تغییر قیمت مرکبات از نارنجی به قرمز!

سرمای پائیز چندروزی‌ست که بیانگر فرارسیدن فصول سرماست؛ فصلی که نیاز جامعه به استفاده از انواع مرکبات افزایش پیدا می‌کند. امسال نیز علاوه‌بر استفاده این میوه برای جلوگیری از ابتلا به انواع سرماخوردگی، جهت مقاومت بدن برای عدم‌ابتلا به ویروس کرونا هم هست. حال بازار این‌نوع میوه‌ها نیز با انواع مشکلات؛ ازجمله تفاوت نرخ از مزرعه تا بازار دست‌وپنجه نرم می‌کند. این‌نوع میوه‌ها درپی فرصت‌طلبی برخی مغازه‌داران، با نرخ‌های عجیب‌وغریبی در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شوند که بازار مرکبات هم خارج از این قاعده نامطلوب نیست! بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف قیمت میوه در مغازه‌های شمال تا جنوب شهر برخی‌مواقع به دو تا سه‌برابر می‌رسد؛ درحالی‌که مغازه‌داران طبق برگ خرید؛ حداکثر ۳۵درصد باید روی اجناس خود لحاظ کنند. به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از مسئولان براین‌باورندکه اختلاف قیمت میوه، ناشی از عوامل کیفیت و درجه‌بندی، تفاوت اجاره‌بها و ساعات خرید متفاوت از میدان مرکزی، امری طبیعی‌ست؛ اما گاهی‌اوقات سودجویی عوامل واسطه و دلال در سایه کم‌نظارتی دستگاه‌های مسئول موجب شده که اختلاف قیمت به چندبرابر برسد که عرضه مستقیم بدون دخالت واسطه‌ها می‌تواند راهگشای رفع این مشکلات باشد که انتظار می‌رود با گذشت چندسال از وعده‌وعیدهای مختلف، مقدمات اجرایی آن فراهم شود تا در شرایط فعلی اقتصاد، بار مالی سنگینی بر خانوار تحمیل نشود. سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از علل اختلاف چندبرابری قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر و بی‌توجهی مسئولان به اجرای مقدمات عرضه مستقیم به‌منظور رهایی از وضعیت فعلی باخبر شویم. مجتبی شادلو؛ نایب‌رئیس اتحادیه باغداران تهران بااشاره‌به علل گرانی قیمت میوه در بازار، گفت: «اگرچه اختلاف قیمت میوه برحسب کیفیت و درجه‌بندی، امری بدیهی‌ست؛ اما برخی‌مواقع میوه با کیفیت مشخص در مناطق مختلف تحت‌تأثیر عوامل متعدد با نرخ‌های متفاوتی عرضه می‌شود». وی افزایش اجاره‌بها را یکی از دلایل گرانی قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اعلام کرد و افزود: «اگر قیمت میوه تحت‌تأثیر استاندارد مشخص در بحث درجه‌بندی‌ها عرضه شود و در چهارچوبی برای افراد نوع ممتاز، درجه‌یک، دو و سه آن مشخص و روی کالا درج شود، قیمت آن به‌سبب برچسب مشخص قابل‌رصد و شناسایی‌ست». او عرضه‌وتقاضا را یکی از مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار در بازار دانست و توضیح داد: «محصولات کشاورزی برمبنای قیمت تمام‌شده و سود متعارف باید به مصرف‌کننده عرضه شود که متأسفانه این امر دربرخی‌موارد مغفول می‌ماند». او با انتقاد از گران‌فروشی میوه در برخی مغازه‌ها، بیان کرد: «در مواقعی که قیمت میوه در مبدأ افزایش می‌یابد، مغازه‌داران نرخ اقلام را بلافاصله افزایش می‌دهند؛ درحالی‌که با کاهش قیمت در مبدأ همچنان با نرخ‌های قبلی عرضه می‌کنند که این، اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است». وی بابیان‌اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، گفت: «باتوجه‌به شرایط مساعد تولید؛ انتظار می‌رود که نوسانی در بازار میوه رخ ندهد». به‌رغم شرایط مساعد تولید، مصرف‌کنندگان نگران افزایش قیمت میوه در بازار هستند؛ درحالی‌که با ساماندهی سیستم خرده‌فروشی سودجویی عوامل واسطه و دلال به حداقل می‌رسد. محمدعلی مصطفی‌لو؛ مدیرعامل اتحادیه سرتاسری تعاونی کشاورزی باغبانی کشور، عرضه مستقیم میوه را یکی از راهکارهای کاهش اختلاف قیمت میوه در بازار دانست و گفت: «وزیر جهاد کشاورزی دنبال آن‌است‌که جز سازمان میدان‌های میوه و تره‌بار، کانال‌هایی برای عرضه مستقیم بدون دخالت تعاونی‌ها درنظر بگیرد تا امکان خرید با میوه ارزان‌تر برای خانوارها فراهم باشد». او بااشاره‌به‌اینکه سودجویی واسطه‌ها و دلال‌ها در گرانی میوه نقشی بسزا دارد، توضیح داد: «این‌درحالی‌ست‌که عرضه مستقیم میوه ازسوی کشاورزان و حذف عوامل واسطه و دلال موجب شده قیمت میوه با کیفیت یکسان از مغازه‌ای به مغازه دیگر متفاوت نباشد». او باتأکیدبراینکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی هرچه‌سریع‌تر مقدمات اجرای عرضه مستقیم میوه بدون دخالت تعاونی‌ها را باید فراهم کنند، بیان کرد: «باتوجه‌به اختلاف چندبرابری قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر، حذف واسطه‌ها و عوامل دلال منجر به تعادل بازار میوه خواهد شد». او وضعیت تولید محصولات کشاورزی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: «با وجود افزایش هزینه‌های تولید؛ نوسان جزئی قیمت نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، امری طبیعی‌ست؛ اما عوامل واسطه و دلال‌ها با دریافت سودهای نامعقول، به‌دنبال آشفتگی بازار هستند». اسداله کارگر؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز بااشاره‌به‌دلایل گرانی قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر، اظهار کرد: «اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر و مغازه به مغازه، مربوط به ساعت کاری مغازه‌داران از میدان مرکزی‌ست؛ هرچند اختلاف قیمت میوه ناشی از کیفیت مختلف اقلام، امری طبیعی‌ست». وی باتأکیدبر اصلاح ساعت کاری میدان مرکزی افزود: «اگر ساعت کار خرید مغازه‌داران مشخص شود، با حذف عوامل واسطه شاهد نوسان قیمت میوه از مغازه به مغازه دیگر با کیفیت مشابه نیستیم». کارگر ادامه داد: «در برخی ساعات به‌دلیل فراوانی عرضه، قیمت میوه در میدان مرکزی ارزان‌تر است؛ مثلاً یک مغازه‌دار در ساعت ۹ صبح هرکیلو نارنگی را با نرخ چهارهزارتومان و مغازه دیگر در ساعت ۱۲، همان نارنگی با کیفیت یکسان را به‌علت کمبود با نرخ شش‌هزارتومان خریداری می‌کند که همین امر منجر به اختلاف قیمت در بازار می‌شود». او درپایان تصریح کرد: «مغازه‌داران برمبنای برگ خرید؛ مجاز به احتساب سود منطقی و حداکثر ۳۵درصدی هستند و اختلاف قیمت از مغازه به مغازه دیگر، ناشی از ساعات متفاوت خرید رخ می‌دهد که این هیچ ارتباطی به گران‌فروشی ندارد».

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه