فیلم‌هایی که پیش از مرگ باید ببینید!

 بودوی نجات‌یافته از آب

«بودوی نجات‌یافته از آب» یک فیلم فرانسوی به‌سبک طنز اجتماعی‌ست که در سال ۱۹۳۲ و توسط «ژان رنوآر» کارگردانی شد. «بودو» با بازی «میشل سيمون»؛ ولگرد بی‌سروپايى‌ست كه بورژواى محترمى با بازی «چارلز گرانوال» او را از غرق‌شدن نجات می‌‏دهد و به خانه‌اش می‌‏برد؛‌ اما تلاشش برای‌آنکه از «بودو» انسانی متمدن بسازد، به جایی نمی‌رسد و این موجودِ عجیب، با فلسفه‌ عجیب‌تر از خودش، تمام پنبه‌های او را رشته می‌کند. درواقع، «بودو» که از غرق‌شدن در رودخانه «سن» نجات یافته، وقعی به توصیه‌های ناجی‌اش که کتاب‌فروشی اخلاق‌مدار است؛ نمی‌نهد و ارزش‌های مرسوم جامعه بورژوازی را تاب نمی‌آورد. او که نمی‌تواند آداب اجتماعی و قیدهای زندگی در اجتماع را بپذیرد، نهایتاً در مراسم ازدواجش، خود را به رودخانه‌ای دیگر می‌اندازد و به زندگی پیشینش بازمی‌گردد! «رنوآر» فیلم‌نامه آن‌را از نمایشنامه‌ای به‌همین‌نام به‌قلمِ «رنه فوشوا» اقتباس کرد. «فوشوا» در‌ابتدا به تغییری که «رنوآر» در پایان‌بندی داستانش داد، بدبین بود؛ اما وقتی نتیجه نهایی را دید، نظرش عوض شد. «بودوی نجات‌یافته از آب»؛ هم به‌لحاظ بصری و روایی و هم به‌لحاظ ارجاعات هنری‌اش، فیلمی کم‌نظیر است. «پالین کِیل»؛ منتقد معروف سینما در «نیویورکر» در وصفِ این اثر نوشت: «نه‌فقط یک افسانه دوست‌داشتنی در‌مورد تلاش یک بورژوا برای اصلاح یک هیپی؛ بلکه باید آن‌را آلبومی تماشایی از فرانسه آن‌سال‌ها در قالب تصاویری شگفت‌انگیز نامید». این اثرِ 85دقیقه‌ایِ مفرح، ستايش بی‌دريغ «رنوآر» از آزادى‌ست. او معتقد است: هيچ‌چيز زندگىِ مرفه و بورژوايى، ارزش و منزلت «آزادبودن» را ندارد. «بودو» ولگرد تما‌م‌عيارى‌ست كه فاصله‌‏اى با یک فيلسوف ندارد؛ و غنا و آسايش را در «رهايىِ محض» می‌‏بيند. در متن اصلی، ماجرا با ازدواج «بودو» به‌پایان می‌رسد و به‌اصطلاح «بودو» رستگاری را در آغوش می‌کشد؛ اما در برداشت «رنوآر»، بازگشت «بودو» را به اصلِ خویش شاهدیم که نشان از تأکید کارگردان بر چرخه خروج‌ناپذیرِ تفکراتِ فردی دارد که نمی‌‌خواهد قانون‌مداری را در زندگی و جامعه به خود تحمیل کند. سال ۲۰۰۵، «ژرار ژونیو» بازسازی آن‌را با حضور «ژرار دوپاردیو» انجام داد که البته موفقیت نسخه اول را تکرار نکرد. اگرچه این فیلم، اکنون یکی از آثار ماندگار سینما محسوب می‌شود؛ اما هنگام اکران، تماشاگران فرانسوی، از رفتار ضداجتماعی «بودو» خشمگین شدند و آشوبِ به‌پا کردند؛ تاجایی‌که در چندین سالن نمایش، پلیس ناچار دخالت کرد. در برخی مناطق نیز فیلم بلافاصله به‌دلیل اثر قطبی‌کننده‌اش از اکران پایین کشیده شد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه