چگونه هوش مصنوعی ما را در بازی خودمان شکست داد؟!

مصطفی رفعت

این‌روزها اصطلاح ChatGPT را به‌کرات می‌شنویم و می‌خوانیم؛ یک پدیده که توسط شرکت OpenAI توسعه یافته‌ است. این بات مکالمه، بر روی خانواده مدل زبانی جی‌پی‌تی-۳ شرکت هوش مصنوعی OpenAI ساخته و با تکنیک‌های یادگیریِ تحت‌نظارت و تقویتی، به‌خوبی تنظیم شده ‌است. نمونه اولیه ChatGPT در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ معرفی شد و سریعاً به‌دلیل پاسخ‌های دقیق و واضحش در بسیاری از حوزه‌ها، توجه‌ها را به خود جلب کرد. این ابزار، به‌دلیل ظرفیتی که در ترکیب و تفسیر زبان طبیعی مشابه انسان دارد، بسیار محبوب شده؛ هرچند دقت واقعی نابرابرش به‌عنوان اِشکالی مهم شناسایی شده است. پس از عرضه، شرکت تولیدکننده ChatGPT، ۲۹‌میلیارد‌دلار ارزش‌گذاری شد! ما دراین‌گزارش تصویری، به‌شکلی اختصاری به قدرت‌یابیِ «هوش مصنوعی» دراین‌سال‌ها، نگاه کرده‌ایم. تصویرسازی‌ها و متن این گزارش، به‌تاریخِ 3 آوریل 2023 در رسانه Al Jazeera منتشر شده است.

هوش مصنوعی آن‌قدر هوشمند شده است که اکنون می‌تواند ما را در گیم‌های (بازی‌ها) خودمان شکست دهد.

انجام گیم یک تجارت جدی برای هوش مصنوعی و تکامل ربات‌های واقعی مانند ChatGPT است.

آرتور سیموئل یادگیری ماشینی (ML) را در سال 1959و با ساخت برنامه چکرز رایج کرد که به ارتقای گیم کمک کرد.

امروزه از انجام گیم برای اندازه‌گیری سطح تواناییِ هوش مصنوعی یا همان AI استفاده می‌شود؛ اصطلاحی که جان مک‌کارتی در سال 1955 ابداع کرد.

هوش مصنوعی در سال 1996 وقتی Deep Blue از کمپانیِ IBM برای اولین‌بار قهرمان شماره‌یک شطرنج جهان گری‌کاسپارُف را شکست داد، به نقطه‌عطف رسید.

در سال 1990، شینوک اولین هوش مصنوعی شدکه طی مسابقات قهرمانی حوزه انسان‌ها،  چکرز بازی کرد؛ و در سال 94 نیز برای اولین‌بار برنده شد.

در سال 2013، شرکت بریتانیایی هوش مصنوعی DeepMind در مقابل  آتاری قرار گرفت و برنده شد؛ درواقع، تنها بر‌اساس آنچه دیده یا به آن گفته شده بود، امتیاز خود را به حداکثر رساند.

واتسون یک AI متعلق به IBM اولین سامانه رایانه‌ای دراین‌حوزه بود که زبان انگلیسی را یاد گرفت و در سال 2011 به سؤالات آن‌قدر خوب پاسخ داد که دو‌نفر از بهترین بازیکنان مسابقه Jeopardy را مغلوب کرد!

در جدال بشر مقابل ماشین، انسان می‌تواند دچار چالش‌های بزرگ شود؛ مثلاً آلفاگو به‌عنوان یک برنامه رایانه‌ای ذهن عمیق گوگل در سال 2016، لی سدول؛ بازیکن حرفه‌ای گو (قدیمی‌ترین بازی تخته‌ای تاریخ) از کره جنوبی را شکست داد؛ آن‌هم بدون دریافت هیچ‌گونه آوانسی.

امروزه موفقیت در بازی (گیم)، ما را به‌سمت ChatGPT سوق داده است. این ربات به‌قدری انسانی و ترسناک است که شما را متعجب می‌کند که نکند «هوش مصنوعی» به‌زودی ذهنی متعلق‌به‌خود را بیابد!

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه