آمار کتاب‌خوانی و کتاب‌خوان‌ها؛ آنچه می‌پنداریم و آنچه واقعاً هست

سروناز بهبهانی/ مغز انسان نیاز به توسعه و فعالیت مداوم دارد و «مطالعه» یکی از راه‌هایی‌ست که می‌تواند به این امر کمک کند و درعین‌حال تأثیرات غیرقابل‌انکاری بر زندگی اجتماعی و فردی افراد؛ و میزان خلاقیت آن‌ها دارد؛ تاآنجاکه نتیجه برخی تحقیقات نشان می‌دهد؛ کودکان شش‌ماهه‌ای که والدینشان چندبار در هفته برایشان کتاب می‌خوانند درمقایسه‌با کودکانی که از چنین تجربه‌ای محروم هستند، در چهارسالگی مهارت خواندن و نوشتن بهتری دارند، نمره بالاتری در آزمون‌های هوش می‌گیرند و سال‌های بعد در زندگی شغل بهتری خواهند یافت؛ اما چندسالی‌ست که آمار کتاب‌خوان‌ها در جهان و سرانه میزان مطالعه در کشورها، به موضوع بحث برای کارشناسان تبدیل شده و به‌طورکلی نگرانی از کاهش عمومی علاقه‌مندی به کتاب‌خواندن در میان افراد؛ به‌ویژه کودکان دیده می‌شود.

در دنیای امروز که با ظهور و توسعه فضای مجازی و افزایش سطح دسترسی افراد به تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها، بیشتر افراد گرایش به ساعت‌ها حضور دراین‌فضاها و گشت‌وگذار در اینترنت دارند، طبیعی‌ست که کتاب و کتاب‌خواندن تاحدی به حاشیه رانده شود؛ درعین‌حال، در همین‌سال‌ها با توسعه اشکال مختلفی از مطالعه؛ به‌ویژه گسترش کتاب‌های دیجیتالی و صوتی، به‌نظر می‌رسد که مسیر تازه‌ای درراه آشتی دوباره با کتاب فراهم شده. هرچند هنوز آمار مطالعه در جهان رضایت‌بخش نیست و شمار افرادی‌که رسانه‌های دیجیتال را عاملی مؤثر در این‌مسئله می‌دانند هم کم نیست؛ اما به‌طورمثال، انجمن ناشرین آمریکا گزارش می‌دهد که تنها دراین‌کشور، سالانه ۲۰۰‌هزارعنوان کتاب به‌چاپ می‌رسد که اگر قانون عرضه‌وتقاضا را درنظر بگیریم، آمار قابل‌ملاحظه‌ای‌ست و نشان می‌دهد که مخاطبان کتاب چندان هم در فضای مجازی ذوب نشده‌اند! این‌درحالی‌ست‌که ۳۰‌درصد از نیاز بازار نشر جهان را آمریکا تأمین می‌کند و آمار کتاب‌های منتشرشده در سایر کشورهای جهان را هم باید به این‌میزان افزود. درعین‌حال، نتایج نظرسنجی‌ها برای بسیاری عاشقانِ کتاب هنوز چندان رضایت‌بخش نیست. البته در ارائه آمارها، عوامل مختلفی نیز لحاظ می‌شود؛ مثلاً؛ «جنسیت افراد» یکی از عوامل مهم در برآورد میزان مطالعه است. براساس داده‌های جدید مرکز داده‌پرداز و تحلیل بریتانیاییYouGov که ۱۰ اوت ۲۰۱۸ منتشر شده؛ نتیجه نظرسنجی از ۸۹۵۹ آمریکایی بزرگ‌سال نشان می‌دهد که دوسوم آمریکایی‌ها هرگز برای لذت خواندن، کتاب نمی‌خوانند. تقریباً نیمی (۴۷‌درصد) آمریکایی‌ها سالانه ۱۰ یا تعداد کمتری کتاب می‌خوانند. تقریباً یک‌سوم (۳۱‌درصد) آمریکایی‌ها می‌گویند که معمولاً بین یک تا پنج کتاب در سال می‌خوانند. ۱۶‌درصد دیگر می‌گویند که سالانه بین شش تا ۱۰ کتاب می‌خوانند؛ درحالی‌که ۱۲‌درصد می‌گویند که اصلاً کتاب نمی‌خوانند. دراین‌تحقیق همچنین مشخص شده که به‌طورکلی زنان بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند. مردان (۳۴‌درصد) و زنان (۲۹‌درصد) پاسخ داده‌اند که در سال بین یک تا پنج کتاب می‌خوانند و ۱۸‌درصد مردان در مقابل ۱۴‌درصد از زنان، خواندن شش تا ۱۰ کتاب در طی یک‌سال را اعلام کرده‌اند؛ اما زنان بیشتری درمقابل اذعان داشته‌اند که بین ۱۱ تا ۱۵ کتاب در سال می‌خوانند (۱۰‌درصد از زنان در مقابل هشت‌درصد از مردان) و برای مطالعه ۱۶ تا ۲۰ کتاب این آمار به (هشت‌درصد از زنان در مقابل پنج‌درصد از مردان) می‌رسد. همچنین نه‌درصد از زنان گفته‌اند که بیش از ۵۰ کتاب در سال می‌خوانند؛ درحالی‌که این آمار برای مردان، تنها دودرصد بوده است. درعین‌حال، انگیزه‌های افراد از کتاب‌خواندن نیز بسیارگسترده است؛ داده‌های YouGov نشان می‌دهد که دوسوم (۶۶‌درصد) از مردم می‌گویند «هرگز» برای لذتِ خواندن، کتاب نمی‌خوانند. ۱۱‌درصد دیگر می‌گویند که آن‌ها «هرروز» را برای لذت، کتاب می‌خوانند؛ نیز تعداد مساوی (۱۱‌درصد) می‌گویند که دو تا شش‌روز در هفته برای لذت‌بردن کتاب می‌خوانند. دراین‌نظرسنجی آمده که مردان (۶۹‌درصد) کمی بیشتر از زنان (۶۳‌درصد) احتمال دارد که بگویند «هرگز» برای لذتِ خواندن، کتاب نمی‌خوانند. درمورد نحوه کتاب‌خوانی نیز راه‌های مختلفی هست؛ وقتی نوبت به فرمت‌های ترجیحی برای خواندن می‌شود، تقریباً نیمی از مردم، کتب فیزیکی را بیشتر از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی یا سایر قالب‌ها انتخاب می‌کنند. حدود یک‌چهارم (۲۶‌درصد) می‌گویند که آن‌ها معمولاً کتاب چاپی می‌خوانند. تعداد تقریباً برابر (۲۴‌درصد) می‌گویند که به‌طورمعمول کتاب‌هایی با جلد سخت می‌خوانند. ۱۶‌درصد دیگر کتاب‌های الکترونیکی خوانده‌اند و ۶۵‌درصد «هیچ‌کدام از این‌ها» را انتخاب نکرده‌اند. زنان کمی بیشتر از مردان گفته‌اند که کتاب‌هایی با جلد شومیز (۲۸‌درصد در مقابل ۲۳‌درصد)‌، کتاب‌های با جلد گالینگور (۲۶‌درصد در مقابل ۲۳‌درصد) و کتاب‌های الکترونیکی (۱۷‌درصد در مقابل ۱۵‌درصد) را می‌خوانند. گزارش دیگری که توسط MSN (پایگاه اینترنتی متعلق به شرکت مایکروسافت) در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۲۰ منتشر شده نیز نتایج قابل‌تأملی درباره عادات مطالعه افراد نشان می‌دهد. دراین‌گزارش آمده که درصد بیشتری از مردان، خواندن کتاب را با رسیدن به صفحه ۵۰ متوقف می‌کنند؛ اما مطالعه‌ها نشان می‌دهد که زنان احتمالاً تا پایان صفحه ۱۰۰ استقامت می‌کنند! براساس گزارش جدید؛ زنان احتمالاً بیشتر از مردان در مطالعه استمرار دارند. این جملات در ادامه مطلبی عنوان شده که تنها پنج‌درصد از کتاب‌های الکترونیکی توسط بیش از ۷۵‌درصد از خوانندگان کاملاً خوانده شده‌اند و این آمار ازسوی تلگرام، چنین کامل می‌شود که در ۶۰‌درصد از کتاب‌های الکترونیکی فقط ۲۵ تا ۵۰‌درصد از خوانندگانی که آن‌ها را شروع می‌کنند، به پایان رسانده‌اند. شرکتی به‌نام Jellybooks نیز که همیشه داده‌هایی ازاین‌دست را جمع می‌کند، در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده که ۵۰ تا ۱۰۰‌صفحه اول هر کتاب تعیین‌کننده است؛ زیرا دراین‌بازه اکثر مردم، خواندن یک کتاب را رها می‌کنند. بااین‌اوصاف، اگر یک شخص از این نقطه عبور کند، احتمالاً اتمامِ کتاب ازسوی او بیشتر می‌شود. دراین‌گزارش که توسط یک مؤسسه داده‌پردازی انگلیسی ارائه شده؛ براساس یافته‌های مختلف، جنبه‌های دیگری نیز موردتوجه قرار گرفته که ازجمله آن‌ها می‌توان به درصد اقبال عمومی نسبت به‌شیوه‌های مختلف کتاب‌خوانی اشاره کرد. یافته‌های این مرکز نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، محبوبیت کتاب‌های الکترونیکی افزایش یافته است و ناشران کتاب‌های سنتی کاغذی برای کشف راه‌هایی برای کشف ذائقه جدید خوانندگان در‌تکاپو هستند. شرکت‌هایی مانند «آمازون» و «کوبو» داده‌های متعددی درمورد عادات خواندن دارند و ناشران کتاب اکنون درتلاش‌اند تا روش‌هایی برای به‌دست‌آوردن بینشی مشابه برای مطالعه و اشتیاق دوباره افراد به خواندن کتاب‌های کاغذی پیدا کنند. گزارش اخیر نشان داده که فروش کتاب‌های کاغذی از سال ۲۰۱۴ به‌طور مداوم روبه‌افول بوده است. بااین‌حال، کتاب‌های صوتی در‌حال‌شکوفایی هستند و اکنون سریع‌ترین بخش درحال‌رشد بازار را شامل می‌شوند و فروش آن‌ها بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷‌، ۱۵۰‌درصد افزایش یافته. نکته جالب‌ این‌است‌که اگرچه بسیاری‌ازافراد فکر می‌کنند دیگر دوره شعر و شاعری به پایان رسیده؛ اما زبانِ بازار چیز دیگری‌ست؛ کتاب‌های شعر با افزایش ۶۶‌درصدی محبوبیت بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸‌، جذابیت‌های خود را گسترش می‌دهند. این گزارش این‌مسئله را به طرفداران فزاینده آنلاین جملات ادبی قصار و مخاطبان مجازی شاعر نسبت می‌دهد. «سوفیا وودلی» و «الیور مانتل»؛ نویسندگان آخرین گزارش از آژانس مخاطبان، می‌گویند: «تحقیقات درباره اینکه چه‌کسی چه کتابی می‌خواند، چه‌زمانی و به‌چه‌شکلی، ادامه دارد. اینکه چه‌چیزی باعث می‌شود خوانندگان از کتاب‌خواندن دلسرد شوند و اینکه چگونه ذائقه خواندن با ذائقه فرهنگ یا رسانه‌های جمعی (یا نه) با ذائقه درارتباط است. به‌عنوان‌مثال؛ انگلیسی‌ها داستان‌های کلاسیک‌های ادبی را بیشتر انتخاب می‌کنند. محققان درمورد ۲۰۰۰ بزرگ‌سال انگلیسی تحقیق کردند و دریافتند که تقریباً نیمی از آن‌ها (۴۸‌درصد) عشق به خواندن داستان‌های کلاسیک را دوباره کشف کرده‌اند. بیش از یک‌پنجم (۲۱‌درصد) مردم ادعا می‌کنند که از اوقات فراغت برای لذت‌بردن از یک اثر ادبی عالی استفاده کرده‌اند. ۱۱درصد برای اولین‌بار، خواندن «کشتن مرغ مقلد» اثر «هارپر لی» را آغاز کرده‌اند؛ درحالی‌که یک‌نفر از ۱۰نفر از «اولیور توئیست»؛ اثر کلاسیک «چارلز دیکنز» یاد می‌کند. ۱۸‌درصد اعتراف می‌کنند که تلاش کرده‌اند رمانی کلاسیک یا برنده جایزه را برای خواندن درنظر بگیرند؛ درحالی‌که ۳۴‌درصد اظهار داشتند که آن‌را می‌خوانند؛ اما بسیار آرام. یکی از هر ۲۰‌نفر (چهاردرصد) به دروغ‌گفتن درباره کتاب‌هایی که خوانده‌اند، اعتراف می‌کنند تا در مقابل دوستان و خانواده بافرهنگ‌تر ظاهر شوند و ۱۴‌درصد می‌گویند که وقتی‌که کتابی را در دست می‌گیرند، خیلی‌راحت از رسانه‌های اجتماعی دور می‌شوند. برای بسیاری از طرفداران ادب و فرهنگ، این دلگرم‌کننده است که ۲۱‌درصد از مردم برای خواندن یا شروع به کتاب‌خوانی از برخی از بزرگ‌ترین و نمادین‌ترین آثار ادبیات در دوران مدرن استفاده کرده‌اند». ازسویی، همان‌گونه که درمورد تمام مباحث مطرح‌شده در حوزه‌های مختلف، یافته‌های علمی و نظرات کارشناسی متفاوت و بعضاً ضدونقیضی وجود دارد، در گزارشی منتشره در Sciencenorway نیز با رد تفاوت قابل‌اعتنا در مقوله کتاب‌خوانی زنان و مردان، آمده است که مردان اگر نه کمتر؛ اما به‌اندازه زنان کتاب می‌خوانند و اضافه می‌کند؛ این‌نکته حداقل وقتی صحبت از کتاب‌های صوتی‌ست، کاملاً معتبر است. این گزارش می‌افزاید: «مدت‌هاست حقیقتی وجود دارد که زنان بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند؛ مثلاً براساس آمار و ارقام یک مؤسسه تحقیقاتی در نروژ، در آنجا ۱۶‌درصد از مردان و ۳۲‌درصد از زنان کتاب‌های فیزیکی می‌خوانند؛ اما کتاب‌های صوتی داستان دیگری دارد. علت آمارهای مبتنی‌بر تفاوت‌های جنسیتی در کتاب‌های صوتی چیست؟ یک مطالعه جدید سوئدی درباره عادات کتاب صوتی افراد، نشان می‌دهد که تفاوت جنسیت درمورد این‌نوع از ادبیات مصرفی به‌میزان قابل‌توجهی کمتر است. حتی تحقیقات تازه‌ای این یافته را تأیید می‌کند که پسران ۱۸ تا ۲۰‌ساله که در سرویس کتاب صوتی BookBeat در سوئد اشتراک مجازی دارند، به‌طورمتوسط روزانه ۱۰۰‌دقیقه به کتاب‌های صوتی گوش می‌دهند؛ درحالی‌که دختران با همین میانگین سنی ۹۰‌دقیقه به کتاب‌های صوتی گوش کرده‌اند». الیزا تاترسال والین؛ محقق دانشکده کتابداری و اطلاع‌رسانی سوئد می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهند که زنان معمولاً بیشتر از مردان در امر خواندن کوشا هستند؛ اما حتی در هنگام خواندن ازطریق گوش‌دادن نیز آمار نسبتاً عادلانه به‌نظر می‌رسد. ازهمین‌رو به‌نظر می‌رسد که اختلاف جنسیت دراین‌حوزه درحال‌کاهش است». والین معتقد است که تاحدزیادی آمار‌ها درباره افرادی‌که در BookBeat مشترک هستند، معادل مشترکان Audible در ایالات متحده و انگلیس است. این سرویس بیش از ۸۰‌هزارمشترک دارد. ازسویی، توجه به این‌نکته حائزاهمیت است که افرادی‌که در برنامه‌های ارائه کتاب صوتی مشترک هستند، معمولاً علاقه بالایی به خواندن دارند؛ بنابراین، این‌افراد نماینده میزان مطالعه برای کل جمعیت سوئد نیستند. او معتقد است که گوش‌دادن، به روشی برای جذب افراد به ادبیات تبدیل شده است. ماریکا لادرس؛ استاد دانشگاه اسلو نیز باتأکیدبر اهمیت کتاب‌های صوتی در دنیای امروز می‌گوید: «اگر خدمات پخش کتاب صوتی به افراد بیشتری کمک می‌کند که کتاب بخوانند و موجب می‌شود که افراد بیشتری وقت بیشتری را برای خواندن کتاب بگذرانند، این خود دلگرم‌کننده است». او به‌تازگی نظرسنجی درمورد سرویس‌های مختلف مطالعه در نروژ و نحوه استفاده مردم از آن‌ها انجام داده. او و همکارانش مصاحبه‌هایی را با ۲۹ کاربر استریم آغاز کرده و نتیجه نظرسنجی را با ۱۵۱۱‌نفر در پاییز ۲۰۱۸ اعلام کردند. همانند مطالعه سوئدی، تحقیقات او نیز نشان می‌دهد که مردان جوان بیشترین وقت را برای گوش‌دادن به کتاب‌های صوتی می‌گذرانند. لودرز می‌گوید: «در میان کسانی‌که روز قبل از پاسخ‌دادن به نظرسنجی، به کتاب‌های صوتی گوش می‌کردند، مردان به‌طورمتوسط ۸۵‌دقیقه و زنان ۷۷‌دقیقه برای این‌مقوله وقت اختصاص داده بودند»؛ اما مانند نظرسنجی سوئد، این‌ها افرادی هستند که علاقه‌ای بیش‌ازحد متوسط به کتاب‌خواندن دارند؛ بنابراین، ما واقعاً درمورد اینکه چه‌تعداد از افراد در نروژ به کتاب‌های صوتی گوش می‌دهند، نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه دهیم. درعین‌حال برخلاف مطالعه سوئدی، محققان نروژی نیز نمونه‌ای از جمعیت را بررسی کرده‌اند که نشان می‌دهد چندنفر درواقع عضو یکی از برنامه‌های مطالعه کتاب صوتی هستند و براساس این تحقیق در اینجا معلوم می‌شود زنان بیش از مردان دراین‌فضاها حضور دارند؛ ۱۶‌درصد از زنان و ۱۱‌درصد از مردان در نروژ از جریان کتاب صوتی استفاده می‌کنند. این‌نکته را نیز باید درنظر داشت که این ارقام مربوط به افرادی نیست که کتاب‌های صوتی خریداری کرده یا به‌امانت می‌گیرند؛ بلکه برای افرادی‌ست که در برنامه‌های کتاب صوتی نروژی مانند Fabel و Storytel مشترک هستند. ازسوی‌دیگر ماریکا لادرز؛ استاد گروه رسانه و ارتباطات دانشگاه اسلو می‌گوید: «باید درنظر داشت؛ کسانی‌که از خدمات کتاب صوتی استفاده می‌کنند، هنوزهم درحال‌خواندن کتاب هستند اما کتاب را با قالب‌های دیگری نیز می‌خوانند. میانگین، این‌افراد ۱۶‌دقیقه کتاب‌های کاغذی و ۱۲‌دقیقه کتاب‌های الکترونیکی را می‌خوانند». او می‌افزاید: «این جالب است؛ زیرا نشان می‌دهد که کتاب‌ها در قالب‌های مختلف و به‌اشکالِ مختلف همچنان حضور دارند و بعید است که جریان‌های صوتی، جایگزین قالب‌های دیگر شوند». طبق آمار ارائه‌شده، ۷۰‌درصد از افرادی‌که به کتاب صوتی گوش می‌دهند، با این جمله موافق هستند: «من دوست دارم وقتی کار دیگری می‌کنم، به کتاب‌ها هم گوش دهم». اکثر این‌افراد بیان کرده‌اند که با ترکیب کتاب و هدست، فضای خاصی را برای خود ایجاد می‌کنند که می‌توانند حین انجام کارهای خانه، پیاده‌روی، سوارشدن به تراموا برای رفتن به محل کار، رانندگی، آشپزی، ورزش و ... چندکار را هم‌زمان انجام دهند و این نشان می‌دهد که چقدر قابلیت انعطاف‌پذیری در دنیای امروز مهم است. برای برخی‌ازافراد گوش‌دادن به کتاب بدان‌معناست که فعالیتی کمی خسته‌کننده مانند مطالعه، به‌طور قابل‌توجه لذت‌بخش‌تر می‌شود و شاید انجام آن به‌این‌شیوه ساده‌تر باشد. لیا پرایس؛ استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه هاروارد، در گفت‌وگویی که با مجله «پراسپکت» انجام داده درمورد اینکه آیا گوش‌دادن به کتاب واقعاً به‌معنای خواندن آن است؟ می‌گوید: «شاید در گذشته نوعی منزلت اجتماعی محسوب می‌شد که اگر اشراف‌زاده بودید، درحالی‌که داشتید موهایتان را مرتب می‌کردید، خدمتکاری پشت صندلی‌تان می‌ایستاد و با صدای بلند برایتان کتاب می‌خواند؛ این نوعی مصرف حریصانه است. هرچند، می‌توانست در قالب گروهی از مردان طبقه کارگر نیز درآید که کسی روزنامه را با صدای بلند در جمع برایشان می‌خوانده؛ به‌بیان‌دیگر، رواج دوباره بلندخوانی را می‌توان تاحدزیادی به مشکل استفاده از وقت‌های مرده نسبت داد. از اوایل قرن نوزدهم، زمان رفت‌وآمد روزانه از بهترین زمان‌های مطالعه بوده است. عصر طلایی روزنامه در قرن نوزدهم، عصر طلایی خطوط ریلی نیز بوده است. می‌بینید که امروز کتاب صوتی جایگزین روزنامه در قطار شده است». به‌نظر می‌رسد تغییری در نحوه و زمان خواندن کتاب و همچنین گوش‌دادن به کتاب‌های صوتی ایجاد شده؛ پدیده‌ای که با ظهور رسانه‌های جدید و تغییر شکل زندگی افراد اتفاق می‌افتد. شاید بسیاری همچنان براین‌باور باشند که آمار مطالعه در جهان ناامیدکننده است؛ اما شاید واقعیت این‌است‌که حالا ما، در زمان‌های مختلف و به‌اشکال متنوعی کتاب می‌خوانیم». درمورد اینکه کدام جوامع بیشتر اهل مطالعه هستند گزارش‌های متنوعی وجود ندارد و آنچه هست، معمولاً استناد به گزارشی مربوط به سال ۲۰۱۶ است که در آن، هندی‌ها (با بیش از ۱۰ساعت در هفته) را به‌عنوان افرادی با بیشترین میزان مطالعه غیردرسیِ روزانه معرفی کرده‌اند؛ بااین‌حال می‌توان در جغرافیایی محدودتر، نگاهی به فرهنگ مطالعه در تعدادی از کشورها انداخت؛ مثلاً «انجمن تحقیقات مصرفی» (GfK) در آلمان؛ متشکل از اساتید دانشگاه در رشته‌های مختلف؛ از سال ۱۹۳۴ آغازبه‌کار کرده و دراین‌سال‌ها به ارائه گزارش و پژوهش در امور مختلف اجتماعی پرداخته است. یکی از برنامه‌های این مرکز، بررسیِ آماری فعالیت‌هایِ فرهنگیِ جوامع است که برای این‌کار، طرح سؤالاتی هدفمند برای جمع‌‌آوری اطلاعات از گروه‌های مختلف؛ از مردم عادی گرفته تا کارشناسان درزمینه‌های گوناگون از کشورهای مختلف را در دستورکار دارد. در به‌روزترین تلاش این‌مجموعه در حوزه مطالعه کتاب‌های غیردرسی که مربوط به سال ۲۰۱۷ است؛ ۲۲هزارنفر از افراد بالایِ‌۱۵سال در ۱۷ کشور موردپرسش قرار گرفتند تا مشخص شود کتاب‌خوانی در‌آن‌جوامع به‌چه‌شکل است؛ ‌آن‌هم درحالی‌که طی این‌سال‌ها با پدیده گسترش استفاده از اینترنت و فضاهای مجازی مواجه بوده‌ایم. سؤال اصلی در پژوهش کارشناسان GfK این‌بود‌که این‌افراد در روز، هفته و ماه، چه‌میزان مطالعه غیردرسی دارند که بررسیِ‌ نتایج به‌دست‌‌آمده نشان داد؛ از جمعیت موردنظر که جزو «کاربران فعال» در فضای مجازی هستند، ۳۰درصدشان همچنان به امر کتاب‌خوانی به‌‌صورت «روزانه» یا «اکثر روزها» ادامه می‌دهند. دراین‌میان، چینی‌ها با ثبت ۳۶درصد از کتاب‌خوان‌های دائمیِ این جامعه آماری، در صدر این ۱۷ کشور قرار گرفته‌اند و در فاصله‌ای اندک از آن‌ها، مردم اسپانیا و بریتانیا (هردو ۳۲درصد) دیده می‌شوند. اگر افرادی‌که دراین‌پژوهش عنوان کرده‌اند دست‌کم هفته‌ای یک‌بار سراغ مطالعه کتاب می‌روند را نیز به این نتایج پیوند بزنیم، این‌عدد به ۵۹درصد افزایش می‌یابد که بازهم چینی‌ها در رده اول فهرست می‌ایستند؛ به‌طوری‌که مجموعاً ۷۰درصدشان اهل مطالعه قلمداد می‌شوند. دراین‌صورت، رتبه دوم به روسیه با مجموع ۵۹درصد؛ و رتبه سوم به اسپانیا با ۵۷درصد خواهد رسید. طبق این گزارش؛ افراد در خانواده‌های با درآمد بالا به‌نسبتِ افراد در خانواده‌های با درآمد پائین، مطالعه بیشتری دارند. درواقع، بیش از یک‌سوم (۳۵درصد) از شهروندان طبقه بالا گفته‌اند که هرروز یا اکثر روزها کتاب می‌خوانند؛ درحالی‌که این‌عدد برای شهروندان طبقه پائین جوامع، ۲۴درصد است. ضمن‌‌اینکه یکی از هر ۱۰نفر در خانواده‌های ‌کم‌درآمدِ جوامع اعتراف کرده‌اند «هرگز» کتاب نمی‌خوانند که سه‌برابرِ درصدِ گزارش‌شده از موارد مشابه در خانواده‌های پردرآمد است. یکی از نتایج جالب دراین‌تحقیق این‌بوده‌که زنان بیش از مردان، مشتاق به کتاب‌خواندن هستند؛ ۳۷درصد از زنان شرکت‌کننده در‌این‌نظرسنجی عنوان کرده‌اند که اغلب کتاب می‌خوانند؛ اما تنها ۲۷درصد مردان چنین برنامه‌ای را برای خود لحاظ کرده‌اند. این شکاف جنسیتی را می‌توان در هلند بیش از سایر کشورها دید؛ در آنجا ۳۰درصد از زنان گفته‌اند که هرروز به مطالعه می‌پردازند و درمقابل، فقط ۱۴درصد از مردان چنین‌‌کاری انجام می‌دهند. آمار ۴۰درصدیِ زنان در مقابل آمار ۲۵درصدیِ مردان در اسپانیا؛ آمار ۳۶درصدیِ زنان در مقابل آمار ۲۳درصدیِ مردان در کانادا و آمار ۳۱درصدیِ زنان در مقابل آمار ۱۹درصدیِ مردان در آلمان؛ نمونه‌هایی قابلِ‌تأمل از این «فاصله» هستند. بدترین وضعیت مطالعه را می‌توان در بین مردم دو کشور هلند و کره جنوبی دید؛ برپایه این گزارش؛ جمعیت به‌اصطلاح «آنلاین» در این دو کشور حاویِ بیشترین موارد مربوط به افرادی‌ست که اهل مطالعه نبوده و اصلاً کتاب نمی‌خوانند! عدد این گزینه برای هردوی این کشورها ۱۶درصد است. در کره جنوبی، تفاوتی ازاین‌نظر بین گروه‌های جنسیتی مردان و زنان وجود ندارد؛ اما در هلند، کفه افراد قهرکرده با کتاب، به‌سمتِ مردان سنگین‌تر است و به ۲۳درصد می‌رسد؛ این‌عدد برای زنان هلندی نه‌درصد گزارش شده. کشورهای پرجمعیت دیگر ‌این‌فهرست که تعداد افراد بی‌علاقه به مطالعه در آن‌ها زیاد است؛ بلژیک، کانادا، فرانسه و ژاپن هستند که اولی ۱۴درصد و سایر موارد ۱۱درصد از کاربران آنلاینشان، دور مطالعه کتاب را خط قرمز کشیده‌اند! اینفوگرافیک ارائه‌شده در این صفحه، تعداد افرادی‌که دراین‌کشورها هرروز و اغلب، هفته‌ای اقلاً یک‌بار؛ و ماهی یک‌بار کتاب غیردرسی می‌خوانند را در ۱۷ کشور آرژانتین، استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، هلند، روسیه، کره جنوبی، اسپانیا، بریتانیا و آمریکا مشخص کرده است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۹/۸/۲۶ -  شماره 328