خبر

 آیا مصرف ماءالشعیر به درمان سنگ کلیه کمک می‌کند؟
متخصص اورولوژی با بیان اینکه ممکن است کلیه‌های اطفال، سنگ بسازد، گفت: برخی والدین تصور می‌کنند که نوزاد در شش‌ماهه اول فقط به شیر مادر نیاز دارد، این درحالیست که نوزاد نیاز به نوشیدن آب هم دارد. به گزارش فارس، ناصر سیم فروش متخصص اورولوژی اظهار داشت: در همه سنین سنگ کلیه شایع است ولی در کشور ما آمار دقیقی از سن بروز سنگ کلیه نداریم ولی آنچه که مسلم است این بوده سنگ کلیه هم در مردان و هم در زنان شایع است ولی آمار آن در مردان کمی‌بیشتر است. وی گفت: اطفال نیز ممکن است کلیه‌هایشان سنگ بسازد که در چند سال اخیر متأسفانه این میزان بیشتر شده و یکی از دلایل آن این بوده که به والدین اطلاع داده شده که در 6 ماهه اول فقط شیر مادر به نوزاد داده شود و نوزاد نیاز به نوشیدن آب ندارد در حالی که باید به نوزاد نیز آب داد و نباید نوزاد را محروم از نوشیدن آب کرد همچنین باید توجه داشت که اگر کلیه نوزاد سنگ‌ساز شود، درمان آن بسیار سخت‌تر است. سیم‌فروش تصریح کرد: درمان‌های سنگ کلیه امروزه در دنیا از جمله کشور ما بسیار پیشرفت کرده و حدود 20 سال پیش شاید 80 درصد سنگ‌های کلیه برای درمان در افراد نیاز به جراحی داشت و الان 90 درصد موارد نیاز به جراحی ندارد. آندوسکوپی حالب، لاپاراسکوپی از جمله روش‌هایی است که بدون جراحی برای درمان سنگ کلیه استفاده می‌شود، البته به طور کلی باید از بروز سنگ کلیه پیشگیری شود چرا که همه این درمان‌ها می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد و همیشه ساده نیست. این متخصص اورولوژی در پایان گفت: مصرف یک یا دو لیوان ماءالشعیر در روز مانعی ندارد ولی اینکه بخواهیم مصرف آن را جایگزین آب کنیم، بسیار اشتباه است چرا که این ماده حاوی اگزالات بوده و می‌تواند در سنگ‌سازی دخالت داشته باشد، بنابر این بهترین راه پیشگیری از سنگ‌سازی کلیه، استفاده از آب است.

 

 استفاده از گوش‌پاک‌کن ممنوع
یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: افرادی که از گوش‌پاک کن استفاده می‌کنند بیشتر از سایر افراد در معرض عفونت و پاره شدن پرده گوش قرار دارند. به‌گزارش طبنا، دکتر ابراهیم رزم‌پا، درباره خطرهای استفاده از گوش پاک‌کن اظهار کرد: استفاده از گوش پاک‌کن سبب شده تا جسم خارجی به داخل گوش فرو رود و علاوه بر خطر آسیب‌رسانی به پرده گوش، امکان ایجاد خراش‌های ظریف میکروسکوپی در مجرای گوش را نیز به وجود آید. وی با بیان اینکه کودکانی که از گوش پاک‌کن استفاده می‌کنند بیش از سایرین در معرض خطر پارگی پرده گوش قرار دارند، افزود: استفاده از گوش پاک‌کن با تضعیف سیستم دفاعی گوش سبب افزایش خطر ابتلا به خشکی و خارش در گوش این کودکان می‌شود. این عضو هیئت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: اگر چه گوش‌پاک‌کن کوچک به نظر می‌آید، اما باعث فرو رفتن بیشتر جرم در گوش شده بنابراین جرم گیر افتاده در گوش همراه با خود قارچ، باکتری و ویروس‌ها را از قسمت بیرونی به داخل گوش منتقل می‌کند و در نهایت سبب عفونت و راه یافتن جرم گوش به قسمت‌های عمقی شده و باعث پاره شدن پرده گوش می‌شود.

 

 تاثیر ویتامین Dدر تسریع روند درمان سوختگی
مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند زمان درمان سوختگی‌ها را تسریع و از به جا ماندن محل زخم جلوگیری کند. به گزارش ایسنا، ویتامین D که هنگام قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود می‌تواند به درمان سوختگی کمک کند. بررسی‌های پیشین حاکی از آن است که مکمل‌های ویتامین D در کاهش میزان التهاب، قرمزی و ورم پس از آفتاب سوختگی موثر هستند و این ویژگی می‌تواند یکی از دلایلی باشد که بدن این ماده را تولید می‌کند. اکنون بررسی جدید در دانشگاه بیرمنگام انگلیس نشان می‌دهد این ویتامین می‌تواند به مقابله با دیگر انواع سوختگی هم کمک کند. در این بررسی متخصصان ۳۸ بیمار را که برای مدت یک سال از سوختگی شدید رنج می‌بردند مورد مطالعه قرار داده و سطح ویتامین D بدنشان را ثبت کردند. پزشکان انگلیسی دریافتند بالاتر بودن سطح ویتامین D به درمان بهتر سوختگی و کاهش میزان مشکلات ناشی از آن کمک کرده و باعث شده میزان کمتری از آثار سوختی در محل باقی بماند.

 

 معاون بهداشت وزارت بهداشت:
عدم پذیرش کودکان کار در بیمارستان‌ها تخلف است
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه عدم پذیرش کودکان کار در اورژانس‌ بیمارستان‌ها دولتی و حتی خصوصی تخلف است، گفت: در کوتاه مدت می‌توان از وزارت بهداشت درخواست کرد که در یک مدت سه ماهه به صورت موقت درمان رایگان کودکان کار را چه با هویت و چه بی‌هویت بر عهده گیرد. علیرضا رئیسی (معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در رابطه با مشکل سازمان‌های مردم نهاد در زمان مراجعه به مراکز درمانی برای درمان اورژانسی کودکان کار که بخش قابل توجهی از آنها فاقد شناسنامه هستند و به طبع آن مشمول بیمه‌های درمانی نمی‌شوند، بیان داشت: نوع برخورد با یک مشکل حائز اهمیت است، در برخی مواقع در پی رفع آنی و سریع یک مشکل هستیم و بعد از آن هم کسی جوابگو نیست که این اصلا درست نیست. وی خاطرنشان کرد: کودک کاری که دچار یک بیماری حاد شده است، حتی اگر رایگان درمان شود، اما بعد از آن رها شود، باز هم دچار بیماری خواهد شد. وی افزود: درمان اورژانسی در کل کشور طبق قانون رایگان است؛ یعنی هر بیمار اورژانسی که وارد بیمارستان دولتی شود باید رایگان پذیرش شود، بنابراین کودک کار که به صورت اورژانسی به مراکز درمانی دولتی مراجعه کند باید سریعا درمان شود اگر غیر از این کار صورت گیرد، باید گزارش داده شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اگر بیمار اورژانسی در اورژانس بیمارستان دولتی و حتی خصوصی پذیرش نشود، عین تخلف است. رئیسی با تاکید براینکه باید از تخلف جلوگیری شود، افزود: هر بیماری که در اورژانس پذیرش نشود قابل پیگیری است. اگر پذیرش شود و احتیاج به درمان داشته باشد و فردی باشد که هویت داشته باشد از طریق دفترچه بیمه می‌تواند، ادامه درمان را پیگیری کند، اما در رابطه با افرادی که فاقد هویت هستند، باید این مشکل ریشه‌ای حل شود.

 

 فاصله مراکز سالمندی کشور با استانداردهای جهانی
عضو مرکز تحقیقاتی سالمندی کشور اظهارکرد: عدم وجود امکانات اقتصادی و اجتماعی مطلوب در کشور سبب شده تا وضعیت سالمندان و مراکز نگه‌داری سالمند در کشور با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد. دکتر فرحناز محمدی شاه بداغی، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به وضعیت معاشی سالمندان در کشور، گفت: بر اساس شواهد و آمارهای موجود مشخص شده است که مراکز سالمندی کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. وی همچنین در ادامه افزود: متاسفانه امروزه استانداردهای مراقبتی در مراکز نگه‌داری سالمندان کشور مورد توجه قرارنمی گیرند. عضو مرکز تحقیقات سالمندی کشور با اشاره به این که سازمان بهزیستی کشور همواره پیگیر موضوعات و استانداردهای مناسب برای بهبود وضعیت سالمندی در کشور است، اظهار کرد: عدم وجود امکانات اقتصادی و اجتماعی مطلوب در کشور سبب شده تا وضعیت سالمندان و مراکز نگه داری سالمند در کشور با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد. وی با اشاره به این که رعایت استانداردهای جهانی در حوزه ی سالمندی همواره با توانمدی اقتصادی ارتباط مستقیم دارد، عنوان کرد: مراکز نگه داری سالمند باید حداقل امکانات و شرایط زندگی مطلوب برای سالمند را دارا باشد، در حالی که متاسفانه در ایران حتی حداقل استاندارد و امکانات در حوزه نگه داری سالمند وجود ندارد. شاه بداغی همچنین در ادامه اضافه کرد: مراکز نگه داری سالمندان باید بتوانند با کیفیت زندگی سالمند را از آن چیزی که قبل بوده است ارتقاء داده و بهبود بخشند، در حالی که مراکز نگه داری سالمند در ایران بدون توجه به ارتقای سالمند از کیفیت زندگی کاسته و آسیب های بسیاری را در زندگی آن هابه وجود می‌آورند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه