کشورهایی با بیشترین میزان مصرف فست‌فود

الهام بردبار

فست‌فود برای 11 کشوری که بیشترین میزان مصرف را دارند؛ هم یک موهبت است و هم یک نفرین. فست‌فود همیشه و سریع دردسترس است، بسیار خوشمزه است و از همه مهم‌تر خیلی به‌صرفه است اما فست‌فود برای تغذیه سالم و سبک زندگی سلامت مانند سم عمل می‌کند. فست‌فودها عمدتاً توسط رستوران‌های فست‌فود زنجیره‌ای بزرگ تولید می‌شوند که شهرت زیادی برای استفاده از مواد کم‌کیفیت و مضر دارند. بااین‌وجود برای اکثر مردم که حتی وقت نمی‌کنند یک میان‌وعده بخورند، چه برسد به‌صرف ساعت‌ها برای آشپزی، استفاده از فست‌فود بسیار شایع است. شما نیازی به میز ندارید، نیازی به نشستن نیست و گاه حتی نیاز به ایستادن و متوقف‌شدن هم نیست. نیازی نیست از ماشینتان پیاده شوید و حتی گاهی اصلاً نیازی به برقراری ارتباط با یک فرد دیگر برای سفارش غذا نیست. در یک‌ چشم‌به‌هم‌زدن فست‌فود از دستان شما به درون شکمتان راه پیدا می‌کند. بااین‌حال، پرکالری‌بودن فست‌فودها و خوشمزگی ناسالم آن‌ها نه‌تنها باعث افزایش وزن سریع می‌شود؛ بلکه زندگی را سخت و مشکل می‌کند. بسیاری از مردم این‌نکته را نادیده می‌گیرند که بسیاری مشکلات فیزیکی و روحی و عاطفی آن‌ها تنها با یک رژیم غذایی سالم از بین خواهند رفت و مسلماً فست‌فود نقشی در این رژیم غذایی ندارد اما سرعت زندگی به بسیاری از ما، امکان عملی‌کردن و دنبال‌کردن این رژیم غذایی را نمی‌دهد. اگر با خودمان صادق باشیم همه ما یک همبرگر یا هات‌داگ خوشمزه چرب را دوست داریم. بله این‌ها خوشمزه هستند و اصلاً به‌عمد خوشمزه درست می‌روند تا فروش بیشتری داشته باشند. البته نباید خود را مجبور کنید که هیچ‌گاه حتی درباره فست‌فود فکر نکنید و به آن لب نزنید؛ اما باید مصرف فست‌فود را به حداقل برسانید تا از عوارض جانبی آن جلوگیری کنید. اشتباه نکنید. خوردن فست‌فود باعث نمی‌شود که ناگهان دستان شما از کار بیفتد و یک مرگ دردناک و آهسته داشته باشید. می‌توانید به لیست 10 کشور چاق جهان نگاهی بیندازید و ببینید که بسیاری از کشور‌ها با کشورهایی که ما دراین‌لیست از آن‌ها نام می‌بریم، یکی نیستند. تاوقتی‌که به‌جای آسیب‌رساندن، به فکر خودتان باشید، می‌توانید به مسیرتان ادامه دهید.
سوئد
واضح است که سوئدی‌ها قصد دارند از این تصمیم دولت مبنی‌بر کاهش عوارض مالیات برای مشاغل مربوط به سرو مواد غذایی نهایت استفاده را ببرند. مثل همیشه، مک‌دونالد در رأس این بازار فست‌فود قرار دارد.
سوئیس
جایگاه دهم متعلق به سوئیس است که در آن، خطر چاقی مفرط بسیارزیاد است. دراین‌کشور نیز مک‌دونالد به بازار فست‌فود سلطه دارد.
آلمان
آلمان فست‌فودهای مخصوص خود را دارد که تنها دراین‌کشور سرو می‌شوند. فست‌فودهای زنجیره‌ای بزرگ دراین‌کشور سعی در تحقیق و تولید گزینه‌ها سالم‌تری نسبت به برگر کینگ و مک‌دونالد دارند.
اتریش
اتریش هشتمین کشور مصرف‌کننده فست‌فود در دنیاست. هرچند فست‌فود‌های این کشور الگوی بسیارخوبی‌ست برای یک فست‌فود سالم هستند؛ زیرا غذایی که دراین‌کشور ارائه می‌شود به‌مراتب سالم‌تر و بهتر از دیگر کشورهاست.
ژاپن
ژاپن یکی‌دیگر از کشورهایی است که در آن فست‌فود به‌معنای هله‌هوله و غذای ناسالم نیست. ابداع جدید و جذاب آن‌ها باعنوان جعبه بنتو؛ نوعی غذای بیرون‌بر است که غذا را به‌اشکال مختلفی در یک جعبه می‌چینند.
کره جنوبی
کره جنوبی طی چنددهه اخیر شاهد تغییرات زیادی بوده. مردم این کشور علاقه‌ وافر و تمام‌نشدنی به نوشیدن قهوه و نیز مصرف فست‌فود پیدا کرده‌اند.
استرالیا
استرالیا در بین 11 کشوری که بیشترین میزان مصرف فست‌فود در دنیا را دارند، رتبه پنجم را به‌خود اختصاص داده. میانگین افراد در استرالیا حداقل یک‌بار در هفته و درآن‌روز و حداقل یک‌وعده غذایی را به خوردن غذاهای ناسالم و فست‌فود اختصاص می‌دهد.
انگلستان
دراین‌کشور نیز مشکل افزایش میزان چاقی مفرط وجود دارد. کشوری که برای غذای فیش‌اند چیپس‌ (ماهی و چیپس) معروف است، سعی دارد فست‌فود و گزینه‌های سالم‌تری پیش‌روی شهروندان خود قرار دهد.
کانادا
در سومین کشور مصرف‌کننده فست‌فود جهان، یک برند خانگی (مخصوص کانادا) به‌نام تیم هورتون، سردمدار فست‌فود است. دیگر فست‌فودهای زنجیره‌ای بزرگ در کانادا عبارت‌اند از برگر کینگ، KFC و مک‌دونالد که سهم کوچک‌تری از بازار را دراختیار دارند.
فرانسه
با افزایش تعداد شاغلین دراین‌کشور و کاهش زمان صرف غذا، میزهای غذاخوری باشکوه فرانسوی نیز رفته‌رفته رنگ می‌بازند. طی چنددهه اخیر این کشور آن‌قدر به مصرف فست‌فود روی آورد که به رتبه‌ی دوم جهانی در مصرف فست‌فود رسید.
آمریکا
اولین کشور در لیست کشور‌های مصرف‌کننده‌ فست‌فود آمریکاست اما این اول‌شدن به‌معنای پیروزی نیست. درواقع، منشأ و زادگاه فست‌فود آمریکاست. همین‌طور خواستگاه کسب‌وکارها و برندهای بزرگ جهان نیز همین کشور است. البته این‌مسئله تأثیر خوبی روی مردم این کشور نداشته و آن‌ها را به چاق‌ترین مردم دنیا تبدیل کرده است.
ایرانگان

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه