از عارضه VGA و خطرات گیم برای سلامتی چه میدانیم؟
«اعتیاد به بازی ویدئویی (VGA)» بهطورکلی بهعنوان استفاده مشکلی و اجباری از بازیهای ویدئویی تعریف میشود که منجر به اختلال قابلتوجهی در توانایی یک فرد برای فعالیت در حوزههای مختلف زندگی در مدتزمان طولانی میشود. این مفاهیم و مفاهیم مرتبط، موضوع تحقیقات، بحث و گفتگوی قابلتوجهی در میان متخصصان در چندینرشته بوده و بحث و جدالهایی را در جوامع پزشکی، علمی و بازیها ایجاد کرده است. این اختلالات را میتوان زمانی تشخیص داد که فردی به هزینه انجام مسئولیتهای روزمره یا پیگیری علایق دیگر بدوندرنظرگرفتن عواقب منفی، به انجام فعالیتهای بازی بپردازد. همانطورکه توسط آیسیدی-۱۱ تعریف شده است؛ معیار اصلی این اختلال عدمکنترل خود فرد بر بازیست. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اختلال بازی را در یازدهمین بازنگری در طبقهبندی بینالمللی بیماریها (ICD) قرار داد. انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) اگرچه اظهار داشت که شواهد کافی برای گنجاندن اختلال بازی در اینترنت در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی در سال ۲۰۱۳ وجود ندارد؛ اما آنرا شایسته مطالعه بیشتر دانست. دکتر «پتروس لونیس»؛ مدیر دپارتمان روانشناختی «مؤسسه پزشکی راتگرز» (نیوجرسی آمریکا) دررابطهبا اعتیاد به بازیهای ویدئویی میگوید: براساس آخرین آمار منتشرشده توسط سازمان سرگرمیهای نرمافزاری ایالاتمتحده آمریکا، نزدیک به ۲٫۶میلیاردنفر از جمعیت دنیا (شامل دوسوم جمعیت خانوادههای آمریکایی) مداوم بازی میکنند. بهعلاوه پیشبینی میشود درآمد سالیانه صنعت گیم طی سهسالآینده با ۳۱درصد رشد به نرخ ۱۸۰٫۱میلیارددلار در سراسر دنیا برسد. عنوان «فورتنایت بتل رویال» هم که اینروزها تب داغی دارد و گاهی هم درمورد مشکلات پیرامون اعتیاد به آن سخن بهمیان میآید، چندوقتپیش اعلام کرد در یکماه حدود ۳۰۰میلیوندلار درآمدزایی کرده است. دکتر «لونیس» میگوید؛ گاه مراجعهکنندگانی دارم که بهگفته خودشان از اعتیاد به بازی Candy Crush Saga رنج میبرند و اساساً شرایط سلامت آنها مشابه با کسانیست که گرفتار مخدری مانند کوکائین شدهاند. زندگی آنها تقریباً ازهمپاشیده، روابط شخصی بسیار شکنندهای دارند و حتی ازنظر سلامت جسمانی نیز درخطر جدی قرار گرفتهاند. با همه این تفاسیر و افزایش نرخ مراجعه برای درمان اعتیاد به بازیهای ویدئویی، شرکتهای بیمه سلامت در سراسر جهان بهندرت این شاخه را تحتپوشش خود قرار میدهند و علاوهبراین پزشکان منابع تخصصی و مشخصی دراختیار ندارند. تاکنون چندین کمپ صحرایی و حتی مرکز توانبخشی دراینزمینه مشغولبهکار شدهاند اما معمولاً اینگونه فعالیتها نیازمند صدهاهزاردلار هزینه هستند؛ بهعلاوهاینکه همچنان موفقیت روشهای درمانی پیرامون آن اثبات نشدهاند. پزشکان عمومیِ سلامت روان درحالحاضر بهشدت درتلاش هستند تا درمانهایی مشابه با اضطراب و اعتیاد به الکل را برای بیمارانی که به بازیهای آنلاینی مانند World of Warcraft میل شدید دارند، ارائه کنند. ویکیپدیا