محبوبترین سرویسهای پخش ویدئو در کشورهای جهان
مصطفی رفعت
در سالهای اخیر، پخش ویدئو به بخشی جداییناپذیر از سرگرمیهای جهانی تبدیل شده است. از «نتفلیکس» و «آمازونپرایم» گرفته تا «اچبیاُ مکس» و «اپل تیوی»، امروزه مصرفکنندگان درمورد سرویسهای استریم انتخابهای زیادی دارند. درحالیکه برخی خدمات، با نمایشها و آثار موردعلاقه خود را ترجیح میدهند، برخی اما مقرونبهصرفهترین یا پرمحتواترین گزینهها را انتخاب میکنند. اغلب، کاربران دوستان و خانواده را دورهم جمع میکنند و مشترک چندین سرویس پخش میشوند؛ اگرچه برخی از سرویسها مانند «نتفلیکس»، شروع به محدودکردن اینعمل کردهاند! این دادهنما، توسط theWORLDMAPS از دادههای FlixPatrol برای برجستهکردن «سرویسهای پخش با بیشترین اشتراک برپایه کشورها» (طبق آمار فوریه 2023) استفاده میکند. براینمبنا؛ «نتفلیکس» با بیشترینتعداد مشترک (در 78 کشور و بیش از 220میلیون مشتری) در سراسر جهان، محبوبترین سرویس پخش ویدئو در اکثر کشورها بود. در بسیاری از کشورها؛ ازجمله «بریتانیا»، «برزیل»، «آلمان»، «فرانسه» و «مکزیک»، بیشترین مشترک متعلق به همین سرویس بود؛ که مجموع آن، حتی بیشتر از اشتراک و سرویس پخش جریانی Amazon Prime و 200 میلیون مشترک جهانی آن است. بااینحال، بهدلیل پایگاه کاربریِ بزرگ خود، «پرایم» توانسته در پنج کشور «افغانستان»، «کانادا»، «ژاپن»، «تایوان» و «ایالاتمتحده»، تعداد مشترکین بیشتری نسبت به «نتفلیکس» داشته باشد. سایر سرویسهای پخش نیز در «مناطق خاص» موفق بودهاند؛ مثلاً کانال تلویزیونی پریمیوم فرانسوی Canal Plus بالاترین تعداد مشترک را در 17 کشور فرانسویزبان در جغرافیای آفریقایمرکزی و غربی دارد. بههمینترتیب، پلتفرم ویدئوی رایگان عربی «شاهد»، در صدر فهرست 16 کشور؛ ازجمله «مصر»، «عربستان»، «امارات» و «یمن» قرار گرفت. علیرغم داشتنِ بیش از 160میلیون مشترک جهانی؛ «دیزنیپلاس» تنها به بالای پایگاه مشترکین «هند» رسید. بههمینترتیب، Tencent Video با 124میلیون مشتری، پرمخاطبترین پلتفرم در کشور «چین» بود. درواقع، تنها 11 کانال پخش ویدئو توانستهاند در صدر 134 کشوری که توسط این دادهها ردیابی شدهاند، قرار گیرند. درحالیکه بسیاری از پلتفرمها نتوانستهاند ایناندازه صدرنشینی را کسب کنند؛ درعینحال، همچنان میلیونها مشترک را در سراسر جهان جذب کردهاند: پلتفرم چینیِ iQIYI با 106میلیون مشترک و نیز چهار سرویس پخش آمریکاییِ HBO Max (با 79.9میلیون مشترک)، Hulu (با 48میلیون مشترک)، Paramount+ (با 46میلیون مشترک) و درانتها Apple TV (با 40میلیون مشترک). البته ذکر ایننکته ضروریست باتوجهبهاینکه هم «نتفلیکس» و هم «دیزنی+» با چالشِ کاهش رشد مشترکین دستوپنجه نرم میکنند، دادهنمای ما طی چندسالآینده چگونه تغییر خواهد کرد؟