کارشناسان مجموعه William Russell معرفی کردند؛
محبوبترین مقاصد «سفر تجاری» در جهان
سروناز بهبهانی
آیا شما نیز از آندسته افرادی هستید که شغلتان شما را مرتباً به گوشههای مختلف جهان میبرد؟ برخی مقاصد برای انجام «ملاقاتِ تجاری رودررو» نسبت به بقیه مقاصد، منطقیتر و بهتر هستند. اکثر مردم، از بیرونرفتن از دفتر و انجام برخی سفرها لذت میبرند. سفر برای کسبوکار علاوهبر شکستن یکنواختی اداری؛ فرصتهای زیادی را پیشرویِ ما قرار میدهد؛ از کسب تجربه شغلی بیشتر تا ایجاد ارتباطات تجاریِ جدید. کارشناسان مجموعه William Russell؛ متخصص حوزه «بیمه درمانی مهاجران» در گستره جهانی که از سال 1992 فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون 160 کشور را تحتپوششِ خویش قرار داده است؛ در گزارش سالانهاش نگاهی دارد به «محبوبترین مقاصد بینالمللی سفر تجاری» که میتواند راهنمایی مناسب برای علاقهمندان به ایجاد مراودات شغلی در جغرافیایی وسیعتر باشد. در چندسالگذشته، «سفرهای کاری» با اختلالات بینظیری مواجه شد؛ که عمده آن ناشی از تبعاتِ همهگیریِ کووید-19 و متعاقباً درگیریِ نظامی میان «روسیه» و «اکراین» بوده است؛ و درحالیکه موردِ اول تقریباً از عرصه مناسبات حذف شده؛ اما مسئله مُخلِ دوم همچنان ادامه دارد و بهنظر میرسد که نهتنها بهاینزودیها خاتمه نمییابد؛ بلکه ممکن است با شعلهورشدنِ آتش درگیریهای «اسرائیل» و «فلسطین»، تأثیراتِ اقتصادیاش بیشازقبل نیز بشود. هم کرونا و هم جنگ، محدودیتهایی را باعث شدهاند که اگرچه درحالحاضر شدت اولیه را ندارند؛ اما از نقش آنها در تغییر مناسبات شغلی و اتخاذِ رویههایِ متفاوت برای برنامهریزیِ اقتصادی نمیتوان غافل شد؛ مثلاً اعلام «محدودیت پروازی» که هم در زمان اوج کرونا و هم در بحبوحه جنگهای اخیر صورت گرفته، روالِ معمول سفرهای تجاری را بههم زد یا اِعمالِ تحریمهایی که درمورد بعضی کشورها آغاز شده یا شدت گرفته، اجازه نداده روندِ تعاملاتِ بازرگانی بیدستانداز طی شود. ازاینرو، اگرچه در سال 2022 نرخ سفرهای کاری برای حرفهایها و «عشایر دیجیتال» (شاغلین مسافری که ازطریق کسبوکارهای آنلاین امرارمعاش میکند) افزایش یافته؛ اما هنوز به سطح 2019 نرسیده است و پیشبینی میشود تا پایان 2023 نیز تنها 55درصد از آمارهای ثبتشده قبل از همهگیری را جبران کند. آخرین تحقیقات Deloitte (شبکه خدمات حرفهای چندملیتی و یکی از چهار مؤسسه بزرگ حسابرسی جهان) نشان داده است که یکسوم از مدیران حوزه سفر، برنامههایی برای سفرهای کاری تدارک دیدهاند که هرچهزودتر، به 50درصد از سطوح قبل از همهگیری بازگردیم؛ بااینحال، تنها هشتدرصدِ کسبوکارها موفق به رسیدن بهایننقطه شدند. از ظواهر امر چنین برمیآمد که اروپا یکی از اولین مناطقیست که به سطح سفرهای تجاریِ قبل از همهگیری بازگردد؛ اما وقوع جنگ «روسیه» و «اکراین» و دنبالهداربودنِ اینماجرا، مانع بزرگی در مسیر تحقق اینماجرا شده است. بادرنظرگرفتنِ همه جوانب، طبق برآوردها؛ محبوبترین مقاصد سفر تجاری درحالحاضر عبارتاند از «فرانسه»، «ایرلند»، «آلمان»، «اسپانیا»، «هلند»، «ایتالیا»، «ایالاتمتحده»، «بلژیک»، «سوئیس» و «لهستان».
«فرانسه» با پذیرایی از بیش از 11میلیون مسافر تجاری سالانه، یکی از محبوبترین مراکز بینالمللی برای تجارت جهانیست. اینموضوع بهویژه برای مسافران تجاری بریتانیایی صدق میکند که از مزیت نزدیکی و کرایههای نسبتاً پایین سفر لذت میبرند. «شارل دوگل پاریس» (CDG) یکی از 10 فرودگاه برتر جهان؛ و مرکز ارتباطیِ فوقالعادهایست که «فرانسه» را بهراحتی از تمام قارهها دسترسپذیر میکند. اینکشور، هفتمین اقتصاد بزرگ جهان را با صنایع بزرگی؛ ازجمله انرژی، تولید، گردشگری، کشاورزی، فناوری و حملونقل دارد. خانه «پژو» و «رنو» بوده و بهعنوان تولیدکننده «ایرباس» در بخش هوافضا پیشروست. «سوفیا آنتیپولیس» بزرگترین پارک فناوری «فرانسه» است. این مرکز تجاری واقع در Valbonne، تعدادی از شرکتهای فناوری پیشرو؛ ازجمله «آمادئوس»، «ایرفرانس»، «اکسنچر»، «برادکام»، «سیسکو»، «اینتل»، «آیبیام» و «اورنج» را در خود جای داده است.
«ایرلند» یک مکان عالی برای تجارت بوده و بهعنوان دروازهای بین بازارهای بریتانیا، اروپا و ایالاتمتحده عمل میکند. «دوبلین» (پایتخت آنجا) تنها یکساعت از «لندن» و 90دقیقه از «پاریس» و «بروکسل» فاصله دارد. «ایرلند» همچنین ارتباط منطقی بین سایر پایتختهای تجاری و فرودگاههای بینالمللی برقرار میکند. تعداد کل سفرهای کاری به اینکشور، با 53000 سفر (3.7درصد) نسبت به 2022 افزایش یافته؛ اما باز کمتر از 1.5میلیون سفر بین سالهای 2018 تا 2019 است. با اقتصادِ مبتنیبر دانش؛ صنایع برتر «ایرلند» شامل فناوری، علوم زیستی، خدمات مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و محصولاتِ کشاورزیست. بیش از 1000 شرکت پیشروِ جهانی در آنجا فعالیت دارند؛ ازجمله «گوگل»، «اپل»، «فیسبوک»، «پیپال»، «مایکروسافت»، «یاهو»، «ایبِی» و «توییتر».
«آلمان» بزرگترین اقتصاد اروپا؛ و ازنظر تولید ناخالص داخلی در رتبه چهارم جهان قرار دارد. اینکشور، میزبان 53 شرکت از مجموعِ 2000 شرکت بزرگ سهامی عام براساس درآمد در سطح جهان است که آنرا به یک مقصد تجاری «ضروری» تبدیل میکند. «فرودگاه بینالمللی فرانکفورت» (FRA) بهعنوان بهترین فرودگاه بینالمللی متصل در 2019 انتخاب شد و «مونیخ» (MUC) در رتبه هشتم قرار گرفت. «آلمان» بهدلیل تولید لوازم الکترونیکی، ماشینآلات و خودرو در سطح بینالمللی شناخته شده است و سالانه حدود 1.4تریلیونیورو صادرات دارد. صادرات اولیه شامل وسایلنقلیه موتوری، قطعات خودرو، هواپیما و فضاپیما و داروهای بستهبندیشده است. آنها در صنعت خودروسازی اروپا؛ هم در تولید و هم در تجارت پیشتازند و خانه برندهای محبوبی نظیرِ «بِاِموِ»، «دایملر-بنز» و «فولکسواگن» هستند. درهمینحال، صنایع شیمیایی اینکشور، پیشرو در سراسر جهان در صادرات پزشکیست؛ که داروها، لوازم پزشکی، ماشینآلات و سایر تجهیزات بیمارستانی را شامل میشود.
تعداد مسافران تجاری بینالمللی به «اسپانیا» در سال 2021، پس از کاهش 75درصدی در 2020، به حدود دومیلیوننفر رسید. «اسپانیا» قبل از همهگیری، شاهد رکورد 5.4میلیون مسافر تجاری در سال بود. اینکشور، دارای هزینههای اقامتی مقرونبهصرفه و سفر است که آنرا به «مقصدی جذاب» برای حرفهایهای تجاری که از کشورها و قارههای مختلف سفر میکنند، تبدیل کرده. اقتصاد «اسپانیا»، با تولید ناخالص داخلی 1.2تریلیوندلاری در سال 2021 رتبه چهاردهم را در جهان دارد. صنایع مهمی که اقتصاد «اسپانیا» را هدایت میکنند شامل گردشگری، تولید، کشاورزی و انرژیست. البته داروسازی و خودرو، صادرات اولیه اینکشور را شکل میدهند و بسیاری از غولهای خودروسازی، در «اسپانیا» فعالیت دارند؛ ازجمله «مرسدس-بنز آگِ»، «فورد»، «جنرالموتورز»، «رنو» و «نیسان».
«هلند» بهعنوان دروازه ورود به بازار اروپا، دارای مازاد تجاری بالا و فضای تجاری پایدار است. «هلند» ششمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا بوده و سیزدهمین اقتصاد آزاد جهان بهدلیل بازبودنش برای تجارت و سرمایهگذاری جهانیست. همچنین ازنظر فناوری و نوآوری بین بهترین کشورها قرار دارد. «فرودگاه بینالمللی اسخیپول آمستردام» (AMS) سومین فرودگاه با بهترین ارتباطِ پروازیِ جهان است که امکان دسترسی آسان از همه قارهها را فراهم میکند. برخی از سودآورترین بخشها در «هلند» عبارتاند از محصولات کشاورزی، فناوری اطلاعات، مواد شیمیایی، مواد و فناوریهای پیشرفته (HTSM)، علوم زیستی و بهداشت و صنایع خلاق.
«ایتالیا»؛ هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و سومین اقتصاد بزرگِ اتحادیه اروپا، مقصد سرمایهگذاری جذاب با زیرساختهای تجاری تثبیتشده است. موقعیت اینکشور نیز قابلتوجه بوده و دروازهای استراتژیک بین اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه است. قبل از همهگیری، «ایتالیا» هرسال پذیرای بیش از 15میلیون مسافر تجاری بود. در سال 2020 اینرقم به 9.2میلیون کاهش یافت؛ اما درحالحاضر بهبودی قوی 17.4درصدی وجود داشته که باعث شد در سال 2021، از حدود 11میلیون گردشگر تجاری استقبال کند. گردشگری، حدود 11.8درصدِ تولید ناخالص داخلی «ایتالیا» را تشکیل میدهد. بااینحال، منطقه شمالغربیِ آنجا که «میلان»، «تورین» و «جنوا» را بههم پیوند میدهد، لقب «مثلث صنعتی» را دارد و خانه صنایع تولیدی ایتالیاییست که بر تولیدات ناوبری، ماشینآلات، هوافضا و خودرو متمرکزند.
نکته قابلتوجه ایناستکه اساساً مقاصد مطلوب برای انجام امور تجاری، در نگاه کارشناسان نهادهای مختلف، متفاوت است و اگرچه به نامهایی بعضاً مشابه دراینفهرستها برمیخوریم؛ اما متأثر از چند عاملِ اثرگذار در تهیه گزارشها که به اهدافِ مجموعههای متنوع بستگی دارد، ممکن است حتی اگر مقاصد یادشده در مثلاً دو گزارشِ مشابه، یکسان باشند؛ اما رتبه آنها یکی نباشد. براینمونه، اولین رتبه در فهرستی مشابه از سایت تخصصیِ PAXES دراختیارِ «هنگکنگ» است. کارشناسان این نهاد برای اتخاذِ این تصمیم، سه شرط اساسی را لحاظ کردهاند: آسانیِ راهاندازی کسبوکار، کمبودنِ نرخِ مالیات و البته این امتیاز که در یکدههاخیر چندبار در لیستهای مشابه ارائهشده ازسویِ مجموعهها و نهادهای مرتبط گنجانده شده است. اینکه فعالان اقتصادی، دیگر تنها قائل به انجام سرمایهگذاری در محدوده سرزمینیِ خود نیستند، اتفاق تازهای نیست و شاید بتوان گفت توسعه کسبوکار و تجارت به فراتر از مرزهای میهنی، سابقهای بهقدمتِ شناختن اصول اولیه تجارت توسط بشر دارد؛ اما آنچه طیِ سالهای اخیر، بازرگانیِ فرامرزی و کسبوکارهای چندملیتی را بیشازپیش موردتوجه قرار داده است، گسترش امکانات ارتباطی و برداشتهشدنِ محدودیتهایی؛ ازجمله انحصاریکردن یک تولید یا خدمات در کشوری خاص و لزوم خودکفایی در همه امور است که اگرچه مزایایی نظیرِ عدموابستگی به عاملِ خارجی و کاهش هزینهها را درپی دارد؛ اما میتواند مانع تجمیعِ کوششها برای ایجاد قدرتی متمرکز نیز بشود. ضمناینکه جابجاییِ سرمایهها در جوامع مختلف، پویاییِ اقتصادی را بهدنبال خواهد داشت که یکی از محاسنِ آن، رونق اشتغال است. طبق گزارش مجموعه خدمات مسافرتیِ Condor Ferries؛ روزانه 1.3میلیوننفر فقط در «ایالاتمتحده» برای اهداف کاری سفر میکنند و اکنون، گسترشِ فرهنگِ Bleisure را نیز در کانون توجهات جهانی داریم؛ اصطلاحی پرمخاطب برای مسافرانی که تجارت و اوقات فراغت را با هم ترکیب میکنند و میزانِ آن از سال 2016 تا 2017 با رشدی 20درصدی مواجه بوده. از نتایجِ پژوهش اینمجموعه ایناستکه بیش از 40درصدِ سفرهای کاری، برای «اهداف تفریحی» تمدید میشود و خودِ اینموضوع به رونق گردشگری انجامیده است. تنها در سال 2017، مبلغ 1.3تریلیوندلار برای سفرهای شرکتی در سطح جهانی هزینه شد که تا سال 2022، به 1.7تریلیوندلار رسید. تقریباً 20درصد از کل سفرها در جهان، مربوط به کار است؛ که میتواند اهمیت آنرا بهخوبی نشان دهد.