به بهانه اهدای کفش طلای 2020 به ایموبیله

فاتحان توپ طلای قاره سبز

یاسر‌وطن‌پور‌ازغندی

جوایز فوتبالی در سراسر دنیا جزو پرسروصداترین جوایز در میان رشته‌های ورزشی‌ست که هرکدام به‌نوعی به برندگان آن اعتبار می‌بخشد و آنها را در صدر اخبار روز قرار می‌دهد. در‌این‌میان قاره اروپا به‌دلیل اهمیت و اعتباری که لیگ‌های فوتبال موجود در آن دارد و همچنین به‌خاطر قرار گرفتن تیم‌هایش در سطح بالای فوتبال جهان، از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. به‌همین‌خاطر برنده شدن جایزه‌ای همچون کفش طلای فوتبال اروپا، برای بازیکنان و تماشاگران کم از کفش طلای فوتبال جهان ندارد. کفش طلای اروپا، یکی از جوایز جذابی‌ست که در پایان هر فصل به بهترین گل‌زن لیگ‌های فوتبال کشورهای اروپایی اهدا می‌شود. این جایزه، مجسمه‌ای از یک کفش فوتبال طلایی‌‌ست و اهدای آن از فصل ۱۹۶۷–۱۹۶۸ شروع شده‌است. جایزه کفش طلا در ابتدا از سوی مجله لکیپ (از ۱۹۶۷–۱۹۹۱) معرفی می‌شد، اما از سال ۱۹۹۶ تاکنون، اروپا اسپورت مدیا برگزاری مراسم و اعطای آن را برعهده دارد. هرچند به‌شکل جالب توجهی، سال‌هاست که به‌جز لیونل مسی و رونالدو، تنها گه‌گاهی نام دیگری به‌عنوان دریافت‌کننده این جایزه شنیده می‌شود و مسی با شش و رونالدو با چهاربار رکوردار کفش طلای اروپا هستند، اما امسال چیرو ایموبیله؛ بازیکن ایتالیایی تیم لاتزیو فاتح آن شد. با این شرایط کفش طلای اروپا 2020 به مهاجم گلزن آبی‌پوشان رم با 35 گل زده رسید. به‌همین‌بهانه نگاهی داریم به 10 چهره‌ای که در طول تاریخ، برنده کفش طلای اروپا بوده‌اند.

لیونل مسی
فوق ستاره آرژانتینی تیم بارسلونای اسپانیا، اولین و تنها بازیکن در تاریخ فوتبال جهان است که شش‌بار برنده جایزه بهترین بازیکن سال جهان و توپ طلای فیفا شده‌ است. لیونل مسی شش‌بار نیز کفش طلای اروپا را از آن خود کرده و اولین‌بار در 21سالگی موفق به کسب آن شد.

 

کریستیانو رونالدو
ستاره پرتقالی سابق تیم فوتبال رئال مادرید، سال‌هاست که در آسمان فوتبال می‌درخشد و یکی از گران‌ترین بازیکنان تاریخ است. این مهاجم مشهور یوونتوس و تیم ملی پرتغال، تاکنون چهاربار کفش طلای فوتبال اروپا را به‌دست آورده است. او در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به‌عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد.

 

تیری دنیل هانری
مربی فوتبال و بازیکن فوتبال حرفه‌ای پیشین اهل فرانسه است. تیری هانری در دوران حرفه‌ای فوتبال خود در پست مهاجم برای تیم‌های باشگاهی مانند آرسنال و بارسلونا و نیز تیم ملی فرانسه بازی می‌کرد. او دوبار در سال‌های 2004 ، 2005 موفق به کسب کفش طلای فوتبال اروپا شده است.

 

آلی مکویست
بازیکن فوتبال اهل اسکاتلند است. این مهاجم اسکاتلندی در باشگاه‌هایی مانند باشگاه فوتبال رنجرز، باشگاه فوتبال ساندرلند و باشگاه فوتبال کیلمارنوک بازی کرده و مدتی نیز مربی تیم رنجرز بوده است. او در سال‌های 1991 و 1992 با 34 گل زده، موفق به کسب کفش طلای فوتبال اروپا شده است.

 

فرناندو گومز
بازیکن فوتبال اهل پرتغال است که سال‌ها در تیم ملی فوتبال این کشور به‌عنوان بازیکنی کلیدی نقش داشت. از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌ است می‌توان به پورتو، و اسپورتینگ لیسبون و باشگاه فوتبال اسپورتینگ خیخون اشاره کرد. او در سال‌های ۱۹۸۵و ۱۹۸۳ موفق شد، کفش طلای اروپا کسب کند.

 

اوزه‌بیو داسیلوا فریرا
او مهاجم سابق تیم ملی فوتبال پرتغال است. از وی به‌عنوان یکی از بهترین بازیکن‌ها و نماد فوتبال پرتغال نام برده می‌شود. اوزه‌بیو آقای گل جام جهانی ۱۹۶۶ لندن بود. او در سال ۱۹۶۸ با ۴۲ گل زده، اولین کفش طلا را تصاحب و این شاهکار را در ۱۹۷۳ تکرار کرد.

 

لوییس آلبرتو سوارز دیاز
مهاجم مطرح باشگاه بارسلونا، بازیکن فوتبال اهل اروگوئه و عضو تیم ملی این کشور است. سوارز یکی از بهترین بازیکنان جهان به‌شمار می‌رود؛ به‌طوری‌که بیش از ۴۰۰‌بار در رقابت‌های باشگاهی و ملی گلزنی کرده و در سال ۲۰۱۶ بالاتر از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بهترین گلزن لالیگا اسپانیا شده‌است.

 

لوکا تونی
این بازیکن 43‌ساله تیم هلاس ورونا، از بهترین گلزنان تیم ملی فوتبال ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ است. او توانست در سن ۳۸‌سالگی با ۲۲‌گل آقای گل سری آ شود. او در سال 2005 در‌حالی‌که پیراهن تیم فیورنتینا را به تن داشت، موفق شد کفش طلای اروپا را به‌دست آورد.

 

ماریو جاردل
بازیکن فوتبال اهل برزیل در شهر فورتالزا و در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۳ به دنیا آمده‌است. این مهاجم برزیلی در تیم‌هایی مانند بولتون وندرز، گالاتاسرای نیوکاسل یونایتد جتس سابقه حضور دارد. همچنین برنده دو کفش طلای اروپا در سال ۱۹۹۹ با پیراهن پورتو و در سال ۲۰۰۳ با پیراهن اسپورتینگ شده‌است.

 

گرد مولر
این بازیکن فوتبال آلمانی، ملقب به مولر افسانه‌ای‌ست. او  در هشت‌سال بازی در تیم ملی آلمان مجموعاً ۶۲ بازی برای این تیم انجام داد و ۶۸ گل به‌ثمر رسانید. وی یکی از بهترین گلزنان تاریخ فوتبال جهان است. او در سال‌های 1969 و 1971 برنده جایزه کفش طلای فوتبال اروپا شد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه