رئیسجمهوری تأکید کرد؛
اجرای عدالت آموزشی در کشور؛ از برنامههای اولویتدار دولت
برهان محمودی: دکتر مسعود پزشکیان در آیین تکریم و معارفه وزیر آموزشوپرورش ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و همچنین رئیسجمهوری شهید آیتالله رئیسی، از جایگاه والای معلمان کشور تجلیل کرد و افزود: اگر امروز ما به چنین جایگاهی رسیدهایم، حاصل تلاش معلمان بوده است و خدای متعال را بهخاطر این نعمت شاکریم که چنین امکانی به ما داد که یک روستازاده خود را در بالاترین مقام اجرایی کشور پیدا کند و ازآنمهمتر اینکه خود را گم نکند. رئیسجمهوری ضمن قدردانی از تلاشها و زحمات همه وزرا و مدیران وزارت آموزشوپرورش درطول بیش از چهاردهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: آنچه ما در جریان انتخابات بهعنوان یک اصل بهدنبالآن بودیم و پای آن نیز ایستادیم، احیای حق و اجرای عدالت براساس علم و آگاهی بوده است. پزشکیان بابیاناینکه بنده یک دانشگاهی هستم و بهمفهوم واقعی حق و عدالت واقفم، تصریح کرد: ما برای رسیدن به حق و عدالت لاجرم نیازمند اصلاحات هستیم، چراکه متأسفانه جامعه ما با چالشها، نارضایتیها و ناهماهنگیهای متعددی روبروست و رفع این چالشها نیز تنها با سخنگفتن قابلحل نیست، بلکه نیازمند اقدام و عمل ماست. رئیسجمهوری به اهمیت نقش و جایگاه وزارت آموزشوپرورش در اصلاح ناهنجاریها و تعلیموتربیت اجزای تشکیلدهنده جامعه اشاره و باتأکیدبر لزوم بازنگری در سیاستهای اعمالشده در دورههای گذشته دراینوزارتخانه گفت: ما در بخش بهداشت و سلامت در چارچوبی مشخص موظفیم که خدمات درمانی موردنیاز تعریفشده را به همه مردم ایران در هرنقطه از کشور و بدون هیچگونه تبعیضی ارائه دهیم و حال سؤال ایناستکه آیا در مسئله آموزش نیز اینگونه عمل کردهایم؟ پزشکیان با طرح این سؤال که چرا در کشور ما فردیکه خواهان دریافت خدمات آموزشی استاندارد برای فرزندان خود است، حتماً باید پول زیادی هزینه کند؟ اظهار داشت: درحالیکه فرزندان ما با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند، اما خدمات و شیوههای آموزشی آنها برحسب محل زندگی یا میزان درآمد، بسیار با هم تفاوت دارد که این مصداق بیعدالتیست و باید عدالت را در نظام آموزشی کشور اجرا کنیم. رئیسجمهوری بابیاناینکه مسئول اصلی رفع رفتارهای ناهنجار برخی جوانان ما نیروی انتظامی نیست، چراکه اینروش بهجای اصلاح، موجب تخریب و خسارت بیشتر میشود، اظهار داشت: این آموزشوپرورش است که مسئول تعلیموتربیت نوجوانان و جوانان ماست و اگر به وظیفه خود دراینزمینه بهدرستی عمل کند، قطعاً نسل جوان ما در مقابل هیچ تکانهای متزلزل نخواهد شد. پزشکیان باتأکیدبر لزوم تغییر رویههای جاری در وزارت آموزشوپرورش و تمرکز بر تدریس رفتارگرا و مهارتآموز در کنار انتقال علم به دانشآموزان، افزود: اینکه برخی جوانان پس از موفقیت در تحصیل بهجای استفاده از توان و تخصص خود برای گرهگشایی از مشکلات کشور، مهاجرت میکنند و به کشورهای دیگر میروند. رئیسجمهوری تصریح کرد: این ناشی از آناستکه نتوانستهایم به آنها انگیزه و میهندوستی لازم را انتقال دهیم، درحالیکه اگر در ضمن آموزشهای درسی، عشق به وطن و انگیزه آبادانی کشور نیز به آنها آموخته بودیم، میتوانستیم با توانمندیهای آنان به موفقیتهای بزرگی دست یابیم و بر مشکلات غلبه کنیم. پزشکیان بر ضرورت آموزش و توانمندسازی دانشآموزان در زمینههای ارتباطات، مدیریت، ساختارسازی و کار تیمی نیز تأکید کرد و افزود: اینکه امروز کشور ما با چنددستگی مواجه است و هریکاز احزاب ما بهرغم داشتن نگاه مشترک دچار انشقاق شدهاند، بهدلیل عدممهارت و توانمندی در کار تیمیست. اگر کلاسهای درس ما بهگونهای طراحی شوند که دانشآموزان هر کلاس در قالب یک گروه عمل کنند و عملکرد گروهها با یکدیگر مقایسه شوند و یکدیگر را بالا بکشند، در آینده بسیار موفقتر عمل خواهند کرد. وی بابیاناینکه متأسفانه ما بهجای ایجاد انگیزه و اراده در فرزندانمان و تربیت یک نسل فعال، پرسشگر و نقاد، آنها را مطیع و بیاراده بار میآوریم، بر ضرورت اصلاح نظام تعلیموتربیت دراینزمینه تأکید کرد. رئیسجمهوری درادامه اجرای عدالت آموزشی برای همه دانشآموزان در اقصینقاط کشور را از برنامههای اولویتدار دولت چهاردهم دانست و افزود: ما باید در آموزش بهگونهای عمل کنیم که میان یک دانشآموز تهرانی با یک دانشآموز در روستاهای دورافتاده سیستانوبلوچستان هیچ تفاوتی نباشد. پزشکیان بابیاناینکه تأکید دولت چهاردهم بر مقوله آموزش بهدلیل اهمیت اصلاح ساختارها و رفتارهاست، گفت: ممکن است نتایج اقدامات دولت دراینزمینه بهسرعت قابلمشاهده نباشد، اما اگر بهدنبال اصلاح هستیم، باید از همینجا شروع کنیم. رئیسجمهوری تصریح کرد: اینکه بدخواهان با تمام ابزار و امکانات خود مدام علیه جوانان ما توطئه میکنند، واضح و غیرقابلانکار است اما مهم آناستکه ما چگونه ذهن جوانانمان را آماده کنیم که آسیب نبینند، این وظیفه ماست و البته کار سادهای هم نیست. رئیسجمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود دراینمراسم ضمن قدردانی از زحمات رضا مراد صحرایی وزیر سابق آموزشوپرورش و آرزوی موفقیت برای علیرضا کاظمی دراینمسئولیت، بابیاناینکه ما در انتخاب وزرا فارغ از نگاههای سیاسی و حزبی دنبال شایستهگزینی بودهایم، افزود: معتقدیم که مدیریت، علم، تجربه و مهارت است و ربطی به جناح و گروه و قومیت ندارد. پزشکیان باتأکیدبر لزوم وحدت و انسجام داخلی برای غلبه بر مشکلات کشور گفت: اگر ما با هم هماهنگ باشیم و حتی بهآرامی حرکت کنیم حتماً به هدف خواهیم رسید، اما اگر متفرق ولو پرشتاب حرکت کنیم، بهنتیجه نخواهیم رسید. رئیسجمهوری درادامه همچنین کسب پنج مدال طلای جهانی نجوم توسط دانشآموزان نخبه ایرانی را تبریک گفت و افزود: جوانان و نوجوانان نخبه بدانند که هیچچیز درایندنیا ارزشمندتر از خدمت به آبوخاک وطنشان نیست. رئیسجمهوری گفت: صرف ایستادن معلم پای تخته و درسدادن به دانشآموزان، روشیست که امروز دیگر جوابگو نیست و باید علاوهبر آموزش دانش؛ مهارتهای کارگروهی، احساس مسئولیت و حل مسئله را به دانشآموزان یاد داد. مسعود پزشکیان در اولین جلسه «شورایعالی آموزشوپرورش» در دولت چهاردهم، بابیاناینکه عمیقاً معتقدم اگر نظام تعلیموتربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد، افزود: متأسفانه آموزشوپرورش تاکنون آنگونه که باید موردتوجه قرار نگرفته و اقدامات انجامشده درزمینه تأمین نیازمندی و ارتقای کمیوکیفی آن علاوهبر ناکافیبودن، عمدتاً متوجه بخش سختافزاری بوده و بخش نرمافزاری، نیروی انسانی، محتوا و روشهای آموزشی بهشدت موردغفلت قرار گرفته است. بهگزارش برهان محمودی (پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری)؛ وی تلاشهایی را که امروز برای اصلاح برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی با روشهای سختافزاری صورت میگیرد، نتیجه همین غفلت برشمرد و افزود: گام اول در جبران این غفلت اصلاح و ارتقای زیرساختهای آموزشی کشور بهخصوص در روشهای آموزشیست. مسائلی نظیر کمبود مدارس از مشکلاتیست که با همافزایی ظرفیتهای مردمی و اصلاح روابط بینبخشی در بخشهای دولتی و حاکمیتی راحتتر میتوان آنها را رفع کرد اما مسئله اصلی اصلاح و ارتقای روشهای تعلیموتربیت است. پزشکیان باتأکیدبر ضرورت تهیه یک گزارش دقیق از وضعیت فعلی آموزشوپرورش در همه ابعاد سختافزاری و نرمافزاری، به تشریح نمونههایی از روشهای بهروز و مؤثر آموزشی در دنیا پرداخت و اظهار داشت: صرف ایستادن معلم پای تخته و درس دادن به دانشآموزان، روشیست که امروز دیگر جوابگو نیست و باید با بهکارگیری روشهایی که دانشآموزان را در فرآیند فراگیری دخیل میکند، علاوهبر آموزش دانش، مهارتهای کارگروهی، احساس مسئولیت و حل مسئله، تهیه و ارائه گزارش، غلبه بر موانع و مشکلات، سازمان دادن ظرفیتهای گروه برای حل مسئله و رقابت در فراگیری و ارائه آموزشها را نیز به دانشآموزان یاد داد. رئیسجمهوری بر ضرورت و اهمیت بهکارگیری دستاوردهای نوین ارتباطی و آموزشی، از تجهیزات آموزشی و ارتباطی گرفته تا هوش مصنوعی در ارتقای محتوا و روشهای آموزشی تأکید کرد و گفت: اینکه صرفاً و البته مدام، نوجوانان و جوانان را از دست گرفتن گوشی تلفنهمراه و نظایر آن منع کنیم، قطعاً رافع مشکل نیست و باید با روشهای ایجابی، بخش تکمیلی آموزش در مدارس را در همین ابزارهای نوین ارتباطی طراحی و اجرا کنیم تا دانشآموز و حتی دانشجو، بخش آموزش در خارج از مدرسه را نیز بهاینشکل انجام دهد. وی بابیاناینکه بهکارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و آموزشی میتواند به اجرای عدالت آموزشی در کشور کمک کند، دلیل عدماجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزشوپرورش را فقدان مکانیسم آموزش متناسب با اهداف این سند دانست و تأکید کرد: باید روش اجرای بخشهای مختلف این سند با کمک کارشناسان بهشکل دقیق تدوین و در میان دستگاههای مختلف مسئول اجرای تکالیف این سند، همدلی و همافزایی ایجاد شود. رئیسجمهوری درادامه بااشارهبهاینکه امروز نظام آموزشی کشور نخبه پرورش میدهد، اما این جوانان نخبه انگیزه و علاقهای برای ماندن در کشور و ساختن ایران ندارند و البته بستر مناسبی نیز برای حفظ آنها وجود ندارد، گفت: بخش قابلتوجهی از اینمسئله ناشی از نوع رفتار ما در ساختار اداره کشور است؛ فرزندان ایران آنچه را از ما میبینند میآموزند، نه آنچه میشنوند. باید بهشکل جدی به اینامر توجه کنیم و آنرا اساس اقدامات خود برای اصلاح نظام تربیتی و آموزشی قرار دهیم تا نسلی تربیت کنیم که احساسش اینباشدکه این مملکت مال آنهاست و خودشان باید آنرا آباد کنند. پایگاه اطلاعرسانی دولت