تیتر خبرهای این صفحه

10 بازیکن برتر فوتبال زنان در جهان

صورتی‌های مایل به سبز

علیرضا چنگی/در دنیای مدرن که اراده و عزم راسخ برای رسیدن به موفقیت در بالاترین سطح ممکن امری ضروری‌ست، جنسیت افر‌اد دیگر به شکل گذشته تأثیرگذار نبود و نمی‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای را در جایگاه زندگی حرفه‌ای افراد داشته باشد. فوتبال اگرچه برای قرن‌ها به‌عنوان ورزشی مردانه محسوب شده است؛ اما در سال‌های اخیر همگام با رشد زنان در حوزه‌های مختلف، به ورزشی تبدیل شده که درآن زنان دیگر تنها تماشاگران پرشورمسابقات فوتبال در سراسر جهان به‌شمارنمی‌آیند و اگرچه هنوزهم جذابیت‌های پخش مسابقات زنان و پیگیری نتایج آن همه‌گیر نشده؛ اما آرام‌آرام جایگاه خود را پیدا می‌کند. فیفا نخستین جام جهانی زنان را در سال 1991 برگزار کرد و طی یک‌دهه محبوبیت شاخه زنانه این رشته در بسیاری از مسابقات شکوفا شد؛ تا جایی‌که گزارش شده است که 1,194,221 بلیط برای جام جهانی زنان در سال 1999 به فروش رسیده است. حتی یوفا نیز در اواسط دهه 1980 مسابقات زنان را آغازکرد که برگزاری آن در سطح حرفه‌ای به‌شکل غیرقابل تصوری مورد توجه واقع شد. در طول این سال‌ها، بسیاری از بازیکنان با استعداد زنان در میدان‌های مختلف جهان مورد تحسین منتقدان قرارگرفته‌اند وانتخاب بهترین بازیکن زن جهان و اهدای توپ طلا به آنها درمراسم انتخاب برترین‌های فوتبال جهان، نشان ازادامه تلاش‌ها برای هرچه بهتر شدن و به‌رسمیت شناخته‌شدن فوتبال زنان در جهان دارد. دراینجا یک شمارش معکوس برای 10 ورزشکار زن فوتبال جهان داریم که از‌نظرتکنیکی و قابلیت‌های تاکتیکی ستاره‌های پرفروغی به شمار می‌روند.

‌هدویگ لیندال
‌هدویگ لیندال در۲۹ آوریل ۱۹۸۳ در کاترینهولم سوئد به‌دنیا آمد. دروازه‌بان سوئدی تیم چلسی امروز یکی از فوتبالیست‌های زن شگفت‌انگیز به‌شمار می‌رود و به عنوان یکی از بهترین ها در جهان شناخته شده است. او در سن 13 سالگی در سال 1996 کار خود را برای DFK Varmbol آغاز کرد. پس از حضور در چندین باشگاه در سراسر کشور از Tunafors SK، Malmo FF، Linkoping FC؛ در سال 2009 کاپیتان تیم Kopparbergs شد. او در سال 2015به تیم چلسی پیوست و از همان زمان جزو بازیکنان تأثیرگذار این تیم است. او بیش از 132 بازی برای تیم ملی سوئد انجام داده است و یکی از پرسابقه‌ترین ورزشکاران زن در کشور است. از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال مالمو، باشگاه فوتبال لینشوپینگ، باشگاه فوتبال روزنگرد، باشگاه فوتبال بانوان چلسی و باشگاه فوتبال چلسی اشاره کرد.

 

دینا کاستلانوس
دینا کاستلانوس در ۱۸ آوریل ۱۹۹۹ در ماراکای، ونزوئلا به‌دنیا آمد. او در سال 2013 در سن 14 سالگی، یکی از اعضای تیم زیر ۱۷ سال ونزوئلا بود و به همراه این تیم در جام جهانی زیر ۱۷ سال زنان مقام چهارم را به‌دست آورد. او پس از حضور در تیم سانتا کلاریتا بلو هیت    توانست با گلزنی های خود نامش را بر سر زبان‌ها بیندازد. او همچنین جایزهٔ کفش طلای مسابقات جام جهانی زیر۱۷ سال زنان را در سال ۲۰۱۴ با شش گل زده به‌طور مشترک همراه با هم تیمی خود گابریلا گارسیا به‌دست آورد و اخیرا دراولین فصل فوتبال خود در سال 2010 نیز موفق شده بود جایزه بهترین گلزن را کسب کند. دینا هم‌اکنون در لیگ یونایتد وومنز ساکرمشغول به فعالیت بوده و در حال حاضر با 11 گل زده بهترین گلزن مسابقات است.

 

ملانی بیرینگر
ملانی بیرینگردر ۱۸ نوامبر ۱۹۸۵ در استان لورچ در آلمان در غربی به‌دنیا آمد و بعدها به یکی ازشایسته‌ترین فوتبالیست‌های زن کشورش تبدیل شد. او در سال 2003 به باشگاه فرایبورگ پیوست و قبل از رفتن به بایرن مونیخ در سال 2008‌، بیش از صد بازی برای فرایبورگ انجام داد. پس از اینکه در سال 2010 تا 2014 دراف اف سی  فرانکفورت بازی کرده وموفق به کسب دو جام حذفی آلمان شد، به بایرن بازگشت و ازآن زمان تا‌کنون دو‌بارعنوان قهرمانی آلمان را با این تیم کسب کرده است. ملانی برای جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۱ به تیم ملی آلمان دعوت شد. او درمسابقات مهمی از‌جمله جام جهانی 2007‌، مسابقات قهرمانی اروپا و بازی‌های المپیک تابستانی شرکت کرده است. او همچنین در المپیک تابستانی 2016 با 5 گل عنوان برترین گلزن مسابقات را به‌دست آورد.

 

لیکه مارتنس
لیکه الیزابت پترونلا مارتنس در ۱۶ دسامبر ۱۹۹۲ درنیوبرگن هلند به‌دنیا آمد. مارپنس، مدافع مطرح تیم بارسلونا، در سن شانزده‌سالگی با تیم ‌هیرنفین کار خود را آغاز کرد. او همچنین در پست مهاجم نیزبازی می کند و در چند لیگ حرفه ای در بلژیک و بوندسلیگا آلمان سابقه بازی دارد. درماه اوت 2011 اولین بازی ملی خود را در برابر تیم چین انجام داد و از آن زمان بیش از80 بازی برای تیم ملی هلند انجام داده و بیش از 35 گل به ثمررسانده است. او به عنوان بهترین بازیکن در مسابقات یورو 2017 شناخته شد. او در سال ۲۰۱۷ جایزه بهترین بازیکن زن یوفا را دریافت کرد. وی همچنین در سال ۲۰۱۷ جایزه بهترین بازیکن زن فیفا را هم از آن خود کرد. او هم‌اکنون به‌عنوان هافبک در تیم بارسلونای اسپانیا بازی می‌کند.

 

آدا هگربرگ
آدا مارتینا استولسمو هگربرگ در۱۰ ژوئیهٔ ۱۹۹۵ درمولدا نروژبه‌دنیا آمد. هگلبرگ، یکی از مهاجمان پرطرفداراست که در شانزده سالگی پس از پیوستن به Kolbotn فوتبال حرفه‌ای خود را آغاز کرد. پس از اولین فصل بلندپروازانه او به Stabaek پیوست و سپس به المپیك ليونوس رفت و فصلی رویایی را در فرانسه با به‌ثمر رساندن 26 گل در 22 بازی ليگ برای خود رقم زد. او در سال 2017 به‌عنوان نامزد بهترین فوتبالیست زن بی بی سی معرفی شد و عنوان بهترین بازیکن فوتبال اروپا در سال 2016 و بهترین ورزشکار نروژی سال 2016 را نیز در کارنامه خود دارد. وی همکنون برای باشگاه المپیک لیون و در لیگ برتر فوتبال زنان فرانسه بازی می‌کند. هگربرگ در تیم ملی جوانان نروژ نیز بازی کرده او اولین بازی خود را برای تیم ملی بزرگسالان نروژ در سال ۲۰۱۱ انجام داد.

 

الکس مورگان
الکس مورگان دردوم ژوئیهٔ ۱۹۸۹ درسان دیماس، کالیفرنیا به‌دنیا آمد. او عضو تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده آمریکا است و درالمپیک ۲۰۱۲ لندن به همراه تیم ملی فوتبال زنان آمریکا صاحب مدال طلا شد. مهاجم مرکزی تیم مورگان چندین بار در زمان‌های کوتاهی در باشگاه‌های مختلف در سراسر کشور از جمله طوفان کالیفرنیا، پالی بلوز، پورتلند سورتز FC و اورلاندو پراید بازی کرد.  او بیش از 135 بازی برای تیم ملی ایالات متحده آمریکا انجام داده و و بیش از 80 گل به‌ثمر رسانده است. الکس به جز اینکه فوتبالیست فوقال‌العاده‌ای است، همچنین نویسنده‌ای بنام است و در چند سریال تلویزیونی نیز بازی کرده است. او در سال ۲۰۱۱ در تیم فوتبال نیویورک فلش آمریکا بازی می‌کرد و در جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۱۱ جوان‌ترین بازیکن تیم بود. او در حال حاضر مهاجم تیم فوتبال پورتلند تورنز است.

 

کارلی آن لوید
کارلی آن لوید در۱۶ ژوئیهٔ ۱۹۸۲ در نیوجرسی به‌دنیا آمد. او در تیم اسکای بلوز بازی می‌کند و دو‌بار مدال طلای المپیک و قهرمانی جام جهانی فوتبال زنان را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. او به‌خاطر حضور درخشانش در فینال المپیک تابستانی 2008 و 2012 بیش‌از‌پیش مطرح شد و از آن زمان نام او در صحنه فوتبال جهان بیشتر شنیده می‌شود. کارلی بیش از250 حضوربا پیراهن تیم ملی ایالات متحده داشته و بیش از90 گل برای تیم امریکا به ثبت رسانده است. او در طول ده‌سال، پس ازمدت کوتاهی حضوردرتیم‌های نیوجرسی، ستاره‌های شیکاگو قرمز، آتلانتا بیت، هوستن داش، به منچستر‌سیتی رفت و سپس در سال 2018 به اسکای بلوز بازگشت. او در سال ۲۰۱۵ و در ۳۳‌ بهارعمرش به‌عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شد و پس از دریافت توپ طلا، لحظه دریافت توپ طلای جهان را بهترین لحظه عمرش خطاب کرد. همچنین او از تلاش سخت خود برای آینده خبر داد.

 

کریستین سینکلر
کریستین سینکلر در۱۲ ژوئن ۱۹۸۳ در کانادا به‌دنیا آمد. ازباشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به گلد پراید، باشگاه فوتبال پورتلند تورنز و وسترن نیویورک فلش اشاره کرد. وی همچنین در تیم ملی فوتبال زنان کانادا بازی کرده‌است. او در چهار جام جهانی فوتبال فیفا (ایالات متحده آمریکا 2003، چین 2007، آلمان 2011، کانادا 2015) و سه مسابقات فوتبال المپیک (پکن 2008، لندن 2012، ریو 2016) بازی کرده است و هفت باردر فلهرست نامزدهای منتخب فیفا قرارگرفته است. کریستین در حال حاضر بازی برای پورتلند بازی می‌کند. وی در مسابقات بین‌المللی در مجموع برندهٔ ۱ مدال طلا و ۳ مدال برنز شده‌است. کریستین 250 بازی ملی برای تیم ملی فوتبال کانادا انجام د اده و 165 گل به‌ثمر رسانده است.

 

مارتا ویرا داسیلوا
مارتا ویرا داسیلوا در ۱۹ فوریهٔ ۱۹۸۶ در دویس ریاشوس، برزیل به‌دنیا آمد. و با نام «پله دامن‌پوش» شهرت یافت. مارتا مسلما یکی از پرطرفدار‌ترین ورزشکاران زن فوتبال جهان است که در سال 2000 فوتبال حرفه‌ای خود را خود را با تیم واسکو دا‌گاما آغازکرد و سپس به سانتا کروزپیوست. او همچنین بیش از 100 گل برای تیم ملی برزیل در بیش از 130 بازی که ملی‌پوش بوده است، به‌ثمر رسانده. مارتا درسال‌های 2006 تا 2010 به‌مدت پنج سال متوالی به‌عنوان بهترین بازیکن جهان از طرف فیفا برگزیده شد وهمواره بازیکنی کلیدی برای تیم ملی فوتبال برزیل بوده است. در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۷ زنان او برنده توپ طلایی، بهترین بازیکن وکفش طلایی شد. او همچنین نام خود را در کنار نام بریجیت پرینز به‌عنوان بهترین بازیکن فوتبال جام جهانی زنان در تمامی دوران به ثبت رساند.

 

ابی وامباک
مری ابیگیل «ابی» وامباک در دوم ژوئن ۱۹۸۰ در روچستر نیویورک، به‌دنیا آمد. او بازنشسته تیم ملی ایالات متحده آمریکاست و با 184 گل زده برترین گلزن تاریخ فوتبال آلمان در سطح ملی‌ست در میان زنان و مردان است. او در سال 2012 جایزه بهترین بازیکن زن جهان فیفا را به دست آورد.  او برای تیم‌های واشینگتن فریدام،‌ مجیک‌جک و وسترن نیویورک فلش بازی کرده و در سال 2014 بازنشسته شد و بعد از یک موفقیت شغلی، در لیست 100 نفر از افراد با‌نفوذ‌ترین افراد در جهان قرار گرفت. او در پست مهاجم برای تیم مجیک جک بازی می‌کرد و آمار قابل توجه 252 بازی ملی را برای تیم ایالات متحده امریکا در کارنامه خود دارد. ابی یکی ازموثرترین بازیکنان تیم ملی آمریکا بوده است. این فوتبالیست ۱۸۰‌سانتی‌متری همیشه مهاجمی خطرناک برای خط دفاعی تیم‌های حریف بود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه