بین‌الملل

کلینتون رسما رقیب ترامپ شد
هیلاری کلینتون نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رسما پذیرفت. کلینتون در مهمترین نطق خود طی بیش از ۲۵ سال فعالیت سیاسی با اعلام این خبر وعده داد که ایالات متحده آمریکا را به کشوری برای تمام ساکنان آن تبدیل خواهد کرد. وی نخستین ماموریت خود را خلق فرصت ها و مشاغل بیشتر و افزایش دستمزدها خواند. قبل از این نطق چلسی دختر بیل و هیلاری کلینتون در حمایت از مادرش سخنرانی کرد. بخش قابل توجهی از سخنرانی کلینتون به انتقاد از دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواهش اختصاص یافت و دیدگاه های او را در جریان گردهمایی هفته گذشته جمهوریخواهان تاریک خواند. هیلاری کلینتون دونالد ترامپ را به ایجاد هراس و تفرقه افکنی متهم کرد و گفت که او می خواهد که ما از آینده بترسیم. دو رقیب دموکرات و جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری که هشتم نوامبر (هجدهم آبان) سال جاری برگزار می شود با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

 

شهروندان غرب آلمان برای ایزدی های عراق راهپیمایی کردند
شماری از شهروندان غرب آلمان به یاد قربانیان ایزدی عراق دست به راهپیمایی زدند. به گزارش مهر به نقل از رادیو آلمان، امروز قرار است حدود ۲ هزار نفر از مهاجران ایزدی عراق در غرب آلمان دست به برگزاری راهپیمایی بزنند. آنها قرار است در این راهپیمایی یاد قربانیان ایزدی که توسط گروه ترویستی داعش جان خود را از دست داده اند، گرامی بدارند. داعش پس از اشغال برخی مناطق در عراق صدمات زیادی را به ایزدی های این کشور وارد کرده است.  راهپیمایی کنندگان خواهان رعایت حقوق بشر در عراق هستند.

 

اوضاع عادی جدید در روابط روسیه و ناتو
کارشناسان شورای روابط بین‌الملل روسیه در تازه ترین تحلیلی که از روابط این کشور و ناتو ارائه کرده اند وضعیت را عادی دانسته اند. به گزارش خبرآنلاین به نقل از وبسایت شورای روابط بین‌الملل روسيه،  در مطلبی که به عنوان اظهار نظر کارشناسان شورای روابط بین‌الملل روسيه منتشر شده، آمده است:  روند دهها سال گذشته نشان داده ملاقاتهای سران ناتو معمولاً خبر خوشی ببار نمی‌آورد. در اجلاس سران در ورشو در واقع خط مشی جدید ناتو در روابط با روسيه طراحی شد. لحن بیانیه نهایی اجلاس نسبت به روسيه فوق العاده شدید است. اتهاماتی که سابقاً ماهیت لفظی داشت اینک رسماً مطرح مي‌شود. در این سند روسيه به عنوان کشور تجاوزگر و تهدید مستقیم برای اعضای ناتو اعلام مي‌شود. جالب اینکه مقامات روسيه به این اتهامات واکنش فوق العاده خوددار نشان دادند. این خودداری چند علت دارد. اولاً جریان نشست ورشو از آغاز قابل پیشبینی بود. تصمیم اتخاذ شده ماهیت جنجالی نداشت و از خیلی وقت پیش مطرح بود. ثانیاً تصمیم‌های اتخاذ شده بیشتر ماهیت تحریک آمیز دارد و طرف روس قصد تن دادن به این نوع امور را ندارد. ضمناً در این اجلاس علاوه بر اظهارات شدید ولی مبهم ینس ستولتنبرگ دبیر کل ناتو، ما شاهد اظهارات معین ورشبو معاون وی بودیم. اظهارات ورشبو ماهیت شدیداً ضد روسيه داشته و به معنی احیای روند رویارویی با روسيه است. سخنان وی بازتاب روند کلیدی جدید (رویارویی مشابه با دوران جنگ سرد-م) در روابط روسیه و ناتو است که باید ماهیت بلندمدت داشته باشد. حداقل اوضاع تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چنین خواهد بود. اما انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند تقریباً همه سطوح زندگی بين‌المللي را دگرگون کرده و روند کنونی را تغییر داده یا برعکس تقویت کند.


اردوغان خواستار کنترل سازمان اطلاعات و فرماندهی ستاد مشترک ارتش شد
رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است که تصمیم به انحلال دانشکده‌های افسری دارد و طی لایحه‌ای به پارلمان درخواست خواهد کرد کنترل سازمان اطلاعات و امنیت ملی و همچنین فرماندهی ستاد مشترک ارتش به رئیس‌جمهوری واگذار شود. به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، این تازه‌ترین گام از مجموعه اقدام‌های گسترده دولت «رجب طیب اردوغان» در واکنش به کودتای نافرجام پانزدهم جولای است که طی آن گروهی از نیروهای ارتش ترکیه تلاش کردند دولت را ساقط کنند. اردوغان گفت: «ما بسته کوچکی از پیشنهادهای قانونی را تقدیم پارلمان می‌کنیم که در صورت تصویب، کنترل سازمان اطلاعات و امنیت ملی (میت) و فرماندهی ستاد مشترک ارتش به اختیارات رئیس‌جمهوری اضافه می‌شود.» اردوغان که در شبکه تلویزیونی «ترکیه آ هاربر» سخن می‌گفت، همچنین افزود: «دانشکده‌های افسری ارتش منحل خواهد شد و به جای آنها یک دانشگاه ملی دفاعی تاسیس می‌شود.» اردوغان همچنین گفته ژاندارمری ترکیه از نظر تعداد پرسنل کوچک‌تر خواهد شد اما از نظر تسلیحات مجهزتر می‌شود. لایحه پیشنهادی اردوغان دست کم به رای مثبت دو سوم پارلمان ترکیه نیاز دارد و این به آن معنی است که او باید رای بخشی از فراکسیون‌های مخالف دولت در پارلمان را هم جلب کند. دولت ترکیه پنجشنبه گذشته از اخراج هزار و ۷۰۰ نظامی خبر داد. حدود ۴۰ درصد از فرماندهان نظامی ارتش ترکیه هم بعد از کودتای نافرجام دو هفته پیش، برکنار شده‌اند. در دو هفته گذشته بیش از ۶۶ هزار کارمند بخش عمومی به اتهام حمایت از کودتا اخراج شده‌اند و دولت ۵۰ هزار گذرنامه را هم باطل کرده است. همچنین ۱۴۲ رسانه در ترکیه توقیف شده و ده‌ها روزنامه‌نگار هم بازداشت شده‌اند. دولت سه ماه وضعیت اضطراری در کشور اعلام کرده است.


گفت وگو با یمینه مادر تروریستی که سر کشیش فرانسوی را برید
 یمینه، مادر عبدالمالک نبیل است، همان تروریست 19 ساله ای که روز سه شنبه وارد کلیسای شهر نورماندی شد و یک کشیش را سر برید. به گزارش خبرآنلاین، در فیلم کوتاه 18 ثانیه ای که وبسایت روزنامۀ فرانسوی فیگارو منتشر کرده، مادر عبدالمالک نبیل، تروریست دومی که به تازگی هویتش به عنوان عامل حملۀ تروریستی به کلیسا از سوی پلیس مشخص شده، می گوید: پسرم مثل یک بره آرام بود. پسرم را خوب می شناسم، او از شکم من بیرون آمده و هیچ ارتباطی با حمله کلیسا ندارد. یمینه می گوید: او مهربان بود، من هرگز یک شیطان پرورش ندادم. عبدالمالک به تازگی مدرکش را در رشته تجارت گرفته بود و آزارش به هیچکس نمی رسد. اینجا همه او را می شناسند. او بسیار آرام بود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه