جنون مصرفگرایی در بلکفرایدی!
سروش راسخ
بعضیها معتقدند رویدادهایی مانند «بلکفرایدی» چیزی نیستند؛ جز ترغیب به مصرفگراییِ بیشتر! گزارش Statista Consumer Insights نشان داده که بسیاری از مصرفکنندگان اعتراف میکنند اغلب لباسهایی را میخرند که هرگز نمیپوشند. دراینموارد، آنها میتوانستند صرفاً با مقاومت در برابر تمایل به «ولخرجی»، ارقام هزینهشده را «صرفهجویی» کنند. طبق این دادهنما؛ «زنان خریدار» در تمام کشورها بهدلیل اضافهبار کمد لباس «بیشترین مقصر» هستند. شیوع خریدهای بیهوده البته از کشوری به کشور دیگر فرق دارد؛ بااینحال، از 30درصد پاسخدهندگان زن در «بریتانیا» تا تنها 12درصد در «چین» متغیر است. در «ایالاتمتحده» 22درصد از زنان و 16درصد از مردان اعتراف کردند که اغلب لباسهایی را میخرند که در کشوی پایین کمدشان جا خوش کرده و بعید است که پوشیده شوند!