تیتر خبرهای این صفحه

چهره زنانه ایران در سالی که گذشت

مریم نخستین
در این سال مریم نخستین که به عنوان یکی از چند نامزد شهرداری این شهر بود با اکثریت آراء اعضای شورای شهر محمدیه به عنوان نخستین شهردار زن این شهرانتخاب شد. این اتفاق برای نخستین بار در استان قزوین رخ داد.  او سه دوره عضو شورای اسلامی شهر قزوین بوده، و ریاست خزانه داری، دبیر اول و دبیر دوم شورا شهر را عهده‌دار بود. مریم نخستین احمدی، دانشجوی ترم آخر مقطع دکتری برنامه ریزی شهری در دانشگاه تهران است. مریم نخستین، عضو کمیسیون نظام وظیفه، کمیسیون شهرسازی، کمیسیون کمک‌های ماده ۱۶ و ۱۷ و رئیس کمیسیون ملاقاتهای مردمی، همچنین ایشان مدیر و موسس مجتمع آموزشی فن گستران از سال ۱۳۷۶ تا کنون است. وی در حوزه زنان به عنوان یک فعال اجتماعی مطرح است. ازجمله فعالیت‌های او می‌توان به عضویت در  دوره دوم – سوم و چهارم شورای شهر، خزانه دار شورای اسلامی شهر قزوین،  رییس کمیسون ساماندهی ملاقاتهای مردمی،  دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران،  مدیر و موسس موسسه غیر انتفاعی فن گستران،‌ مدرس دانشکده شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)،  مدرس دانشکده شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین،  نایب رئیس هیات ورزشهای همگانی استان قزوین، کارشناس خبره دادگستری، عضو نظام مهندسی ساختمان گروه شهرسازی، عضو اصلی هیات نظارت استان در سازمان فنی و حرفه ای اشاره داشت.

 

 

الناز شاکردوست
اشک چشمان الناز شاکردوست در لحظه‌ای که سیمرغ بلورین جشنواره را در آغوش گرفته بود، هم نشانه شادی از موفقیتی بزرگ و هم نمایانگر مسیر دشوار طی‌شده توسط او بود؛ بازیگری که با «گل یخ» به سینما آمد و اگرچه اقتباس پوراحمد از «سلطان‌ قلب‌ها»ی فردین، در گیشه شکست خورد (تا ثابت شود گام‌برداشتن در حیطه سینمای عامه‌پسند کار هر کسی نیست)، ولی شاکردوست با همین فیلم ناموفق تجاری جذب سینمای تجاری شد.  بیش از یک‌دهه الناز شاکردوست درانواع و اقسام کمدی‌ها و ملودرام‌های ایرانی بازی کرد و معدود تلاش‌هایش برای ورود به سینمای متفاوت  زیر سایه سنگین فیلم‌های تجاری‌اش به چشم نیامد. در دوره‌ای آن‌قدر پرکار شد که 3 فیلمش همزمان روی پرده می‌آمد و روزگاری چنان به هر پیشنهادی با هر کیفیتی جواب مثبت داد که سر از فیلم‌هایی چون «تو و من» درآورد. بازی در «رسوایی» ده‌نمکی، پرفروش‌ترین فیلم سال92، اوج موفقیت شاکردوست به عنوان بازیگر فیلم‌های موفق در گیشه بود.  بازی در «خفگی» جیرانی گامی محکم بود که داوران جشنواره سی‌وپنجم فجر ترجیح دادند آن را نبینند ولی امسال بخت با شاکردوست یار بود که در فیلم محبوب داوران جشنواره بازی کرد. موفقیت شبی که ماه کامل شد احتمالا به تغییر جایگاه طبقاتی شاکردوست به عنوان بازیگر، منجر می‌شود.

 

 

گلاره ناظمی
دو داور زن در مسابقات فوتسال قهرمانی اروپا قضاوت کردند. گلاره ناظمی،‌ داور بین‌المللی فوتسال ایران، قضاوت دیدار نیمه‌نهایی مسابقات جام ملت‌های زنان اروپا میان اسپانیا و روسیه را برعهده داشتند. زری فتحی داور دوم این دیدار بود. برای نخستین بار بود که در تاریخ داوری زنان ایران، دو داور برای قضاوت در جام فوتسال زنان اروپا انتخاب شدند. جام ملت‌های فوتسال زنان اروپا از ۱۵ تا ۱۷ فوریه ۲۰۱۹ (۲۶ تا ۲۸ بهمن ۹۷) به میزبانی پرتغال برگزار شد. ناظمی از سال ۸۰ داوری در فوتسال را آغاز کرده و دو عنوان متوالی برترین داور فوتسال زنان کشور را در کارنامه دارد. او پیش از بازی فوتسال دانشجویان جهان در آلماتی بین تیم‌های فوتسال زنان ژاپن و پرتغال، المپیک جوانان ۲۰۱۸ را داوری کرده بود. زری فتحی دیگر داور بین‌المللی فوتسال ایران نیز سابقه سوت زدن مسابقات فوتسال مردان را در کارنامه خود دارد. او پیش از این در بازی‌های دانشجویان جهان یک مسابقه از مردان میان تیم‌های آلمان و بلاروس را هم قضاوت کرد. او سه سال است وارد لیست داوران بین‌المللی شده و یک سال است در لیست الیت آسیا قرار گرفته‌ است. او برای نخستین بار مسابقات المپیک شرق آسیا در مالزی را قضاوت کرد و در سمینار داوری در این کشور شرکت کرد.

 

نزهت امیری
نزهت امیری به عنوان نخستین زنی که رهبر ارکستر ملی شد، این ارکستر را طی اجرایی در اوایل شهریور سال جاری رهبری کرد. نزهت امیری در ۲۲ آذر ۱۳۳۹ در اهواز متولد شد. در کودکی با ساز «ملودیکا» متعلق به برادر بزرگترش با موسیقی آشنا شد و پس از مدتی قطعات موسیقی را از طریق شنیدن با این ساز می‌نواخت. در ۱۳ سالگی به تهران آمد. اولین معلم موسیقی او، معلم پیانو «میری» بود. پس از آن به کلاس‌های «پرویز منصوری» راه یافت و سال‌ها از آموزش‌های او در زمینه تئوری موسیقی، هارمونی، کنترپوان و ارکستراسیون بهره برد. از این موسیقی‌دانان معاصر به عنوان تنها رهبر ارکستر زن ایرانی ساکن ایران و اولین بانوی ایرانی در زمینه رهبری ارکستر نام برده می‌شود. امیری کارشناس موسیقی از هنری‌های زیبای دانشگاه تهران و کارشناس ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر است. او موسیقی را نزد استادانی، چون پرویز منصوری، حسین علیزاده و منوچهر صهبایی آموخت. او در سال 1384 ارکستر مضرابی حسین دهلوی را رهبری کرد و به روی صحنه برد. وی از تابستان 1396 رهبری ارکستر ملی نغمه باران به سرپرستی علی امیرقاسمی را بر عهده گرفت و در هفتمین شب از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در سال 1396 در تالار وحدت با ارکستر نغمه باران به صحنه رفت.

 

حمیرا ریگی
ریگی اولین فرماندار زن در دولت یازدهم و اولین فرماندار زن اهل سنت است که به‌عنوان سومین سفیر زن ایران و نخستین زن سفیر اهل سنت برای تصدی بر سفارست ایران در برونئی انتخاب شد. او از زنان بلوچ و اهل سنت استان سیستان و بلوچستان است که به عنوان فرماندار کار خود را در شهر قصرقند در جنوب این استان آغاز کرد. خانم ریگی پیش‌تر، بخشدار شهر بندری چابهار بوده‌است. او که فیزیوتراپیست است و تجربه مدیریتی در سازمان بهزیستی و بخشداری چابهار را دارد، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ بخشدار چابهار بود. وی همچنین اولین بخشدار زن استان سیستان و بلوچستان بوده‌است. حمیرا ریگی متولد ۱۳۵۴ است و افزون بر ۲۰ سال تجربه در دستگاه‌های مختلف را داشته است. از جمله عنوان رئیس اداره بهزیستی و بخشدار مرکزی چابهار که مجموعاً به مدت هفت‌سال در این سمت فعالیت داشته‌است. ریگی همچنین مشاور مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان، دبیر کمیسیون امور بانوان فرمانداری چابهار و دبیر کمیسیون شورای شهر چابهار بوده‌است. وی یکی از افراد فعال در ایجاد صلح و سازش میان دو طایفه ریگی و شهرکی در این منطقه بود؛ این دو طایفه از 13 سال پیش به سبب یک فقره قتل دچار اختلاف شده بودند که با بخشش قاتل صلح و سازش میانشان برقرار شد.

 

هدی پورغلامی
در جریان برگزاری المپیاد جهانی نجوم، تیم "الف" ایران موفق به کسب چهار مدال طلا و یک نقره و تیم "ب" ایران موفق به کسب دو مدال طلا و دو نقره شد. هدی پورغلامی نفر متولد سال 1379، نفر سوم المپیاد جهانی شده و همچنین در آزمون رصد هم به طور مشترک با یک دانش‌آموز دیگر نفر اول این مسابقات شده است.این مسابقات در کشور چین و باحضور ۴۶ تیم از ۳۹ کشور برگزار شد. می‌گوید که امتحانات طولانی مدت با سوالات زیاد، رقابت را سخت کرده بود و  26 طلا دریافت شد و که تیم ایران موفق به کسب 6 طلا و سه نقره شد. پور غلام با بیان اینکه رشته علوم دریایی را در دانشگاه می خواند گفت: «چون سال گذشته طلا ی نجوم کشوری را بدست آوردم، از کنکور معاف شدم». این المپیادی بیان کرد: «ابتدا می خواستم فیزیک نجومی را انتخاب کنم، تحقیقاتی که کردم مهندسی دریا برایم بسیار جالب بود به همین دلیل این رشته را در دانشگاه شریف انتخاب کردم». وی تصریح کرد: «المپیاد استرس‌های زیادی دارد. باید کلاس های مختلف برویم اما چون نجوم را دوست داشتم خیلی سخت نبود اما استرس‌‌زا بود». وی تاکید کرد: «هزینه شرکت در کلاس های المپیاد سه‌میلیون‌تومان بود و چهارمیلیون‌تومان هم شهریه مدرسه پرداخت می کردم».

 

سارا خادم الشریعه
در بخش زنان مسابقات شطرنج برق‌آسای جهان در شهر سن پترزبورگ روسیه، سارا خادم الشریعه موفق به کسب ۱۳ امتیاز از ۱۷ امتیاز ممکن شد و رده دوم رقابت‌های برق آسای جهان را از آن خود کرد.سارا سادات خادم‌الشریعه متولد ۲۰ اسفند ۱۳۷۵ در تهران و استاد بین‌المللی شطرنج اهل ایران است. وی نخستین شطرنج باز زن ایرانی ست که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در سن ۱۸‌سالگی در هشتاد و چهارمین کنگرهٔ شطرنج جهان، توانست عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد. عنوانی که پیش از آن، تنها توسط شطرنج بازان مرد ایران کسب شده بود. وی طی ۱۱ دوره مسابقه فقط یک شکست متحمل شد و جمعی از ستارگان و بزرگان شطرنج را شکست داده‌است. سارا در ۲۰ اسفند ۱۳۷۵ در تهران متولد شد. او استاد بین‌المللی شطرنج ا است.و نخستین شطرنج باز زن ایرانی است که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در سن ۱۸ سالگی در هشتاد و چهارمین کنگرهٔ شطرنج جهان، توانست عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد. عنوانی که پیش از آن، تنها توسط شطرنج بازان مرد ایران کسب شده بود. وی طی ۱۱ دوره مسابقه فقط یک شکست متحمل شد و جمعی از ستارگان و بزرگان شطرنج را شکست داده‌است.

 

فاطمه رحیماویان
یکی از اتفاقات مهم سال 97، حادثه تروریستی اهواز است که درجریان آن 25نفر کشته شدند؛ فاطمه رحیماویان که در حین حادثه و حمله تروریستی به مردم و رژه نیروهای مسلح در اهواز، صحنه‎ها و تصاویری شجاعانه را از غیرت و رشادت مردم، سربازان و پاسداران خلق کرده بود، یکی از سوژه های قابل اعتنا در این رویداد بود.  فاطمه رحیماویان 27 ساله که از سال 1392 در حرفه عکاسی مشغول به کار شده است. او در مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز حضور داشت. فاطمه رحیماویان عکاس خبرگزاری فارس در خصوص این حمله تروریستی به رکنا گفت: «با حضور در مراسم رژه نیروهای مسلح ابتدا چند تصویر از جایگاه و محل برگزاری مراسم عکاسی کردم و سپس برای گرفتن عکس از نمای دور از محل فاصله گرفتم که ناگهان صدای تیراندازی به گوش رسید» . وی افزود: «ابتدا فکر کردیم صدای تیراندازی بخشی از مراسم است اما فریادهای روی زمین بخوابید و فرار Escape کنید نشان از اتفاق دیگری داشت». وی ادامه داد: «بدون هیچ ترسی از بلوار عبور کردم و در کنار دیوار روی زمین نشستم و شروع به عکاسی کردم که در این صحنه یک زن که به شدت ترسیده بود به سمتم آمد و در پشت من پناه گرفت و یک گلوله نیز در 200‌متری‌ام به دیوار برخورد کرد».

 

طناز بحری
چندی پیش فیلمی از دکتر طناز بحری که بزرگ شده کشور هلند است در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. سخنان این دختر هنگام ورود به ایران نیز در شیکه‌های اجتماعی بازتاب تقریبا گسترده‌ای داشت. دکتر طناز بحری می‌گوید که هلند برای پزشک شدنش یک میلیون یورو خرج کرده است اما این خواسته قلبی خود او بود که تمام امکانات رفاهی در هلند را رها کند و به ایران بازگردد. او در صحبت‌هایش تعابیر جالبی از ایران به کار می‌برد. این دخترِ جوان، وضعیت حال حاضر ایران را به کشتی نوح توصیف می‌کند و می‌گوید که هر فردی سوار این کشتی شود برده است و اگر از آن دوری کند فرصت را از دست داده است. این جوان خوش آتیه در دیدار نخبگان با رهبر انقلاب حضور داشت.

 

سمیرا شبانی
در بیست و پنج اسفند ماه امسال، پرواز سولویی اولین زن خلبان هلکوپتر در ایران در شرکت هلکوپاری ایران در کرج توسط سمیرا شبانی انجام شد. او اولین بانوی دانشجوی خلبانی هلکوپتر در ایران است که پس از شش‌ماه آموزش موفق به انجام اولین پرواز مستقل خود شد. پرواز این بانو به عنوان اولین خلبان هلکوپتر زن ایران برگ زرینی در تاریخ پرواز ایران است. مدیر آموزش خلبانی شرکت هلکوپتری ایران در این مورد می‌گوید: «خلبانی هلکوپتر به هوش، زکاوت و شجاعت بالایی نیاز دارد و سمیرا شبانی اولین بانویی بود که در این دورهای آموزشی شرکت کرد و به‌دلیل توانمندی بالا دورهای آموزشی را به خوبی و سرعت سپری کردند». سمیرا شبانی متولد سال ۶۵ هستند که در رشته برق هواپیما و مکانیک هواپیما تحصیل کرده‌است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه