دریچه

رییس سازمان غذا و دارو:
پالم از تمام لبنیات کشور حذف شد
رییس سازمان غذا و دارو از حذف کامل روغن پالم از تمام انواع لبنیات در کشور خبر داد و موارد مجاز استفاده از این روغن را در صنایع غذایی اعلام کرد.رسول دیناروند در گفت و گو با ایرنا افزود: روغن پالم به طور کلی از تمام انواع لبنیات در کشور حذف و استفاده از این روغن در لبنیات ممنوع شده است و هیچ پروانه تولید فرآورده های لبنی در کشور وجود ندارد که مجوز استفاده از روغن پالم داشته باشد. معاون وزیر بهداشت گفت: البته تخلف در هر زمانی ممکن است، رخ دهد اما مطالعات و نمونه برداری های سازمان غذا و دارو نشان می دهد که مدت ها است هیچ نمونه ای از لبنیات در کشور پیدا نشده است که حاوی روغن پالم باشد و دانشگاه های علوم پزشکی به طور مداوم این موضوع را در سراسر کشور کنترل می کنند. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره موارد مجاز استفاده از روغن پالم توضیح داد: استفاده از روغن پالم در صنایع غذایی در چند مورد مجاز است که شامل تولید روغن های سرخ کردنی، تولید مینارین(خامه قنادی) و مارگارین(کره گیاهی) و نیز تولید برخی بستنی هاست.

 


توصیه محققان آمریکایی؛
آووکادو اولین غذای ایده آل برای نوزاد
مطالعات محققان نشان می دهد اولین غذای کودک در سن شش ماهگی می تواند میوه آووکادو باشد. به گزارش مهر، آووکادو میوه ای با طعم خنثی و تراکم مواد مغذی است که می تواند به تقویت رشد و نمو نوزاد کمک کند. یافته محققان دانشگاه اوهایو آمریکا نشان می دهد این میوه می تواند به عنوان اولین ماده خوراکی برای نوزادان استفاده شود. اولین ماده خوراکی داده شده به نوزاد باید دارای میزان شیرینی و شوری کم تا متوسط باشد تا از اولویت اولیه او برای غذاهای شیرین جلوگیری کند. یافته ها نشان می دهد آووکادو از جمله مواد خوراکی منحصربه فردی است که منبع ایده آل کالری برای تامین انرژی بیشتر و رشد نوزاد محسوب می شود. آووکادو حاوی کمتر از ۱ گرم قند به ازای هر ۰.۰۹ گرم است که میوه ای با کمترین میزان شیرینی تلقی می شود. بافت نرم و لطیف این میوه می تواند به رشد توانایی نوزاد در جویدن و بلعیدن نیز کمک کند. محققان توصیه می کنند نوزادان باید مواد خوراکی با میزان انرژی متوسط استفاده کنند که دارای میزان قند کمی بوده و غنی از چندین ماده مغذی نیز باشد. همچنین آووکادو غنی از مواد مغذی برای رشد نظیر فولات، ویتامین E، و لوتین است.

 


غذاهای آلرژی‌زا برای کودک نوپا
متخصص تغذیه گفت: زمانی که کودک غذای کمکی را آغاز می‌کند ممکن است به برخی از خوراکی‌ها واکنش نشان داده و نسبت به آنها آلرژی داشته باشد، بنابراین شناخت این غذاها و علائم آلرژی اهمیت دارد. مژگان منتظری در گفت‌وگو با فارس گفت: آلرژی غذایی بیماری شایع در نوزادان و کودکانی است که به تازگی غذاخوردن را شروع کرده‌اند. در بین خوراکی ها برخی حساسیت‌زایی بیشتری نسبت به سایر خوراکی ها دارند که مادران باید در مصرف انها دقت کنند. علائم آلرژی غذایی گاهی تنفسی است که با آبریزیش بینی و سرفه دیده می‌شود، گاهی پوستی است که به شکل اگزما و خشکی پوست است. وی ادامه داد: گاهی هم آلرژی با علائم گوارشی مثل استفراغ، شکم درد و اسهال همراه است که در صورت بروز این آلرژی بهتر است به مدت 2 تا 3 ماه آن غذا به کودک داده نشده و در صورت نیاز ماده غذایی جایگزین به او داده شود. این متخصص تغذیه گفت: معمولا وقتی غذای تازه ای به کودک داده می شود زمانی است که حساسیت خود را نشان می دهد.این حساسیت بلافاصله یا پس از گذشت یک تا 2 ساعت بروز دارد. منتظری افزود: غذاهایی مثل تخم مرغ، شیر، گندم، گوجه فرنگی، شکلات، عسل، بادام زمینی، سویا، آجیل، ماهی، میگو ،کیوی و توت فرنگی آلرژی‌زا هستند و مصرف آنها توسط پزشک توصیه می شود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه