خبر
بازار خلوت اجاره در شب عید
بازار اجاره پایتخت در آخرین ماه از سال ۱۳۹۵ روزهای آرامی را سپری میکند و بنا به گفته رییس اتحادیه املاک، نرخ افزایش اجاره بها در زمستان کمتر از ۸ درصد بوده است. به گزارش ایسنا، بازار اجاره در روزهای قبل از نوروز ۱۳۹۶ برخلاف رستههای لباس و آجیل و تنقلات، شرایط آرامی را سپری میکند؛ زیرا با توجه کاهش تعداد جابهجاییها در زمستان، معاملات بخش اجاره هم در تعداد و هم در قیمت کاهش نسبی را تجربه کرده است. در طی سال معمولا بیشترین جابهجایی مستاجران در تابستان انجام میشود. بعد از آن فصول بهار و پاییز دارای بیشترین تعداد سررسید قراردادهای اجاره است و زمستان کمترین حجم از نظر تعداد جابهجایی را به خود اختصاص میدهد. با اینکه هنوز آماری از تعداد و نرخ قراردادهای اجاره در زمستان منتشر نشده، با توجه به افزایش ۸.۶ درصدی اجاره بها در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل میتوان گفت نرخ سالیانه افزایش اجاره بها در زمستان کمتر از ۸.۶ درصد بوده است. در پاییز سال جاری متوسط مبلغ اجاره ماهانه بهعلاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در شهر تهران ۲۲ هزار و ۴۲۴ تومان، با میانگین مساحت ۷۴ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۳ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ۰.۴ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸.۶ درصد افزایش داشته است. رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در فصل پاییز شاهد بودیم که اجاره بها متناسب با نرخ تورم نسبت به مدت مشابه سال قبل بالا رفت اما در دی و بهمن ماه تقریبا ثبات نسبی در اجاره بها حاکم بود و حتی قیمتها نسبت به پاییز و تابستان مقداری تعدیل شد. حسام عقبایی درخصوص پیشبینی از بازار اجاره در سال آینده به ایسنا گفت: پیشبینی ما این است که بازار مسکن در سال ۱۳۹۶ به سمت و سوی رونق میرود. به همین دلیل امیدوارم با توجه به اینکه دهکهای متوسط و ضعیف عموما از مستاجران هستند شاهد ثبات نسبی اجاره بها باشیم و اگر افزایشی قرار است رخ دهد با افزایش قیمت مسکن متناسب باشد. اگر قیمت مسکن بالا نرفت قیمت اجاره هم نباید افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: به احتمال زیاد سال آینده رشد نرخ اجاره بها به میزان تورم خواهد بود و بیش از آن ظرفیت افزایش ندارد؛ چرا که اساسا کارگرها و کارمندها توانایی پرداخت مبالغ اجاره بالاتر از نرخ تورم را ندارند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک:
در روسیه بازار را از ترکها گرفتیم اما در ایران نتوانستیم
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران گفت: پرسشی که پیش میآید این است چرا در روسیه با وجود هزینه حمل و نقل و گمرکی میتوانیم با کالاهای ترک رقابت کنیم اما در داخل کشور نمیتوانیم؟ عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص وضعیت فروش این صنف در بازارهای بینالمللی، گفت: تا پیش از تحریمها ما امکان صادارت به بازار آلمان را داشتیم اما با اعمال تحریمهای بین المللی عملاً تمام بازارهای اروپا از دست ما خارج شد. رضا شهریاری ادامه داد: در یک سال اخیر و پس از توافق هستهای توانستیم در بازار روسیه حضور پیدا کنیم و مشتریان خوبی را به دست آوریم. نکته جالب اینجاست که قیمت محصولات متوسط ما با کالاهای مشابه ترک قابل رقابت است و در واقع توانستیم بخشی از بازار روسیه را از ترکها بگیریم. وی ادامه داد: پرسشی که پیش میآید این است چرا در روسیه با وجود هزینه حمل و نقل و گمرکی میتوانیم با کالاهای ترک رقابت کنیم اما در داخل کشور نمیتوانیم؟ وی دو عامل را در عدم امکان رقابت با شرکتهای خارجی در بازار داخل تشریح کرد که یکی از آنها عدم پرداخت حقوق و عوارض وارداتی و دیگری فرار مالیاتی است. شهریاری در تشریح این عوامل گفت: آنهایی که در فروشگاههای بزرگ مدعی نمایندگی برندهای خارخی هستند حقوق و عوارض خود را به درستی پرداخت نمیکنند. آنها ابتدا در مناطق آزاد شرکت تاسیس میکنند و سپس واردات را انجام می دهند. زیرا در آن مناطق ثبت سفارش لازم نیست و عوارض گمرکی کمی پرداخت میشود و سپس از آنجا کالا را وارد کشور میکنند. عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ادامه داد: روش دوم به این صورت است که با یک شرکت واسط قراردادی بسته میشود و پوشاک را به صورت کیلویی وارد میکنند و حتی در برگه ثبت سفارش مشخص نیست که این پوشاک کاپشن است یا شلوار. سپس این شرکت به قیمت بالاتری به صورت صوری به شرکت مادر، کالا را میفروشد. به این ترتیب بخش بزرگی از کالاهای عرضه شده دارای برگ سبز و عوارض قانونی نیستند. شهریاری ادامه داد: نکته دیگر، جواز این مغازهها است که به صورت شخصی است در صورتی که این فروشگاهها همه شرکتی عمل میکنند. علت کار این است که آنها تحت پوشش اتاق اصناف با اداره مالیات توافق کنند و مالیات صنفی برای آنها محاسبه شود.
دومین هواپیمای ایرباس خریداری شده در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست
دومین هواپیمای ایرباس خریداری شده که از مدل 330 سری 200 است و ساعت سه بامداد امروز به وقت محلی فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد ایران ترک کرده بود با شماره پرواز همای 700 ساعت8 و 57 دقیقه صبح شنبه در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. به گزارش ایرنا، برگ زرین دیگری از دستاوردهای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امروز با ورود نخستین هواپیمای ایرباس از نوع 330 سری 200 به ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) رقم خورد تا ارمغان آن ایمنی و رفاه سفرهوایی برای مردم ایران زمین باشد.این هواپیما دارای 238 صندلی شامل 32 صندلی بیزینس کلاس و 206 صندلی اکونومی کلاس است و برای مسافت های دور کاربرد دارد. دراین هواپیما کادر پروازی ایران ایر و «فرهاد پرورش» مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و «اصغر فخریه کاشان» مشاور وزیر راه وشهرسازی در امور بین الملل حضور دارند. با لغو تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و امضای قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای جدید برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نوسازی ناوگان هوایی ایران وارد عرصه جدیدی شد. نخستین فروند هواپیمای ایرباس از نوع 321 عصر روز پنجشنبه بیست وسوم دی ماه 1395 وارد ناوگان هوایی ایران ایر شد و پروازهای خود را در مسیرهای داخلی و خارجی آغاز کرد. فرودگاه مهرآباد امروز شاهد ورود نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس با مدل 330 است که روز گذشته در شهر تولوز فرانسه به طور رسمی به خلبانان و کادر پروازی ایران ایر تحویل داده شد تا در آستانه نوروز 1396 هموطنان بتوانند با آرامش و اطمینان بیشتری سفرهایی هوایی را انجام دهند.