مروری بر آلبوم‌های موسیقی سه ماه اول سال

آیا ستاره‌‌ها رگ خواب مخاطب را گم کرده‌اند؟

بازار انتشار آلبوم‌های موسیقی دوباره داغ شده است و ستاره‌های موسیقی یکی پس از دیگری آلبوم‌هایشان را منتشر می‌کنند. در سه ماه اول سال 1395 آلبوم‌های مختلفی به بازار آمده است که اکثر آن‌ها نتوانسته‌اند در حد اسم و رسم خواننده‌هایشان موفق ظاهر شوند و در تکرار موفقیت‌های قبلی خواننده‌ها ناموفق بوده‌اند. در روزهای اخیر آلبوم‌هایی مثل ‌امیر بی‌گزند‌ محسن چاوشی، ‌شش‌ فرزاد فرزین، ‌معجزه‌ بهنام صفوی، ‌گذر از اردیبهشت‌ گروه دال و … وارد بازار موسیقی شده که هر کدام با واکنش‌ها و نظرات متفاوتی همراه بوده است. آیا ستاره‌ها رگ خواب مخاطب را گم کرده‌اند؟ در ادامه این گزارش، هنر آنلاین مروری بر آلبوم‌های انتشار یافته در سه ماه اول سال داشته‌است که بخش هایی از آن را می خوانیم.

موسیقی پاپ
‌امیر بی‌گزند‌ / محسن چاوشی
آلبوم جدید محسن چاوشی به نام ‌امیر بی‌گزند‌ پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام هفته پیش به بازار آمد. در آلبوم ‌امیر بی‌گزند‌ از اشعار بزرگان شعر و ادب پارسی از قبیل مولانا و سعدی استفاده شده و در کنار شعرهای این بزرگان، ترانه‌هایی از حسین صفا، علی‌اکبر یاغی‌تبار و پدرام پاریزی نیز قرار گرفته است. همه ملودی‌های آلبوم جدید چاوشی از ساخته‌های خود این هنرمند است و بهروز صفاریان، کوشان حداد، فرشاد حسامی، عادل روح‌نواز و بابک نقوی نیز به همراه خود محسن چاوشی تنظیم قطعات آلبوم ‌امیر بی‌گزند‌ را بر عهده داشته‌اند. بهروز صفاریان به عنوان مدیر هنری این آلبوم معرفی شده است و مهدی معزی نیز مدیر اجرایی آلبوم است. سینا سرلک هم در قطعه ‌پریشان‌ با چاوشی همخوانی کرده است. عادل روح‌نواز و احسان نی زن از جمله نوازندگانی هستند که در این آلبوم ساز زده‌اند. 

‌یه عاشق‌ / رحمان
نخستین آلبوم رسمی رحمان منتشر شد. این خواننده که با حضور در یک مسابقه خوانندگی و کسب مقام نخست در آن مورد توجه قرار گرفت و بعد از بازگشت به ایران با انتشار چند تک‌آهنگ مخاطبین زیادی پیدا کرد، پس از مدت‌ها انتظار توانست آلبوم رسمی خود با نام ‌یه عاشق‌ را روانه بازار موسیقی کشور کند. حامد رجبی و مسعود محمدی، کامران رسول‌زاده، حسین غیاثی، علیرضا حسینی، علی احمدیان ترانه‌سراهای آلبوم و مدوید لطیفی، کامران رسول‌زاده، پدرام کشتکار، مهران خلیلی، علی راد، حامد حسینی، سعید رضایی در بخش موسیقی آن همکاری داشته‌اند.

‌معجزه‌ / بهنام صفوی
بهنام صفوی چهارمین آلبوم رسمی‌اش را به بازار ارائه کرد. این اثر که ‌معجزه‌ نام دارد به همت شرکت ‌اکسیر نوین‌ به مدیریت محمدرضا خانزاده تهیه شده و از سوی شرکت پخش ‌دنیای هنر‌ در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. ‌‌کافیه‌، ‌وقته عشقه‌، ‌معجزه‌، ‌دنیامو عوض کن‌، ‌چه حال خوبیه‌، ‌زیر یک سقف‌، ‌شوخی ندارم‌، ‌حسود‌، ‌چه سودی می‌بری‌، ‌دنیا به من نیومده‌، ‌حیف‌، ‌فرصت کمه‌ و ‌خدا‌ عناوین سیزده قطعه معجزه است. ترانه‌های این آلبوم سروده روزبه بمانی، مهرزاد امیرخانی، سید محمد کاظمی، حسین غیاثی، امین بامشاد، افشین یداللهی و در بخش موسیقی هم با افرادی چون بهنام کریمی، فرشید ادهمی، امیرعلی زمانیان،، سیروان خسروی و ...همکاری داشته است

 موسیقی اصیل ایرانی (سنتی)
‌لیلی نامه‌ / داود آزاد 
‌لیلی نامه‌ عنوان تازه‌ترین آلبوم موسیقایی داود آزاد در مقام آهنگساز و خواننده است توسط کانون فرهنگی هنری ‌نی داوود‌ در دسترس علاقه‌مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است. این آلبوم در ۱۲ قطعه به نام‌های ‌بی‌نشان‌، ‌کاندر غلطم‌، ‌هوالاول هوالاخر‌، ‌فن دیوانگی‌، ‌یارلیلی‌، ‌چون تو هستی همه هست‌، ‌آنِ خرابات‌، ‌که هنوز من نبودم‌، ‌عشق است‌، ‌اثری نیست مرا‌، ‌من نه منم‌ و ‌مشق نام لیلی‌ به علاقه‌مندان ارائه شده است. غالب اشعار از مولاناست، بجز چند قطعه. بیات اصفهان، نوا و شور نیز از جمله دستگاه‌های این اثر است. 
‌قافله‌سالار عشق‌ / سالار عقیلی
آلبوم موسیقی ‌قافله‌سالار عشق‌ در سوگ استاد محمدرضا لطفی و به مناسبت سالروز درگذشت ایشان با آهنگسازی و تنظیم مازیار شاهی با خوانندگی سالار عقیلی منتشر شد. در این اثر علیرضا جواهری سنتور، سنتور آلتو، تمبک، دف، مازیار شاهی تار، سه‌تار، بم‌تار، بربط، صمد برقی کمانچه، کمانچۀ آلتو، هوشمند عبادی نی نواخته‌اند. از جمله قطعات اجرا شده در این اثر می‌توان به تصنیف ‌آیینۀ شکسته‌ بر روی غزلی از استاد هوشنگ ابتهاج (سایه) - اصفهان - دشتی – شور، ‌غرنگ‌ (هم‌نوازی سه‌تار و کمانچۀ آلتو) – شور، ‌طرحی از ویرانه‌های دور‌ بر اساس تمی از استاد لطفی، ‌تصنیف ببارد خزانم‌- شعر از مازیار شاهی، ‌رحیل‌ برای گروه سازهای ایرانی در آواز دشتی، ‌یاد یار‌ تک‌نوازی سنتور در آواز کردبیات بر اساس اجرایی از استاد محمدرضا لطفی اشاره داشت. 

موسیقی راک
‌دوئل در آینه‌ / رضا یزدانی
دهمین آلبوم رسمی رضا یزدانی به نام ‌دوئل در آینه‌ به تهیه‌کنندگی علی اوجی و از سوی شرکت پخش ‌تصویرگستر پاسارگاد‌ در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. یزدانی در این آلبوم 16 قطعه به نام‌های ‌بی غروب‌، ‌برزخ‌، ‌تونل کندوان نگاه تو‌، ‌می‌ترسم از خودم‌، ‌رادیو‌، ‌تاریخ تکراری‌، ‌تحریف تاریخ‌، ‌توریست‌، ‌روزای دلگیر‌، ‌گریم‌، ‌ترانه آوانگارد‌، ‌هفته دلتنگی‌، ‌این روزا‌، ‌رفت که رفت‌، ‌پرواز کن‌ و ‌دوئل‌ را به مخاطبانش ارائه کرده است. محمد خرمی‌نژاد با چهار قطعه، میلاد عدل با سه قطعه، بهنام شهرکی با سه قطعه، بهروز پایگان با سه قطعه و آرش زمانیان و عمران میرزایی و امیر مهرپویا هرکدام با یک قطعه تنظیم‌کنندگان این مجموعه هستند. ترانه‌های آلبوم از سروده‌های ‌دوئل در آینه‌ توسط مهدی ایوبی، مجید بابازاده، پدیده نیشابوری، عرشیا عشق، سحران راشد، مریم شجاعی، علیرضا باران، حسن علیشیری و پارسا حسینی است. آهنگسازی کل مجموعه به غیر از قطعات ‌هفته دلتنگی‌، ‌گریم‌، ‌تاریخ تکراری‌، ‌رادیو‌، ‌می‌ترسم از خودم‌، ‌پرواز کن‌ و ‌دوئل‌ توسط رضا یزدانی انجام شده است.

موسیقی تلفیقی
‌گذر از اردیبهشت‌ / گروه دال
آلبوم گروه دال به نام ‌گذر از اردیبهشت‌ در ژانر موسیقی تلفیقی توسط شرکت پخش ‌جوان‌ به مدیریت نیما جوان منتشر شد. تمامی ترانه‌های این آلبوم توسط غزل مهدوی سروده شده و خوانندگی آن نیز توسط امین هدایتی انجام گرفته است. همچنین شایان شکرابی کلیه کار موسیقی آن را بر عهده داشته است. شایان شکرآبی، سالار غفار بجویی، آرین کشیشی، مهرداد عالمی، آرش آذر، یزدان بهمنی، میلاد سعدی، مهدی کلانتری، داریوش آذر، آرش کامور نوازنده‌های این آلبوم را تشکیل می‌دهند.
مینا آتشی

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه