تیتر خبرهای این صفحه

زخم 16سال محاصره بر باریکه غزه

مصطفی رفعت

«بزالل اسموتریچ» (وزیر دارایی رژیم صهیونیستی) در اظهاراتی فاشیستی، خواستار «تشدید مقررات منع آمدوشد» علیه فلسطینی‌های «کرانه باختری» شد. وی در نامه‌ای به نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم، سیاست فعلی در قبال فلسطینی‌های ساکن «کرانه باختری» را «دیوانگی» خواند و گفت: «من از این سیاست پیروی نخواهم کرد». به‌گزارش «جروزالم پست»؛ این مقام صهیونیست خواستار تغییر وضعیت امنیتی «کرانه باختری» و ایجاد مناطق حائل در اطراف شهرک‌های صهیونیست‌نشین شد؛ طوری‌که فلسطینان قادر به ورود به این‌مناطق نباشد و در‌صورت ورود، «به‌قتل» برسد. شهرک‌نشینان صهیونیست از زمان شروع عملیات «طوفان‌الاقصی» تاکنون بیش از ۱۰۰‌بار به مناطق فلسطینی‌نشین حمله کرده‌اند. تأکید «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل بر «ارائه سلاح به شهرک‌نشینان»، اوضاع را برای فلسطینیان ساکن «کرانه باختری» پیچیده‌تر کرده است. «بن‌گویر» طی پیامی در فضای مجازی نوشت: «پس از تغییر قانون حمل سلاح، اکنون هزاران اسرائیلی شرایط حمل سلاح را دارند». دراین‌رابطه، «نیویورک‌تایمز» با‌اشاره‌به افزایش حملات شهرک‌نشینان صهیونیست برای تصاحب اراضیِ کشاورزی فلسطینیان ساکن «کرانه باختری» آورد: «برخی قانون‌گذاران و مقامات وزارت خارجه نگران هستند که ۲۴‌هزار سلاح درخواستی کابینه اسرائیل، نهایتاً در‌اختیار شهرک‌نشینانی قرار گیرد که سعی دارند فلسطینان را به‌زور از کرانه باختری بیرون کنند». در‌پاسخ‌به بیش از هفت‌دهه اشغالگری و ستم رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه؛ ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان‌الاقصی» را از «غزه» (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم، برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های «غزه» را بسته و در‌حال‌بمباران این‌منطقه است. در کنار اقدامات جنایت‌بار رژیم «تل‌آویو» که هر‌روز ابعاد بیشتری می‌یابد، حمایت غرب از صهیونیست‌ها به‌بهانه دفاع‌از‌خود، عملاً چراغ سبز و مجوزی برای «تل‌آویو» در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی‌ست. نگرانیِ جهانی به فاجعه انسانی و کشتار مردم «غزه» و درخواست‌ها برای متوقف‌کردن ماشین کشتار رژیم اسراییل، رو‌به‌افزایش است؛ اما اسرائیل همچنان بی‌وقفه بر حملاتش ادامه داده و سخنگوی ارتش این رژیم تأکید کرده که اصلاً مسئله آتش‌بس مطرح نیست و د‌رواقع، همه برنامه‌ها و طرح‌های رژیم برای جنگ، کشتار و ویرانی بیشتر است. تداوم بمباران «غزه» و کشتار زنان و کودکان فلسطینی در‌حالی ادامه دارد که کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی نیز تاکنون هرگونه قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت را وتو کرده یا به‌جای تلاش برای توقف کشتار و بمباران فلسطینیان، به‌دنبال حمایت بیشتر از «تل‌آویو» هستند.

در «جنگ شش‌روزه» (1967)، اسرائیل «نوار غزه» را اِشغال کرد و ازآن‌زمان‌تاکنون کنترل شدیدی بر آن و بیش از دومیلیون فلسطینیِ ساکن در آنجا حفظ کرده است.

 وضعیت این باریکه ازهرنظر «ناگوار» بوده است.

در سال 1987، فلسطینی‌ها در «غزه» و دیگر سرزمین‌های اشغالی، اولین «انتفاضه» را برپا کردند. برای سرکوب این قیام، نیروهای اسرائیلی به‌طورمعمول معترضان را مورد ضرب‌و‌جرح قرار دادند.

آن‌ها نه‌تنها استخوان‌هایمان را ‌می‌شکنند؛ بلکه تحقیرمان نیز می‌کنند.

در سال 2000، «انتفاضه دوم» با اعتراضات عمدتاً مسالمت‌آمیز آغاز شد؛ اما ارتش اسرائیل به‌‌شکلی گسترده با اِعمال زورِ بیش‌ازحد برخورد کرد.

اسرائیل در سال 2005 طرح «عدم‌تعامل» خود را اجرا کرد و به شهرک‌نشینان یهودی دستور داد تا «غزه» را ترک کنند؛ درعین‌حال، ارتش را برای حفظ امنیت! خارج نکرد.

به‌این‌ترتیب، کنترل شدید اسرائیل بر زندگی فلسطینیان همچنان حفظ شد.

هنگامی‌که «حماس» در سال 2007 «غزه» را تصرف کرد، اسرائیل محاصره‌ای را اِعمال؛ و در اواخر سال 2008، اولین حمله بزرگ خود را به «غزه» آغاز کرد. «عملیات سرب گداخته» که به‌گفته اسرائیل با هدف پایان‌دادن به حملات موشکی «حماس» انجام شد ...

دست‌کم 920 غیرنظامی فلسطینی را شهید کرد؛ درحالی‌که «عفو بین‌الملل» بسیاری از تخریب‌ها را «ناخواسته» نامید!

در سال 2012، اسرائیل حمله دیگری به‌نام «عملیات ستون دفاعی» را آغاز کرد که شامل حملات هوایی و عملیات زمینی بود.

طی هشت‌روز، 87 غیرنظامی؛ ازجمله 35 کودک و 14 زن کشته شدند.

دوسال‌بعد، اسرائیل «عملیات تیغه حفاظتی» را آغاز کرد که 50‌روز به‌طول انجامید و 1462 غیرنظامی فلسطینی و تقریباً 500 کودک را کشت.

نیم‌میلیون‌نفر را نیز آواره کرد ...

چندین نارضایتی، منجر به درگیری دیگر اسرائیل و «غزه» در ماه می 2021 شد که 11‌روز ‌طول کشید و دست‌کم 260 فلسطینی؛ ازجمله 39 زن و 67 کودک کشته شدند.

کمتر از 15‌ماه‌بعد، جنگنده‌های اسرائیل به‌مدت سه‌روز حمله کردند و حداقل 49 فلسطینی؛ ازجمله 17 کودک را کشتند.

و اکنون یک جنگ دیگر وجود دارد؛ بدتر از هرچیزی‌که تاکنون دیده شده ...

... این‌بار، «یوآو گالانت» (وزیر دفاع اسرائیل) فلسطینیان را «شیطانی» جلوه داده است؛ درحالی‌که نخست‌وزیر «بنیامین نتانیاهو» تهدید کرده که این‌منطقه را به یک «جزیره متروک» تبدیل خواهد کرد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه