گزیده نکات خلاقیت نمایشی-ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر شاید بزرگترین درام ­نویس همه اعصار باشد. سی و هشت نمایشنامه به او نسبت داده می­ شود که برخی از آن­ها را با همکاری دیگران نوشته است. شکسپیر داستانهایش را از منابع گوناگونی اخذ می­ کرد. اما آن­قدر روی آن­ها کار می ­کرد که کاملاً متعلق به خود او گردند. در نمایشنامه ­های او موقعیت­ها و شخصیت­ها همواره به صورتی واضح در صحنه­ های اول باز می ­شوند و حرکت نمایشی به صورتی منطقی از طریق آن موقعیت­ها تحول می ­یابد. معمولا تعدادی داستان در آغاز در هم بافته می ­شوند و تا حدی مستقل از هم به پیش می روند. اما سرانجام در نتیجه ­ی نهایی به هم پیوند می ­خورند. به طوری که حل یکی از مسائل راه به حل مسائل دیگر می برد. وی در حرکت صحنه، آزادانه از زمان و مکان استفاده می ­کند و معمولا در یک نمایش ماه­ها و سال­ها در مکان­هایی جداگانه سپری میگردند. بازیگران فراوان نمایشنامه­ های او به صورت شخصیت­های دقیقی تراشیده شده اند که در پهنه ­ای از حماقت و نادانی تا فرمانروایی و قهرمانی، از جوانی و معصومیت تا پیری تجسم می ­یابند. دیالوگ شاعرانه و جاندار او نه تنها عواطف، حالات و عقاید ویژه ­ای را برمی ­انگیزد، بلکه زبان مجسم او شبکه ­ای از تداعی­ها و دلالت­های پیچیده را می­ شکوفاند تا موقعیت دراماتیک را بلافاصله با همه هستی پیوند دهد. وی تقریبا همه­ ی اشکال دراماتیک رایج و مباحث زمان خود را در نمایشنامه ­هایش به کار گرفت و در هر یک از اشکال کامل­ترین بیان ممکن را به استخدام خود درآورده است. شهرت شکسپیر در اواخر سده ­ی هفدهم آغاز شد و در سده­ ی هجدهم به اوج خود رسید. / منبع : تاریخ تئاتر جهان-اسکار براکت

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه