خبر

مقاله گری سیک، مشاور امنیت ملی دولت ریگان و کارتر:
هرگز به ازخودگذشتگی آیت‌الله هاشمی برای انقلاب ایران شک نکنید
گری سیک، مشاور امنیت ملی دولت ریگان و کارتر در لوبلاگ نوشت: بر اساس مشاهدات من در طول این سالها در اینجا اظهارنظرهای کمی هستند که ارزش پرداختن به آنها در سیل تفاسیر داشته باشند. به گزارش «انتخاب»؛ اول از همه آیت‌الله رفسنجانی به واقع یک عملگرا بود. او معتقد بود که ایران تنها زمانی می‌تواند بقا داشته باشد که با جهان تعامل کند. هرگز نباید نسبت به ازخودگذشتگی او برای سیستم انقلابی ایران شک داشت.  او یک تاجر بود و راه حل های او همیشه به توافق ختم می شد. تلاش او برای نزدیکی ایران و آمریکا پیشنهاداتی بود که به سختی می توانستند از آن بگذرند. مانند ماجرای کونکو یا مبادله زندانی ها در زمان بوش. با این حال آمریکا این پیشنهاد را رد کرد. رفسنجانی یک شخصیت پشت پرده بود. او راحت نبود که از پشت پرده بیرون بیاید و مستقیما بازی کند. درعوض او درسایه به چینش اتفاقات دست می زد. مردم در غرب او را به اصلاح طلبی می شناختند و به نظر میرسد این تعریف درست باشد. اما او ترجیح میداد که عقب بنشیند. این البته بدان دلیل نبود که شجاعت لازم را نداشت. انتخابات استراتژیک در سال 2013 یک تاکتیک هوشمندانه و کلاسیک از سوی رفسنحانی بود. این با توجه به همه صحبت ها و زبان بدن اوست. رفسنجانی یک بازیگر پشت پرده ماتد و اظهار نظرات او همیشه مهم بود. برخلاف برخی همکاران من حدس من این است که درگذشت هاشمی تاثیر بسیارکمی بر تحولات ایران داشته باشد. اگر من هم جای روحانی بودم حتما از اینکه حامی به این بزرگی را از میان انقلابیون اصلی از دست دادم ناراحت بودم. از همه این ها گذشته میانه رو ها به همه نیروهایشان همزمان نیاز دارند. با این حال نتیجه انتخابات آتی به توانایی روحانی برای قانع کردن ایرانی ها در اجرای درست برجام و قابلیتش برای تامین منابع ایرانی ها بستگی دارد. اینکه رفسنجانی پشت او باشد یا نه بی شک تاثیرات خودش را داشت اما موضوع فوق الذکر هم تاثیرگذار است. رفسنجانی بی شک یکی از شخصیت ها و ارکان دوران انقلاب بود. جایگاه او در تاریخ به ایران گره خورده است. روحش شاد.

 

با تصویب مجلس؛
اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه بیمه بیکاری می‌شوند
نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه ماده‌ای را مصوب کردند که بر اساس آن دولت مکلف به بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه می‌شود. به گزارش ایسنا، نمایندگان با تصویب بند الحاقی ماده ۱۰۷ لایحه برنامه ششم توسعه‌، مصوب کردند: اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که شغل خود را از دست می‌دهند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند. بر این اساس دولت در چارچوب لوایح بودجه سنواتی، کمک‌های اعتباری را در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار می‌دهند. همچنین بر اساس تبصره‌ای آیین‌نامه این ماده را وزارت فرهنگ، سازمان برنامه و بودجه، سازمان تبلیغات و سازمان صداوسیما ظرف ۶ ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رساند. این ماده در حالی با ۱۴۱ رأی موافق به تصویب مجلس رسید که تعدادی از نمایندگان اعتراض داشتند که چنین ماده‌ای در کمیسیون تلفیق بررسی و تصویب نشده است. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز به نمایندگان معترض شد که فیلم جلسه کمیسیون تلفیق دیده شده و این ماده در کمیسیون بررسی شده است.

 

شهربانو امانی:
دادن حق کاندیداتوری به زنان لطف نیست
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: لطفی نکرده‌اند که به زنان حق نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری را داده‌اند آنان طبق قانون اساسی در گذشته هم می‌توانستند کاندیدا شوند. بهگزارش ایلنا، شهربانو امانی فعال سیاسی اصلاح طلب درباره ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در قانون اساسی در خصوص ثبتنام زنان و انتخاب شدن آنان هیچ گونه منع قانونی و  محدودیتی وجود ندارد. او خاطرنشان کرد: زنان می‌توانند برای انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، شورا‌ها و ریاست جمهوری نامزد شوند، در قانون اساسی گفته شده است رجل سیاسی و قیدی از زن و مرد به میان نیامده است. او یاد آور شد: طبق اصل ۱۱۵ رییس‌جمهور باید از میان رجل مذهبی و سیاسی که واجد شرایط باشند انتخاب شوند.طبق قانون کاندیدای رییس‌جمهور باید ایرانی ‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد. امانی در ادامه با بیان اینکه تفسیر شورای نگهبان از رجل در واقع رجال شده و به اشتباه این امر صورت گرفته است، عنوان کرد: این شورا بحث جنسیتی را مطرح می‌کند. در تفسیر آنان گفته می‌شود رجال یعنی مردان، در صورتی در قانون رجل سیاسی است نه رجال سیاسی. او در ادامه افزود: در بحث رجل سیاسی که در قانون آمده، با توجه به این مساله می‌توان گفت زنان در همه انتخابات‌ها می‌توانند  شرکت کنند و بحث زن و مرد هم مطرح نیست. این فعال اصلاح‌طلب گفت: سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید خانم‌ها می‌توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند، باید گفت آن‌ها در گذشته هم می‌توانستند در انتخابات کاندیدا شوند ولی به صرف زن بودن رد صلاحیت می‌شدند. این عضو حزب کارگزارن در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد زنان تأئید صلاحیت شوند و در کارزار انتخابات شرکت کنند گفت: بله این امکان وجود دارد، اما ذکر نکته ضروری است که  عده‌ای از روند به وجود آمده در کشور و رأیی که مردم در سال ۹۲ به صندوق انداختند راضی نیستند، می‌خواهند روحانی رئیس جمهور یک دوره‌ای در تاریخ ایران باشند. او تأکید کرد: کاسبان تحریم و کسانی که از رانت‌های سیاسی استفاده می‌کنند شاید از این موقعیت سوءاستفاده کنند. او در ادامه گفت: لطفی نکرده‌اند که به زنان اجازه داده‌اند نامزد ریاست جمهوری شوند، اگر آقایان در چارچوب قانون برای حقوق نیمی از جمعیت کشور که زنان باشند مانع ایجاد نکنند و بستر‌های لازم را به وجود بیاورند، شرایط توسعه پایه دار به خوبی پیش می‌رود و همه مشکلاتی که در جامعه است با سهولت بیشتری رفع می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه