تیتر خبرهای این صفحه

رمزوراز رمزارزها!

در‌پاسخ‌به پرسش «رمز‌ارز» چیست باید گفت که به‌زبان ساده رمز‌ارز نوعی از ارزهای دیجیتالی‌ست که به افراد ‌امکان می‌دهد پول خود را در یک فضای دیجیتالی انتقال دهند. رمزارزها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که رمزنگاری شده و توسط هیچ نهاد مستقلی قابل‌کنترل نیست. در مقابل رمزارز، سازوکاری مانند پی‌پال (PayPal) وجود دارد که امکان پرداخت و انتقال پول را از‌طریق ابزارهای مختلف مانند ایمیل برای کاربران خود فراهم کرده. حالا این سؤال به‌وجود می‌آید که پی‌پال یا هر سیستم مشابه دیگری که شما از آن استفاده می‌کنید، چه تفاوتی با رمز‌ارز دارد؟ این دو در‌ظاهر مشابه به هم بوده و کارهای مشابهی نیز انجام می‌دهند؛ از پرداخت و خرید اینترنتی گرفته تا هرکار دیگری که از‌طریق اینترنت می‌توانید آن‌را پرداخت کنید جزو کاربردهای هردو به‌شمار می‌رود اما با نگاهی جزئی‌تر خواهید فهمید که رمز‌ارز خیلی متفاوت‌تر است. اصطلاح رمزارز، تلفیقی از دو کلمه رمزنگاری (Crypto) و ارز (Currency) است. تلفیق این دو به‌این‌دلیل‌است‌که در رمز‌ارزها برای اطمینان از انجام معاملات بین کاربران و محفوظ‌نگه‌داشتن ارزها از تکنیک‌های رمزنگاری استفاده شده. طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی در‌زمینه طرح‌های ارزهای دیجیتال انجام شده. اولین ارز رمزنگاری‌شده، «بیت‌کوین» بود که در ۲۰۰۹ منتشر شد. «بیت‌کوین» توسط شخص یا گروهی از افراد با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)» ایجاد شده است که هویت واقعی آن‌(ها) تا‌به‌امروز، ناشناخته مانده است.

«ارز دیجیتال» و «رمز‌ارز» (ارز رمزنگاری‌شده)، دو اصطلاح متفاوت هستند و به‌اشتباه به‌‌جای هم به‌کار گرفته می‌شوند. بر‌اساس گزارش منتشرشده از‌سوی بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۵؛ «ارز مجازی» یک نماینده دیجیتالی از ارزش است که توسط بانک مرکزی، نهاد اعتباری یا مؤسسه پول الکترونیکی صادر نشده و همچنین در برخی شرایط، می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای پول استفاده می‌شود. «ارز دیجیتال» نام دیگری برای پولی‌ست که برای پرداخت کالاهای خاص یا خدمات خاص اینترنتی استفاده می‌شوند. «پول دیجیتال» کاملاً دیجیتالی‌ست و در دنیای واقعی معادل فیزیکی ندارد. این پول به‌همان شیوه پول فیزیکی یا «ارز فیات» عمل می‌کند و می‌توانید «ارز دیجیتال» را با ارز دیگری دریافت، منتقل یا مبادله کنید. براساس نظر بسیاری از کارشناسان؛ پولی که به‌منظور خریدهای اینترنتی نیز پرداخت شود، در‌اصل نوعی «ارز دیجیتال» است اما در ایران منظور از «ارز دیجیتال» در‌واقع همان «رمزارزها» هستند. اگرچه «رمزارزها» (کریپتوکارنسی) جزو یکی از انواع مختلف «ارزهای دیجیتالی» هستند؛ اما تفاوت‌های اساسی بین این دو وجود دارد.

معرفی ۱۰ رمزارز محبوب بازار
معروف‌ترین ارزهای دیجیتال عموماً به آن‌دسته از ارزهایی گفته می‌شود که یا دارای بنیاد و فاندامنتال قدرتمندی باشند یا در مقاطع تاریخی مشخصی به‌واسطه پامپ‌های قیمتی قابل‌توجهی که تجربه کرده‌اند، سودهای کلانی را نصیب معامله‌گران کنند؛ مثلاً «اتریوم» یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال است که به‌واسطه بلاکچین و پروژه قدرتمندی که دارد، توسط افراد بسیاری شناخته می‌شود. رمزارز «شیبا» نیز یکی‌دیگر از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال است که به‌دنبال پامپ قیمتی ۱۵۰۰‌درصدی که در سال ۲۰۲۱ تجربه کرد، میان معامله‌گران کریپتو به محبوبیت رسید.

1. پس از «بیت‌کوین»، دومین دارایی رمزارزی و معروف‌ترین ارز دیجیتال که تقریباً توسط تمام کاربران بازار کریپتو شناخته شده، «اتریوم» با نماد اختصاری ETH است. ارز دیجیتال «اتر» یا همان «اتریوم»، رمزارز بومی بلاکچین «اتریوم» است که در ۳۰ جولای ۲۰۱۵ (۸ مرداد ۱۳۹۴) توسط «ویتالیک بوترین» رسماً به جامعه بلاکچین معرفی شد. برخی اعضای جامعه کریپتوکارنسی رمزارز «اتریوم» را به‌عنوان «ملکه بازار ارز دیجیتال» می‌شناسند و آینده بسیار روشن و فوق‌العاده‌ای برایش متصورند. مهم‌ترین عاملی که «اتریوم» را نسبت به سایر آلت‌کوین‌های بازار تااین‌اندازه منحصربه‌فرد می‌کند و آن‌را در دسته معروف‌ترین ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد، بلاکچین قدرتمند این رمزارز است. بلاکچین «اتریوم» اولین شبکه بلاکچینی بود که فناوری قرارداد هوشمند را به اهالی تکنولوژی معرفی کرد. درحال‌حاضر بلاکچین «اتریوم» با فراهم‌کردن ظرفیت‌های گوناگون، بستری مناسب برای ایجاد و راه‌اندازی اپ‌های غیرمتمرکز (DAPP) را فراهم کرده و یک شبکه پیشگام در صنعت بلاکچین محسوب می‌شود.
2. ارز دیجیتال «تتر» با نماد اختصاری USDT برترین استیبل‌کوین بازار رمزارزها و یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا است. استیبل‌کوین‌ها آن‌دسته از ارزهای دیجیتالی هستند که فارغ از نوسان‌های قیمتی «بیت‌کوین» و سایر رمزارزها در بازار، همواره ارزش ثابتی داشته و قیمت آن‌ها با قیمت دارایی‌های دیگری همچون انس جهانی، دلار یا یورو تغییر می‌کند. رمزارز «تتر» برترین و معروف‌ترین استیبل‌کوین بازار کریپتوکارنسی بوده که قیمت هر واحد از آن همواره با قیمت یک واحد دلار آمریکا برابری می‌کند. این رمزارز اولین‌بار در جولای ۲۰۱۴ (تیرماه ۱۳۹۳) به بازار رمزارزها معرفی شد و در اکثر صرافی‌های رمزارزی به‌عنوان پایه بازار معاملات درنظر گرفته می‌شود. به‌بیانی، کاربران می‌توانند «بیت‌کوین» و سایر ارزهای دیجیتال را بااستفاده‌از «تتر» خریدوفروش کنند؛ یعنی برای خرید یک رمزارز باید مبلغ موردنظر را با رمزارز «تتر» پرداخت یا در ازای فروش آن، «تتر» دریافت کنند.
3. صرافی «بایننس» بزرگ‌ترین و معروف‌ترین صرافی ارز دیجیتال متمرکز در جهان بوده و ارز دیجیتال «بایننس‌کوین» با نماد اختصاری BNB رمزارز اختصاصی این پلتفرم است که در جولای ۲۰۱۷ (تیرماه ۱۳۹۶) به مارکت کریپتوکارنسی معرفی شد. ارز دیجیتال BNB با مارکت کپ نزدیک به ۴۷‌میلیارددلار، جایگاه چهارم از میان برترین ارزهای دیجیتال را به‌خود اختصاص داده و از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال با کاربردهای گوناگون است. صرافی بایننس و رمزارز BNB توسط «چانگ پنگ ژائو» مشهور به CZ که یکی از ثأتیرگذارترین افراد در بازار کریپتوکارنسی بوده و نفوذ بالایی در روند پیشرفت و توسعه این صنعت دارد، بنیان‌گذاری شده. برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که با توسعه فعالیت‌های پلتفرم «بایننس» و گسترش کاربرد رمزارز BNB، قیمت این دارایی رمزنگاری‌شده تا سال ۲۰۲۵ به حوالی ۵۰۰‌دلار خواهد رسید.
4. «ریپل» یکی از کمپانی‌های مطرح در ایالات‌متحده است که سابقه چند‌‌ساله درزمینه ارائه خدمات و سرویس‌های گوناگون انتقال جهانی پول دارد. ارز دیجیتال «ریپل» با نماد اختصاری XRP رمزارز بومی این کمپانی‌ست که در سال ۲۰۱۲ به‌قیمت پنج‌هزارم‌دلار به بازار کریپتوکارنسی معرفی شد و یکی از قدیمی‌ترین، پرطرفدارترین و معروف‌ترین ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. نکته جالبی که درمورد کمپانی «ریپل» وجود دارد اینکه مخاطب محصولات «ریپل» تنها اشخاص نیستند بلکه طیف وسیعی از بانک‌ها و مؤسسات مالی که در حیطه نقل‌وانتقال بین‌المللی پول فعالیت می‌کنند نیز جزو مخاطبان پروپاقرص شبکه «ریپل» بوده و بیش از ۱۰۰ بانک و شرکت مالی با این کمپانی قرارداد همکاری امضا کرده‌اند!
5. یکی از پروژه‌های رمزارزی پرطرفدار بازار که خیلی بی‌سروصدا و بی‌حاشیه مسیر تکامل خود را طی می‌کند، بلاکچین «کاردانو» است. «کاردانو» خود را به‌عنوان سومین نسل بلاکچین معرفی کرده و در زمینه‌های مختلف ‌حوزه نظیرِ ایجاد صرافی غیرمتمرکز (DEX) و ارائه استیبل‌کوین برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده. ارز دیجیتال «کاردانو» با نماد اختصاری ADA، رمزارز بومی بلاکچین «کاردانو» بوده که در سال ۲۰۱۷ توسط «چارلز هاسکینسون»، به بازار کریپتوکارنسی معرفی شد. این‌پروژه رمزارزی نیز همچون «اتریوم»، بنیاد قدرتمندی داشته و با بازگشت دوباره روزهای رشد و رونق به بازار، جهش قیمتی قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین اگر اهل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هستید، این رمزارز می‌تواند یکی از آیتم‌های سبد سرمایه‌گذاری شما باشد.
6. ارز دیجیتال «دوج‌کوین» با نماد DOGE یکی‌دیگر از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال است که در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۱۳ (۱۵ آذر ۱۳۹۲) به‌عنوان یک میم‌کوین (Memes) به بازار کریپتو معرفی شد و هم‌اکنون با مارکت کپ نزدیک به نه‌میلیارددلار در جمع ۱۰ رمزارز برتر بازار حضور پیدا کرده و جایگاه هشتم از میان پرمعامله‌ترین ارزهای دیجیتال را به‌خود اختصاص داده. بسیاری از فعالان مارکت کریپتوکارنسی ارز دیجیتال «دوج‌کوین» را با شخصیت معروف «ایلان ماسک»؛ مدیرعامل تسلا و توییتر می‌شناسند و به او لقب «پدر دوج‌کوین» داده‌اند. درواقع می‌توان گفت این «ماسک» بود که با حمایت‌های چندجانبه از «دوج‌کوین» آن‌را به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین ارزهای دیجیتال تبدیل کرد.
7. «سولانا» یکی‌دیگر از برترین پروژه‌های بلاکچینی‌ست که به‌طور ویژه درزمینه افزایش مقیاس‌پذیری فعالیت می‌کند. به‌عقیده فاندامنتالیست‌های بازار کریپتو، «سولانا» به‌وجود آمده تا رقیب «اتریوم» در سرعت پردازش اطلاعات باشد و تراکنش‌ها را در زمان کمتر و کارمزد پایین‌تر پردازش و تأیید کند. ارز دیجیتال «سولانا» با نماد SOL رمزارز بومی بلاکچین «سولانا» است که در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) به بازار کریپتوکارنسی معرفی شد. قیمت «سولانا» در یک بازه زمانی سه‌ماهه (اوت ۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۱) از محدوده ۲۵‌دلار با رشد ۹۵۰‌درصدی به محدوده ۲۶۰‌دلار رسید و سقف قیمتی جدیدی را ثبت کرد. این جهش قیمتی در رمزارز «سولانا» آن‌را به یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال تبدیل کرد و باعث شد تا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بسیاری به این‌پروژه رمزارزی جذب شوند.
8. «لایت‌کوین» با نماد اختصاری LTC یکی از قدیمی‌ترین، اصیل‌ترین، پرمعامله‌ترین و معروف‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی‌ست که طبق یک «فورک (Fork)» از شبکه «بیت‌کوین» ایجاد شده و هم‌اکنون به‌عنوان «شاهزاده آلت‌کوین‌ها» شناخته می‌شود. براساس اطلاعات موجود در وایت پیپر «لایت‌کوین»؛ این رمزارز کار خود را رسماً از اکتبر ۲۰۱۱ (مهرماه ۱۳۹۰) باعنوان «اولین آلت‌کوین» در بازار ارز دیجیتال آغاز کرده است. قیمت «لایت‌کوین» در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) به اوج تاریخی خود در محدوده ۴۱۲‌دلار رسید. ارز دیجیتال LTC با دارابودن ارزش بازار بیش از ۶.۵‌میلیارددلار، جایگاه خوبی را میان برترین رمزارزهای بازار را به‌خود اختصاص داده و برخی تحلیلگران نیز پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت این رمزارز قدیمی بازار تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰۰‌دلار خواهد رسید.
9. ارز «ترون» با نماد اختصاری TRX یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال است که به بلاکچین «ترون (Tron)» اختصاص دارد. رمزارز «ترون» ابتدا به‌عنوان یکی از توکن‌های مبتنی‌بر استاندارد ERC-20 در بلاکچین «اتریوم» آغازبه‌کار کرد و هم‌اکنون یک رمزارز کاملاً مستقل و با شبکه مخصوص‌به‌خود است. شبکه ترون یک پلتفرم اشتراک‌گذاری محتوا مبتنی‌بر فناوری بلاکچین است که با هدف ایجاد یک تحول اساسی در صنعت سرگرمی در سطح جهان به‌وجود آمده. به‌بیان دقیق‌تر شبکه «ترون» با دنبال‌کردن شعار «غیرمتمرکزسازی وب»، قدم در عرصه ارزهای دیجیتال گذاشته و قصد دارد بستری را فراهم کند تا کاربران بتوانند بدون نیاز به استفاده از سرویس‌های متمرکز همچون گوگل، اپل و فیس‌بوک، به تولید و انتشار محتوا بپردازند و ازاین‌‌راه کسب‌درآمد داشته باشند. «ترون» خود را به‌عنوان یک اکوسیستم پویا معرفی کرده و قابلیت‌های کاربردی متعدد برای ایجاد و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) به کسب و کارهای مختلف ارائه می‌کند.
10. ارز دیجیتال «شیبا» اینو با نماد اختصاری SHIB یکی از محبوب‌ترین میم‌کوین‌های بازار و البته یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال است که اعضای جامعه کریپتوکارنسی لقب «قاتل دوج‌کوین» را به این رمزارز داده‌اند و آن‌را رقیب سرسخت «دوج‌کوین» می‌دانند. ماجرای محبوبیت این رمزارز به می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) و جهش قیمتی ۵۰۰‌درصدی آن طی تنها دوروز بازمی‌گردد. این پامپ قیمتی در «شیبا» باعث شد تا صرافی‌های معتبر بسیاری ازجمله «بایننس»، این رمزارز را به‌سرعت به لیست ارزهای خود اضافه کنند و ارز دیجیتال SHIB به یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال تبدیل شود. پس از گذشت پنج‌ماه در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰)، ارز دیجیتال «شیبا» وارد یک روند صعودی جدید شد و در کمتر از یک‌ماه، با افزایش قیمت ۱۰۰۰‌درصدی، سودهای کلانی نصیب هولدرها و تریدرها کرد و زندگی فعالان بازار را متحول ساخت. رمزارز «شیبا» درابتدا باعنوان یک شت‌کوین پا در عرصه کریپتوکارنسی گذاشت؛ اما این رمزارز درحال‌حاضر با ارزش بازار پنج‌میلیارددلار، به جمع ۲۰ رمزارز برتر بازار پیوسته و جایگاه مطلوبی را میان پرمعامله‌ترین ارزهای دیجیتال به‌خود اختصاص داده است. تیم توسعه‌دهنده «شیبا اینو (Shiba Inu)» نیز از اجرای نسخه آزمایشی «شیباریوم (Shibarium)» به‌عنوان یک شبکه لایه ۲ (Layer-2) «شیبا» روی بلاک چین «اتریوم»، خبر داده که نشان از برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری این تیم جهت تقویت اکوسیستم «شیبا» دارد تا جایگاه آن‌را به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال در مارکت کریپتو تثبیت کند. پلتفرم ارز دیجیتال او‌ام‌پی فینکس

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه