افزایش جمعیت بی‌خانمان در سراسر اروپا

مهرداد ناظری

هرروز تعداد افراد بی‌خانمان در بسیاری از جوامع اروپایی به‌دلیل کمبود فزاینده مسکن مقرون‌به‌صرفه و مسکن اجتماعیِ ناکافی؛ که ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی‌ست، افزایش می‌یابد. گزارش مشترک (Feantsa؛ فدراسیون نهادهای کارگری ملی) به‌همراه «نهاد افراد بی‌خانمان» (Homeless) اعلام کردند؛ هرشب دستکم ۸۹۵هزارنفر در اروپا شب‌ها کنار خیابان می‌خوابند. شمار این‌افراد، برابر با جمعیت شهرهایی همچون «تورین» و «مارسی» اعلام شده است. «گاردین» دراین‌باره نوشت: «این‌میزان کارتن‌خوابی در اروپا، نشانه آشکار گسترش بی‌خانمانی دراین‌قاره است و نشان می‌دهد که کشورهای این قاره نتوانسته‌اند مسکن را که یک حق اساسی افراد است، تأمین کنند. اطلاعات درباره شمار افراد بی‌خانمان، از دولت‌های اروپایی؛ ازجمله «انگلیس» گرفته شده و رقم حداقلی را دراین‌قاره نشان می‌دهد». دراین‌گزارش، همه افرادی‌که «کارتن‌خواب» هستند، بی‌خانمان‌هایی که در سرپناه‌های فوری و موقت زندگی می‌کنند و نیز افرادی‌که ناچار می‌شوند در منزل دوستان و آشنایان بخوابند، محسوب شده‌اند. به‌علت بی‌توجهی دولت‌های اروپا به ساخت مسکن، تداوم بحران گرانی و نیز مبلغ سرسام‌آور اجاره مسکن، شماری از خانوارهای شاغل دراین‌قاره را وارد گروه بی‌خانمان‌ها و حتی کارتن‌خواب‌ها در قاره اروپا کرده است. براساس گزارش «فینتسا»؛ در «اسپانیا» 28500نفر بی‌خانمان هستند؛ همچنین در ابتدای سال جاری، 11632نفر در «ایرلند» بی‌خانمان بودند. «گاردین» نوشت که در بررسی کیفیت مسکن در اروپا نیز گزارش «فینتسا» نشان می‌دهد شمار قابل‌توجهی از مسکن‌های موجود در «انگلیس، فرانسه، بلژیک و مجارستان» مناسب زندگی نیستند؛ چراکه کیفیت لازم را ندارند. دراین‌گزارش آمده: نم و رطوبت، خطر آتش‌سوزی، شلوغی و دستشویی‌های بی‌کیفیت و نامناسب در مسکن‌های اروپا، جان میلیون‌هانفر را دراین‌قاره به‌خطر انداخته است. تقریباً نیمی از جمعیت «مجارستان» در منازل نامناسب و شلوغ زندگی می‌کنند و یک‌هشتم از خانوارهای بلغاری، در درون منزل، توالت ندارند. «گاردین» نوشت؛ در گزارش دیگری آمده که در سال ۲۰۲۰، یک‌پنجمِ جمعیت «فرانسه» در منازل نامناسب زندگی می‌کردند و یک‌چهارم از خانوارهای آن‌کشور، در منازل اجاره‌ایِ نامناسب اسکان داشتند. براساس گزارش Eurostat؛ به‌عنوان مرکز رسمی ارائه آمار اتحادیه اروپا، حدود ۲۰میلیون‌نفر در کشورهای عضو این اتحادیه، به‌نوعی از محرومیت اسکان، دچار بودند. براساس گزارش سازمان SHLTER؛ در انگلیس هم‌اکنون ۱۳۱هزار کودک بی‌خانمان وجود دارد.

بلژیک
6هزارنفر

جمعیت بی‌خانمان‌ها در پایتختِ این‌کشور (بروکسل) درحال‌افزایش است.
تعداد افراد بی‌خانمان در «بروکسل» در سال 2022، به 6317نفر رسید.

 

انگلستان
271هزارنفر

خیابان‌های «لندن» که با فروشگاه‌های لوکس و مغازه‌های متعدد به محل خرید دائمی تبدیل شده‌اند، شب‌ها میزبان بسیاری‌ازافراد بی‌خانمان هستند.
حداقل 271هزارنفر بی‌خانمان دراین‌کشور وجود دارند. 2400نفرشان دراین‌منطقه خیابان‌خواب هستند؛ درحالی‌که حدود 250هزارنفرِ دیگر در مراکز اسکانِ موقت بسر می‌برند.

 

آلمان
372هزارنفر

تعداد افراد بی‌خانمان که توسط ادارات محلی اسکان داده شده‌اند، به 372هزارنفر افزایش یافته که 130هزارنفرشان، از مهاجران اوکراینی هستند.
 31درصد بی‌خانمان‌های اسکان‌یافته را خانواده‌ها یا زوج‌های «دارای فرزند» تشکیل می‌دهند.

 

فرانسه
330هزارنفر

این‌کشور حدود 330هزارنفر بی‌خانمان دارد و تقریباً 14.8میلیون‌نفر در آن، با مشکل اسکان مواجه‌اند.
بی‌خانمان‌ها بیشتر در شهرهای «پاریس»، «لیل» و «استراسبورگ» زندگی می‌کنند. از هر چهارنفر بی‌خانمانِ متولدِ «فرانسه»، یک‌نفرشان ساکنِ «خانه‌های نیمه‌راهی» بوده یا در قالبِ «سرپرستیِ موقت» روزگار می‌گذرانند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه