فیلمهایی که پیش از مرگ باید ببینید!
«باجگیری» یک فیلم هیجانانگیز بریتانیاییِ محصول 1929 است بهکارگردانی «آلفرد هیچکاک» و با بازی «سارا آلگود»، «امیل دی روئل»، «جان لانگدن» و «دونالد کالتروپ». این فیلم 85دقیقهای، برپایه نمایشنامهای بههمیننام (1928) بهقلمِ «چارلز بنت» ساخته شد. باآنکه تولید این اثر بهعنوان یک فیلم صامت کلید خورده بود، مدیران British International Pictures تصمیم گرفتند یک نسخه صوتی جداگانه نیز از آن تولید کنند و درواقع، اولین فیلم ناطق اروپاییست که باموفقیت بهسرانجام رسید. نسخه صامتِ آن، برای سالنهایی درنظر گرفته شد که تاآنزمان هنوز به سیستم صدا مجهز نبودند و نسخه صوتی نیز همزمان ارائه شد تا در سینماهای دارای این سیستم بهنمایش درآید. هردو نسخه اکنون در «مؤسسه فیلم بریتانیا» نگهداری میشوند. «باجگیری» را اغلب بهعنوان «اولین فیلم بلند بریتانیایی» میشناسند. درهمانسال اکران نیز در یک نظرسنجی در بریتانیا بهعنوان «بهترین فیلم بریتانیایی 1929» انتخاب شد. در سال 2017 طیِ یک نظرسنجی از 150 بازیگر، کارگردان، نویسنده، تهیهکننده و منتقد مجله «تایماُوت» نیز بهعنوان «پنجاهونهمین فیلم برتر بریتانیایی» رتبهبندی شد. داستانش اینگونه است: دختریکه قرار است با یک کارآگاه پلیس ازدواج کُنَد؛ بهشکلی اتفاقی، با مردی نقاش آشنا میشود. شبی نقاش، از دختر میخواهد به خانهاش بیاید تا چند تابلو و استودیوی خود را به او نشان دهد. وقتی دختر متوجه میشود نقاش قصد تعرض به او را دارد، جدالی میانشان شکل میگیرد و دختر، ناچار مرد را بهقتل میرسانَد. روز بعد از واقعه درحالیکه کارآگاه (نامزد دختر) مسئول پرونده قتل شده، غریبهای به مغازه دختر (و خانوادهاش) مراجعه و ادعا میکند که از همهچیز باخبر است؛ و حال قصد اخاذی دارد! ویژگیِ خاص این فیلم، جدای از همه عناصرِ ایجادِ تعلیق و جاذبه بصری برای تماشاچی، ایناستکه «هیچکاک» میبایست صدا و متأثرازآن، دیالوگها را وارد صحنهها کُنَد؛ درحالیکه بازیگران تاآنزمان تجربه چنین اتفاقی را نداشتند و خودِ کارگردان و حتی نویسنده هم آزمونوخطایی دشوار را پیشرو داشتند. تاآنزمان مخاطب با اعجاب دیالوگ مواجه نشده بود و حالا اگر قصه میخواست از ورایِ صحبت بازیگران و نه با شیوه آثار صامت (مانند بازیهای معنادار و میاننویس و ...) بیان شود، آیا مخاطب نیز این چرخشِ بزرگ را میپذیرفت؟ موفقیت گیشه فیلم، گویای همهچیز است.