برخورد نامتعارف استایلیستها با حجاب متعارف
«حجاباستایل» از پدیدههای نوظهور فضای مجازیست که اینروزها توجه افراد زیادی را بهسمت خود جلب کرده و واکنشهای مختلفی را دربرداشته است. در پدیده «مُد حجاب» یا همان «حجاباستایل» بلاگر و استایلیست میخواهد حجاب را با رویکردهای متنوع و استایلهای مدرن و امروزی به مخاطب عرضه کند؛ درحالیکه برخی معتقدند پدیده «حجاباستایل» بیشتر بر مسئله تبلیغات و مصرفگرایی تمرکز داشته و با «اصل حجاب» مغایرت دارد. در اواسط دهه 90 بهدنبال اشباع بازار پوشاک و افزایش تقاضا برای تنوع بیشتر پوشاک محجبه، طراحان لباس بهتدریج برای جلب رضایت مشتری و پاسخ به این نیاز، وارد عرصه طراحی و تولید پوشاک متنوع مذهبی شدند. همزمان، بلاگرها و استایلیستها نیز برای تبلیغ ایننوع خاص از پوشش حجاب وارد میدان شده و تا جایی پیش رفتند که فروشگاههای تولیدی لباسهای پوشیده و محجبه برای تبلیغ محصولات خود توسط این بلاگرها، بهصف شده و گاه هزینههایی گزاف میپرداختند. بهدنبال رونق پدیده «حجاباستایل»، برخی افراد نیز تحتتأثیر حجاب استایلها و سبک زندگیشان یا وارد عرصه بلاگری حجاب شده یا سعی در تقلید شیوه زندگی آنها و پیادهسازی آن در زندگی شخصی خود داشتند؛ پدیدهای که نهتنها در مقوله «حجاباستایل»؛ بلکه در عرصه عمومی بلاگری همچون بلاگری لایفاستایل، پوشاک، غذا و ... نیز نگرانیهای خاص خود را دارد. بهنظرِ «مهدیه شادمانی» (پژوهشگر حوزه زنان و خانواده)؛ گروه هدف حجاباستایلیستها قشر مذهبی جامعه بوده و اینافراد برای «استحاله باورهای مذهبی» برنامه داشته و حسابشده عمل میکنند. «مهسا فرزان» (دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر) میگوید: «ظهور پدیده حجاباستایل و دیدهشدن فعالان و بلاگرهای آن بهخاطر کوتاهی متولیان مد در رسانه بوده. نباید اجازه دهیم فردی با انتشار محتوای زرد و بهبهانه حجاب دیده شود». دراینزمینه، «حجتالاسلام برمایی» (کارشناس مذهبی و مجری تلویزیون) بابیاناینکه مفاهیم در استایل «نقش اصلی» را بازی میکند، میگوید: «وقتی بلاگر به مخاطب القا میکند که در یک لباس خاص، شیک و موردپسندتری، در پشت گفتههایش یک نظام ارزشی دارد؛ مثلاً فردی با تفکر جنسی، لباسی را معرفی میکند که با پوشیدن آن جنسیتر و خواستنیتر باشید. پس بلاگر و استایلیست میتواند در روان مخاطب تأثیرگذار باشد». نیز «فرشته روحافزا» (استاد دانشگاه تهران و فعال حوزه زنان) پدیده «حجاباستایل» را یک هجمهای فرهنگی دانسته و میگوید: «حجاب امروزی از نگاه بلاگر حجاب یعنی حجاب با جذابیت که با فلسفه حجاب در قرآن منافات دارد».