نقش اشتراکهای رایگان و پولی در درآمد سالانه Spotify
سروش راسخ
ارائهدهنده انحصاری خدمات پخش صوتی و رسانهای سوئدی «اسپاتیفای Spotify))» همیشه از یک مدل تجاری دوجانبه استفاده کرده است: نسخه رایگان با تبلیغات و عملکرد محدود تلفنهمراه؛ و یک نسخه ممتاز که طیف کاملی از ویژگیهای آنرا ارائه میدهد. ازآنجاییکه این پلتفرم، فقط مشترکین ممتاز و کاربران فعال ماهانه را در گزارشهایش محاسبه میکند، مشخص نیست چهتعداد از افراد در ردیف کاربران رایگان قرار میگیرند. بااینحال، گزارش تقسیم درآمد منتشرشده اخیرشان نشان داد: درحالیکه درآمد کلی پیوسته درحالرشد است، «اشتراکهای عادی» که شامل تماشای اجباریِ تبلیغات است، سهم ناچیزی از درآمد شرکت را تشکیل میدهند. طبق این دادهنما؛ در سال گذشته میلادی، 1.7میلیاردیورو (13درصد) از کل درآمد سالانه Spotify که 13.3میلیاردیورو است، از موسیقی و پادکستهای تبلیغاتی بهدست آمده است. جالب اینجاست که اینسهم در پنجسالگذشته واقعاً تغییر (چندانی) نکرده؛ که حاکی از محدودیتی برای اثربخشی درآمد تبلیغات در پلتفرم است. جدای از درآمد، «اسپاتیفای» در سهماههچهارم سال 2023 در عمده زمینهها؛ ازجمله حاشیه سود ناخالص، افزایش مشترکین، کاربران فعال و زیان عملیاتی، جلوتر بود. باتوجهبه نتایجِ بهتر از پیشبینیها، قیمت سهام این شرکت به بالاترین حدش از دسامبر 2021 افزایش یافت و حدود هشتدرصد تنها در «بورس نیویورک» بین بستهشدن بازار در 5 فوریه و بازشدن بازار در 6 فوریه افزایش یافت!