اثرات مخرب فست‌فودها بر سلامت بدن

امروزه خوردن فست‌فودها و خرید غذاهای بیرون‌بر به بخشی از عادت غذایی ما تبدیل شده است که مصرف مداوم این غذاها مضرات بسیاری برای سلامت ما به‌همراه دارد؛ بنابراین، باتوجه‌به اثرات مخرب فست‌فودها بر سلامت بدن، باید در مصرف آن‌ها بیشتر احتیاط کرد.
اختلال در دستگاه گوارش: فست‌فودها سرشار از کربوهیدرات هستند. وقتی این غذاها وارد بدن می‌شوند، قند حاصل از آن‌ها وارد خون می‌شود و قند خون افزایش پیدا می‌کند. از جمله بیماری‌های گوارشی که طرفداران فست‌فود را تهدید می‌کند می‌توان به نفخ، سوءهاضمه، رفلکس معده، سرطان معده و سرطان روده بزرگ اشاره کرد.
دستگاه تنفسی: کالری اضافه در این مواد غذایی موجب چاقی می‌شود. خطر بیماری تنفسی به‌واسطه فست‌فود در کودکان بیشتر است. پژوهش‌ها نشان داده است کودکانی که در هفته سه‌بار فست‌فود می‌خورند، بیشتر از دیگران درخطر ابتلا به مشکلات تنفسی قرار می‌گیرند.
اختلال درروند باروری افراد: مواد موجود در فست‌فودها می‌تواند در باروری شما تأثیرگذار باشد. این مواد عملکرد هورمون‌ها را دچار اختلال می‌کند و موجب بروز مشکل درروند تولیدمثل می‌شود. در زنان باردار مصرف بیش‌ازحد فست‌فود باعث ایجاد بیماری‌های روحی و جسمی در جنین می‌شود.
تأثیر بر پوست: غذاهای چرب مثل فست‌فودها باعث بروز جوش‌های پوستی می‌شود که نتیجه کربوهیدرات بالا در فست‌فودهاست. همچنین کودکانی که فست‌فود زیاد مصرف می‌کنند، بیشتر درمعرض اگزمای پوستی قرار می‌گیرند.
تأثیر روی سیستم عصبی: افرادی‌که فست‌فود مصرف می‌کنند، نسبت به دیگران ۵۱‌برابر بیشتر درمعرض‌خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند.
ابتلا به بیماری قلبی،عروقی: وجود نمک و چربی در فست‌فودها باعث بالارفتن فشارخون می‌شود و ابتلا به بیماری قلبی،عروقی را افزایش می‌دهد.
بیماری‌های دهان و دندان: معمولاً به‌همراه فست‌فودها، نوشابه گازدار هم استفاده می‌شود که حاوی اسید و قند بالایی هستند و مصرف آن‌ها پوسیدگی دندان و فرسایش مینای دندان‌ها را به‌دنبال دارد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه