سهم بالای فست فود در سبد غذایی ایرانیان

۱۰۷‌سال‌پیش وقتی این جمله گفته شد که ما کار مادران را کم کردیم، برای خیلی‌ها اهمیتی نداشت و راحت از آن گذشتند؛ اما این‌روزها همه می‌دانند که در دل آن جمله که در روز افتتاح اولین غذای فوری جهان در آمریکا عنوان شد چه مفهومی نهفته بود. به‌گزارش اقتصادآنلاین؛ زندگی ماشینی دیگر اجازه خیلی از فعالیت‌ها را نمی‌دهد و خدمات جای خود را بین خانواده‌ها باز کرده است. یکی از حوزه‌های سرمایه‌گذاری که در آن ضرر به حداقل می‌رسد، خدمات است و برترین بخش خدمات ارائه سرویس‌های مربوط به غذا و انواع غذای فوری است. اگر در شهرها مغازه‌های قدیم و جدید را ببینید متوجه می‌شوید که با چه سرعتی تعمیرگاه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و ... تبدیل به اغذیه‌فروشی می‌شوند. آمار غیررسمی گویایی آن‌است‌که از هر 15 مغازه‌ای که در سطح پایتخت وجود دارد، بین 4 تا 5 مغازه به‌سمت ارائه خدمات مربوط به غذا می‌روند. در فضای مجازی هم بیشترین تولدها در ارائه محصولات غذایی است. از غذای فوری تا پخت‌وپز ایرانی. حال مرکز آمار ایران وضعیت خوراک و پوشاک ایرانی‌ها در سال ۹۶ را بررسی کرده است و از آن داده‌های استخراج شده که رسیدن به آن جای تعجب ندارد. طبق این اطلاعات؛ سرانه مصرف غذای بیرون از منزل در ماه بیش از 25 وعده است و در کمترین حالت قیمت هر پرس غذا و یا غذای فوری بین 12 تا 22 هزارتومان است. البته غذاهای ارزان‌تر مانند فلافل وجود دارد که سهم ایرانی‌ها در خوردن چنین غذاهایی زیاد نیست. بااین‌تفاسیر و با احتساب کمترین عدد وعده غذایی افراد 300‌هزارتومان هزینه می‌کنند. سرانه مصرف فست‌فود در ماه ١.٤‌دفعه است. درقیاس‌با سایر کشورها، سهم ایرانی‌ها از خیلی از کشورها در خرید غذاهای بیرون از منزل و غذای فوری کمتر است و کشوری مانند آمریکا و انگلیس در سر‌لیست خریداران غذاهای بیرونی و به‌خصوص غذای فوری هستند. مرکز آمار ایران درادامه به سرانه مصرف میوه در هفته اشاره کرده است. 13.8‌واحد عددی است که ثبت شده است. کارشناسان می‌گویند این سهم در سال 96 منطقی است و نشان از کیفیت سلامت را می‌دهد ولی در سال جاری با رشد قیمت‌ها این سهم کاهش پیدا کرده؛ چراکه کاهش ارزش پول باعث شده مردم با درآمد حداقلی که به‌دست می‌آوردند در بخش‌های ضروری زندگی خود هزینه کنند. سرانه مصرف شیر در هفته هم به 3.7‌لیوان رسیده است. عددی که بعد از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی روند نزولی خود را شروع کرد و حدود سه‌سال است زنگ خطر کاهش مصرف لبنیات زده شده است. مصرف نوشابه 1.7‌لیوان در هفته شده است. عددی که با افزایش قیمت نوشابه به‌طورقطع روند کاهشی به‌خود می‌گیرد. مرکز آمار ایران در گزارش خود عنوان کرده است، ٩.٧٨درصد افراد 15‌ساله و بیشتر، در هفته شیر مصرف می‌کرده‌اند و این درصد برای نوشابه ۸.۵۴‌درصد بوده است. ٤.٩٨‌درصد افراد 15ساله و بیشتر در سال گذشته در هفته میوه مصرف کرده‌اند. حدود ٢٤‌درصد از افراد 15ساله و بیشتر در سال ٩٦ در ماه ماهی مصرف نکرده‌اند. درحالی‌که ٤٨‌درصد از غذای فوری و ٤١‌درصد غذای بیرون از منزل مصرف کرده بودند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه