شلغم

پیشگیری از بیماری های قلبی سکته قلبی و مغزی
کاهش سطح آنتی اکسیدان‌ها در خون خطر اکسیداسیون کلسترول را افزایش می‌دهد. هنگامی که کلسترول خون اکسیده شود، جدار عروق آسیب دیده و در نهایت پلاک‌های چربی در داخل رگ‌های خونی شکل می‌گیرند. چنانچه آنتی اکسیدان در خون به میزان کافی وجود داشته باشد اکسیداسیون کلسترول به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همان‌طور که ذکر گردید، شلغم حاوی مقادیر مناسبی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C و ویتامین E است که به سلامت عروق و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌ کنند. از سوی دیگر وجود مقادیر زیاد ویتامین K در شلغم باعث شده است شلغم دارای خواص ضد التهابی برخوردار باشد و خطر بروز حمله قلبی و سکته های قلبی و مغزی را کاهش دهد. به علاوه شلغم حاوی ماده ای مغذی به نام فولات است که سیستم قلبی را تقویت می کند.
تاثیر مصرف شلغم در پیشگیری از سرطان
شلغم حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان و فیتوکمیکال هست که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. همچنین وجود ماده گلوکوزینولات در شلغم باعث باعث دفع بهتر سموم از کبد و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا به سرطان می شود.
خواص شلغم در بهبود دفع و رفع یبوست
یکی از ترکیبات قابل توجه در شلغم فیبر است. فیبر سبب حجیم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر آن شده، بنابراین خطر تماس مواد سرطان‌زا با سلول‌های روده را کمتر می‌کند. علاوه بر اثرات فوق، فیبر سبب افزایش رشد و تکثیر باکترهای مفید و مانع رشد باکتری‌های مضر در روده می‌شود و در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در روده اسید بوتیریک تولید می‌شود که منشا انرژی برای سلول‌های روده است و به حفظ سلامت سلو‌ل‌های روده کمک نموده و موجب کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه