جارچی

گل! رویا آغاز می‌شود
(Goal! The Dream Begins‌)
اولین قسمت از سری فیلم‌های «‌گل‌« اثری قابل قبول درباره فوتبال بود. این فیلم درباره جوانی به نام سانتیاگو مونز بود که از یک کلوب منطقه‌ای به باشگاه نیوکاسل انگلستان منتقل می‌شد و در این روند، زندگی فوتبالی‌اش تغییر می‌کرد. «‌گل‌» علی‌رغم اینکه در بخش سینمایی اثر چندان قابل اعتنایی نبود، اما با این‌ حال به عنوان یکی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین فیلم‌های "‌فوتبالی‌" در ذهن تماشاگران سینما باقی ماند. بعدها قسمت‌های دوم و سوم فیلم هم به نمایش درآمد که هیچ‌کدام از آنها نتوانستند به موفقیت قسمت اول دست پیدا کنند. در این بین قسمت سوم یک فاجعه تمام عیار بود!

 


زیدان : پرتره قرن 21  
(Zidane: A 21st Century Portrait‌)  
این مستند جذاب نه به زندگی خودِ زین الدین زیدان، بلکه به مسابقه میان رئال مادرید و ویارئال در سال 2006 می پردازد. در این مسابقه، 17 دوربین فیلمبرداری از ابتدای بازی تا لحظه سوت پایان حرکات زیدان را زیر نظر دارند و رفتار او را بررسی می کنند. در این مستند نه کسی صحبت می کند و نه اتفاق دیگری به جز آنچه که در مستطیل سبز رخ می دهد، به وقوع می پیوندد. این مستند یکی از جذاب ترین آثاری‌ست که درباره فوتبال ساخته شده. نکته حائز اهمیت درباره این مستند این‌است‌که مدیر فیلمبرداری پروژه داریوش خنجی بود.

 


پیروزی (Victory‌)  
داستان زندانیانی که با طرح نقشه انجام مسابقه فوتبال قصد دارند از زندان فرار کنند، ایده جذابی بود که در سال 1981 در فیلم «‌پیروزی‌« مطرح شد. در‌حالی‌که اسرای متفقین در‌حال آماده‌شدن برای برگزاری یک مسابقه فوتبال با تیم ملی آلمان در پاریس اشغالی هستند، نیروی مقاومت فرانسه و افسرهای بریتانیایی در حال طرح‌ریزی نقشه‌ای برای فرار آنها هستند. در این فیلم که بازیگرانی چون سیلوستر استالونه و مایکل کین حضور داشتند، چهره‌های مطرح دنیای فوتبال از‌جمله «‌پله‌« و «‌بابی مور‌« نیز دیده می‌شدند. «‌پیروزی‌« اثر شاخصی محسوب نمی‌شود اما یکی از بهترین فیلم‌هایی هست که به فوتبال ارتباط دارد!

 


فوتبال شائولین  (Shaolin Soccer‌)
شاید هیچ ارتباطی به آثار جدی ساخته شده درباره فوتبال نداشته باشد، اما این فیلم محصول هنگ‌کنگ و چین، یکی از با‌کیفیت‌ترین آثاری‌ست که درباره فوتبال ساخته شده است. این فیلم درباره دوستانی‌ست که به ورزش شائولین می‌پردازند، اما تصمیم می‌گیرند در یک تورنمنت فوتبال شرکت کنند و از توانایی‌های‌شان که بر‌پایه اصول رزمی شائولین بنا شده، در زمین فوتبال استفاده کنند! فیلم دربارهٔ یک راهب پیشین بودایی از معبد شائولین است که سال‌ها پس از درگذشت استادش و در جریان وقایعی، پنج برادر خود را متحد می‌کند تا مهارت‌های خود را در زمینهٔ هنرهای رزمی، در مسابقات فوتبال به‌کار گیرند.

 


مثل بکهام شوت کن  (Bend It Like Beckham‌)  
اثری انگلیسی درباره یک خانواده هندی و دخترشان است که دوست داشت فوتبالیست شود و الگویش هم دیوید بکهام بود، اما با مخالفت خانواده سنتی خودش مواجه می‌شد و ... داستان فیلم مسلماً تکراری و خسته‌کننده به‌نظر می‌رسد اما برخلاف تصور عمومی، اثری زنده و پر انرژی‌ست که حاوی مضامین ارزشمندی از‌جمله «‌تلاش برای رسیدن به خواسته‌ها‌« و «‌نا‌امید نشدن‌« است. «‌مثل بکهام شوت کن‌» در سال 2004 موفق شد نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی شود. «‌مثل بکهام شوت کن‌« اثر قابل توجهی در دسته آثار مشابه به‌شمار می‌رود هرچند ارتباط چندانی به بکهام ندارد!

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه