زمین سبز

خطر انقراض در کمین پنگوئن چشم زرد
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد: گونه پنگوئن چشم زرد نیوزیلند در معرض خطر انقراض قرار دارد. به گزارش ایسنا، در این بررسی آمده‌ پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این گونه پرنده تا سال 2060 میلادی منقرض می‌شود. به گفته محققان عوامل مختلفی در کاهش جمعیت پنگوئن‌های چشم زرد نیوزیلند موثرهستند که می‌توان به تغییرات اقلیمی همچون افزایش دمای سطح دریاها اشاره کرد. محققان نیوزیلند اظهار داشتند: این مشکل وجود دارد که اطلاعات کافی برای ارزیابی میزان تاثیر فعالیت‌های بشر در کاهش جمعیت این گونه جانوری وجود ندارد. هر چند به رغم نبود اطلاعات کافی مشاهدات نشان می‌دهد دو سوم کاهش جمعیت پنگوئن‌های چشم زرد به دلیل فعالیت‌های انسان‌هاست. به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، بررسی‌ها نشان می‌دهد: پنگوئن‌ها در تورهای ماهیگیری به دام افتاده و بسیاری از زیستگاه‌های طبیعی آن‌ها به دلیل فعالیت‌های بشر تحلیل رفته‌است.

 


درویش خبر داد:
ایران تنها دارنده مدارس طبیعت در خاورمیانه
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت :مدارس طبیعت در خاورمیانه درحال حاضر تنها در ایران افتتاح شده که با گشایش 47 مدرسه تاکنون برای 500 نفر زمینه اشتغال ایجاد شده است . به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست  در مراسم رونمایی و معرفی سند ملی اشتغال سبز اظهار داشت: یکی از حرکت‌های بسیار مهم سازمان حفاظت محیط زیست در دو سال اخیر تاسیس مدارس طبیعت در کشور بود که در هفته گذشته نیز چهل و هفتمین مدرسه طبیعت در سنندج افتتاح شده است. وی با بیان اینکه این مدارس با رویکرد زیست محیطی و آشنایی کودکان به فضای طبیعت و محیط زیست افتتاح می‌شود گفت : درحال حاضر با گسترش شهرنشینی و نحوه تغییر نظام آموزشی و عدم حضور کودکان در طبیعت با ایجاد این مدارس کودکان را با زندگی زیست محیطی آشنا خواهند شد . درویش در ادامه افزود: مدارس طبیعت در خاورمیانه درحال حاضر تنها در ایران افتتاح شده که با گشایش 47 مدرسه تاکنون برای 500 نفر زمینه اشتغال ایجاد شده است.

 


رئیس حفاظت محیط زیست استان تهران:
تهران دیگر یاقوت ندارد
رئیس حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در حال حاضر انارستان های شهر تهران به طور کامل از بین رفته و تعداد محدودی درخت انار وجود دارد، چراکه ایجاد کانال آب و ساختمان سازی موجب خشک شدن ریشه این درختان شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین بازگیر رئیس حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به انقراض کامل درختان انار در تهران اظهار داشت: تهران در گذشته شهری با آب و هوای بسیار مطلوب و دارای توتستان‌ها، انارستان ها و درختان چنار بود. بازگیر در ادامه افزود: متاسفانه در حال حاضر انارستان ها به طور کامل از بین رفته و در سطح شهر تعداد محدودی درخت انار وجود دارد. وی با اشاره به  خشکی درختان چنار در خیابان ولیعصر(عج) گفت: درخت های چنار خیابان ولیعصر(عج) در حال حاضر دیگر سرزنده نیستند و نشاط خود را از دست داده‌اند، چراکه با ایجاد کانال آب و ساختمان سازی در این خیابان به ریشه درختان آسیب وارد می‌‌کند و موجب خشک شدن آن‌ها می‌شود. رئیس حفاظت محیط زیست استان تهران در ارتباط با فضای سبز افزود: در حال حاضر بسیاری از باغات شهری و مکان های سرسبز شهر تغییر کاربری یافته است مانند باغ های شمال غربی شهر تهران که ساخت وسازهای بی‌رویه و برج ها باعث خفگی باغات این مناطق شده اند. بازگیر در ادامه تصریح کرد: قانون معتبری به نام حفظ و توسعه فضای شهری توسط مجلس به تصویب رسیده است که بر اساس آن شهرداری مسئول حراست و حفاظت از فضای سبز و درختان است.

 


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی؛
حقوق کارگران نانوایی در دوران بازنشستگی افزایش می‌یابد
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با افزایش دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه، امکان افزایش حقوق کارگران نانوایی در دوران بازنشستگی فراهم شده است. به گزارش مهر، دکترسیدتقی نوربخش در جلسه امضای تفاهم نامه با صنف نانوایان، اظهار داشت: به منظور ارتقاء خدمات سازمان تأمین اجتماعی و تسهیل دسترسی کارگران ٨٠ هزار واحد نانوایی در سراسر کشور، تفاهم نامه ای با این صنف محترم منعقد شده است تا دریافت لیست کارگران و همچنین بازرسی از کارگاههای نانوایی با همکاری اتحادیه های صنفی سراسر کشور انجام شود. وی، بازنگری در دستمزد مقطوع کارگران صنف نانوا را از دیگر مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه چندین سال از ابلاغ دستمزد مقطوع کارگران گذشته است، نیاز به بازنگری در این دستمزدها احساس می شود و یکی از خواسته های برحق کارگران عزیز تحت پوشش تأمین اجتماعی نیز بازنگری در این دستمزدها است و این کار در اسرع وقت انجام خواهد شد. نوربخش با بیان اینکه نانوایان از جمله اصناف تحت حمایت دولت در پرداخت حق بیمه هستند، گفت: در حال حاضر دولت برای هر واحد نانوایی که ٥ کارگر داشته باشد به طور متوسط بیش از یک میلیون تومان در ماه حق بیمه پرداخت می کند که نوعی یارانه برای این صنف محسوب می شود و پرداخت این یارانه با تفاهم نامه جدید نیز کماکان ادامه خواهد یافت.

 


رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی:
تنها حدود ۲ درصد فرزندان، والدین «سالمند» خود را مورد حمایت قرار می دهند
رییس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان آنکه بر اساس آمار سال گذشته 8.3 درصد از جمعیت کشور ایران را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند، افزود: با توجه به آمارهای امروزی در حوزه سالمندی می توان حدس زد که در سال ۱۴۰۴، ایران از نظر سالمندی در وضعیت خوبی قرار نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، احمد دلبری با اشاره به چالش های سالمندی در کشور گفت: سن سالمندی در کشورهای مختلف تعاریف گوناگونی دارد، به طوری‌که کاهش عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی فرد و همچنین سن شناسنامه‌ای می تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد. وی همچنین با بیان آنکه کشورهای توسعه یافته سن سالمندی خود را بر اساس استاندارد افراد ۶۵ سال به بالا معرفی کرده اند گفت: این در حالیست که بر اساس این استاندارد در ایران افراد بالای ۶۰ سال سالمند محسوب می شوند. رییس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین با اشاره به «فرزندان حمایت گر از سالمندان»، افزود: امروزه فقط حدود ۲ درصد از فرزندان افراد سالمند، پدر یا مادر خود را مورد حمایت قرار می دهند؛ این درحالیست که بر اساس پیش بینی های انجام شده، پس از گذشت چند سال خانواده ها دیگر توان حمایت و مدیریت سالمندان خود را نخواهند داشت، بر همین اساس برای حمایت و کنترل سالمندی به برنامه های بسیار جدی و دقیق نیاز است.

 

جریمه سنگین در انتظار عابران پیاده متخلف در امارات!
عابرین پیاده در صورت تخلف در خیابان‌ها در امارات جریمه می شوند. به گزارش ایسنا، وزارت کشور امارات با همکاری راهنمایی و رانندگی امارات قانون جدیدی در مورد تخلفات تردد عابرین در خیابان ها تصویب کردند. براساس این قانون، عابرین پیاده که از خیابان‌ها و یا بزرگراه‌ها که مسیر عابر پیاده نیست عبور کنند، بیش از 400 درهم جریمه خواهند شد. عابرین پیاده فقط باید از مسیرهای تعیین شده ویژه عابرین که درعرض خیابان‌ها و بزرگراه‌ها تعیین شده است عبور کنند. این قانون به منظور حمایت ازعابرین پیاده و کاهش خطر تصادف تصویب شده است. براساس آمارهای منتشر شده درسال گذشته بیش از 1119 فقره تصادف عابر پیاده در امارات رخ داد که نسبت به سال 2015 میلادی بیش از 6.4 درصد رشد داشته است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه