گروه مشاوره برنامهریزی راهبردی BCG منتشر کرد؛
کشورهایی با بیشترینمیزان استفاده از چتجیپیتی
مصطفی رفعت
تقریباً دوسالِ کامل از زمانیکه مؤسسه پژوهشی هوش مصنوعی Open AI باتِ مکالمه معروفشان؛ «چتجیپیتی» را منتشر کرد، میگذرد؛ پدیدهای که از آن بهعنوان آغاز انقلاب مولد هوش مصنوعی یاد میکنند. علاقهمندان به استفاده از امکانات دنیای مجازی (برای اهداف گوناگون) صف کشیدهاند تا از این ابزار استفاده کنند و روندِ افزایش متقاضیان باعث شد یک مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی بین حداقل سه شرکت بزرگ فناوری آغاز شود؛ اما اکنونکه آن «تازگیِ اولیه» محو شده است، عموم مردم چه برداشتی از این فناوریِ جدید دارند؟ قصد داریم درایندادهنما 18 اوت 2024 منتشر شده است، درصدِ مشتریانی که از «چتجیپیتی» (در کشورهای مختلف در سراسر جهان) استفاده میکنند را تجسم کنیم. این دادهها، از نظرسنجی انجامشده توسط «گروه مشاوره بوستون (BCG)» با بهره از تجزیهوتحلیل مبتنیبر شاخص CCI (شاخص اطمینان استانداردشده که نشانهای از تحولات آتی مصرف خانوارها را ارائه میدهد) بهدست آمده است. در میان کشورهای موردبررسی، «هند» بالاترین سهم (45درصد) از افرادی را دارد که از «چتجیپیتی» استفاده میکنند؛ اینامر میتواند تاحدی بهدلیل تعداد زیاد مشاغل فناوری اطلاعات دراینکشور باشد و ازاینرو، برای هندیها، داراییِ ارزشمندی بهشمار میرود. یکی از همبستگیهایی که درایندادهها محرز شد ایناستکه جوامع جوانتر (میانگین سنی)، استفاده بیشتری از «چتجیپیتی» دارند؛ که احتمالاً بهدلیل وجود جمعیت جوانتر و آگاهتر از فناوری، در آنهاست. این همبستگی البته زمانیکه به نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی نگاه میکنیم نیز مشخص است: پاسخدهندگانِ نظرسنجی در «هند» و «فیلیپین»، از هوش مصنوعی (متعاقباً چتجیپیتی) برای اهداف خاص استفاده میکنند: کمکگرفتن در انجام تحقیق یا بهعنوان دستیار شخصی مجازی! درمقابل، بهگفته BCG؛ پاسخدهندگان در «ایالاتمتحده» و «آلمان» بیشتر با آن «بازی» میکنند و درواقع، «استفاده حرفهایِ» کمتری دارند. برای متقاضیانی که از پدیدههای جدیدترِ هوش مصنوعی «بیشتر» استفاده میکنند، «بررسی نیازهای برآوردهنشده» یک موضوع کلیدیست. این میتواند بهمعنای ایجاد اهداف مالی، یافتن توصیههای شخصی یا جستجوی موارد مشابه با مواردی باشد که قبلاً داشتند. درکل، حدود 40درصدِ تمام پاسخدهندگان در نظرسنجی گفتند که درمورد هوش مصنوعی هیجانزدهاند؛ 28درصد «مخالف» بودند و 29 درصد نیز «نگران!»