مناسب‌ترین شهرهای جهان برای معلولان و کم‌توانان

جغرافیایی برای توانستن

سروش راسخ/سفر به خارج از کشور برای تعطیلات، گشت و گذار، و کسب و کار همیشه تجربه‌ای غنی و منحصربه‌فرد را به همراه دارد. با این حال، همان‌طور که مسافرت به خارج از کشور، تجربه زندگی تازه‌ای را به انسان می‌بخشد، چالش‌های بسیاری را نیز از چمدان‌های گم‌شده در فرودگاه تا تاخیر پروازها به‌همراه دارد. مسائلی که برای افراد دارای معلولیت، می‌تواند بیش‌تر از اینها نیز چالش‌برانگیز باشد. واقعیت این است که زیرساخت‌ها و سیستم حمل و نقل در اکثر کشورها برای افرادی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند چندان مناسب نیستند و می‌توانند شرایط سفر به این کشورها را برای این افراد سخت‌تر کنند. اما چند شهر در جهان وجود دارد که خدمات مهمان‌نوازی، زیرساخت‌ها و سیستم‌های حمل و نقل‌شان به‌گونه‌ای طراحی شده که بهترین امکانات را به معلولان ارائه می‌دهند و مسافرت با صندلی چرخدار را آسان‌تر می‌کنند.

بهترین شهرها در ایالات متحده
1. واشنگتن دی سی، واشنگتن
واشنگتن دی سی مدتهاست که یکی از شهرهای مناسب برای معلولان در ایالات متحده آمریکا‌ست. در کل سیستم متروی شهر، صندلی چرخدار در دسترس است با آسانسوری تعبیه شده در هر ایستگاه. همچنین شرکت‌هایی مانند ScootAround وجود دارند که اسکوتر و صندلی چرخدار را برای کسانی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند، فراهم می‌کند.
در این شهر که آمار ناتوانان حرکتی در آن بسیار زیاد است، سیستم های حمل و نقل عمومی و بسیاری از مکان‌های دیگر، ازجمله موزه‌ها و مراکز هنری مانند مرکز کنیودی، برای استفاده این افراد به‌راحتی قابل دسترس هستند.
2. دنور، کلرادو
 دنور یک شهر دیگر در ایالات متحده با سیستم حمل و نقل عمومی مناسب است که صندلی چرخدار در تمام متروهای آن قابل دسترسی‌ست. همچنین برای استفاده از جاذبه‌های توریستی و امکانات تفریحی این شهر نیز گام‌های بزرگی در جهت مناسب‌سازی برای معلولان برداشته شده است. بسیاری از جاذبه‌های دنور مانند موزه کودکان و آکواریوم مرکز شهر به‌طور‌کامل در دسترس چنین افرادی هستند و حتی ارائه تور ویژه برای کسانی که دارای اختلالات شنوایی هستند نیز وجود دارد.

بهترین شهرها در اروپا
اروپا دارای بیشترین تعداد شهرهای قابل دسترس برای معلولان است. کشورهایی مانند بریتانیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا، پرتغال و چندین کشور اروپای شمالی و شرقی در این زمینه پیشرو هستند. همچنین امکان استفاده از جاذبه‌های توریستی ازجمله موزه‌ها و گالری‌ها به‌واسطه صندلی‌های چرخدار برای افرادی با محدودیت‌های حرکتی وجود دارد. در اینجا به سه مورد از محبوب‌ترین مقصد‌های توریستی مناسب برای این افراد در اروپا اشاره می‌شود.

1. رم، ایتالیا
رم یکی از شهرهای مناسب‌سازی شده برای معلولان و همچنین یکی از محبوب‌ترین مقصدهای توریستی در ایتالیا‌ست. تمام وسایل حمل و نقل در شهر، مجهز به صندلی چرخدار هستند. در شهر باستانی رمپ‌های چرخ‌دار در پیاده‌روها با فضای زیادی برای صندلی‌های چرخ‌دار در رستوران‌ها وجود دارد و حداقل یک رمپ در گالری‌ها و موزه‌ها دیده می‌شود. در این شهر وسایل مناسب برای حمل و نقل مانند اتوبوس‌هایی در دسترس برای افرادی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند وجود دارد که امکان بازدید این افراد از برخی جاذبه‌های مهم توریستی مانند کولوسئوم و واتیکان را ارائه می‌دهد. همچنین اسکوتر‌های مخصوصی وجود دارد که اجاره د‌اده می‌شود. علاوه‌بر‌این، رم یکی از شهرهای اروپایی‌ست که با حدود700 هتل، بیشترین تعداد هتل‌های مناسب برای معلولان را دارد.

2. برلین، آلمان
آلمان یکی از کشورهایی‌ست که به‌شدت سرمایه‌گذاری کرده تا تعداد بیش‌تری از شهرهای خود را برای افرادی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند، قابل دسترس کند. برلین؛ پایتخت آن، جایزه اتحادیه اروپا در سال 2013 از کمیسیون اروپا را برای سیاست جامع معلولیت و سرمایه‌گذاری برای مناسب‌سازی شهرها درخصوص افراد معلول دریافت کرد. سیستم حمل و نقل عمومی برلین تقریبا 100٪ با پیاده‌رو و سیستم هدایت افراد معلول در جاده‌ها مجهز شده است. بسیاری از موزه‌ها، تئاتر‌ها و اکثریت رستوران‌‌ها در برلین برای معلولان مناسب‌سازی شده‌اند. جاذبه‌های قابل دسترسی شامل موزه یهودی برلین، دروازه براندنبورگ و بنای یادبود دیوار برلین ازجمله این اماکن است.

3. لندن، انگلستان
تمام سیستم حمل و نقل عمومی در لندن به‌طور کامل برای استفاده معلولان قابل دسترس است؛ اما شگفت‌آور این است که تاکسی‌های شهر لندن نیز امکان استفاده راحت برای ویلچیرسواران را فراهم کرده‌اند. به این معنی‌ که یک فرد که در صندلی چرخدار نشسته می‌تواند به‌راحتی سوار تاکسی شده و در عین حال ویلچیر خود را هم همراه خود ببرد.
خیابان‌های لندن دارای رمپ‌های صندلی چرخدار هستند و تقریبا تمام هتل‌ها حداقل 5٪ اتاق خود را به مهمانانی که دارای معلولیت هستند اختصاص داده‌اند. هنگامی که به موزه‌ها و اماکن توریستی مانند آکواریوم لندن و چشم لندن می‌روید، اکثر آنها مسیرهای کاملا قابل دسترسی را برای معلولان ارائه می‌دهند. علاوه‌بر‌این، دولت بریتانیا در حال اجرای قوانین مناسب‌سازی جدیدی‌ست که تمام مراکز توریستی را ملزم می‌کند که امکان استفاده از صندلی چرخدار را برای معلولان فراهم آورند.

شهرهای آسیا و خاورمیانه
1. دبی
در دبی به‌عنوان یک شهر جدید و بسیار مدرن، اکثریت ساختمان‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌های گردشگری آن، دسترسی به صندلی چرخدار را به‌شکلی عالی فراهم کرده‌اند. این شهر اخیرا سیستم متروی مدرنی ایجاد کرده که برای افراد دارای محدودیت‌های حرکتی مهیا شده و به فرودگاه متصل می‌شود. فرودگاه بین‌المللی دبی نیز یکی از بهترین مکان‌های جهان در این زمینه است. این فرودگاه خدمات ویژه‌ای را به ویلچیرسواران ارائه می‌دهد که عبارتند از؛ نمایش سریع در ایستگاه‌های بازرسی و یک خط اختصاصی برای کاربران صندلی چرخدار در زمان کنترل پاسپورت. این شهر همچنین دارای یک ناوگان از تاکسی‌های مناسب‌سازی شده است که توسط شرکت تاکسی‌رانی دبی مدیریت می‌شود. همچنین، دبی دارای تعداد زیادی از هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی‌ست که دارای اتاق‌های مخصوصی‌ست که برای مهمانان معلول طراحی شده‌اند که نیاز به امکانات خاص دارند.

2. سنگاپور
شاید سنگاپور، بیشترین درصد مناسب‌سازی اماکن برای معلولان را در میان کشورهای آسیایی و حتی جهان دارا است. این شهر استانداردهای دسترسی جهانی بدون مانع را برای تامین نیازهای افراد مختلف با محدودیت‌های حرکتی و همچنین افرادی که دارای اختلالات شنوایی یا بینایی هستند، را اجرا کرده است. طراحی سیستم قطار فوق‌سریع درون‌شهری عمومی سنگاپور موسوم به MRT به‌گونه‌ای‌ست که امکانات مخصوص کم‌توان‌ها به‌‌میزان قابل‌توجهی در آن تعبیه شده که ازآن‌جمله می‌توان به وجود تجهیزات دسترسی برای سوار و پیاده‌شدن راحت ویلچیرسواران مانند رمپ‌های ورودوی و خروجی یا صفحات مخصوص که در ایستگاه‌ها تعبیه شده تا نابینایان به‌کمک آنها به ورودی و خروجی درهای قطار نزدیک شوند و همچنین مسیر و هدایت‌گر ویژه عبور نابینایان در ایستگاه‌ها اشاره کرد. همچنین، تقریبا نیمی از اتوبوس و تاکسی‌های عمومی در سنگاپور، دارای صندلی چرخدار هستند و ایستگاه‌های اتوبوس امکان دسترسی بدون مانع این افراد را فراهم می‌کنند. همچنین در تعداد زیادی از ساختمان‌ها و اماکن توریستی نیز دسترسی بدون مانع برای افراد معلول فراهم آمده است. این جاذبه‌ها شامل باغ وحش سنگاپور، ساحل سنتوسا و باغ‌ها در خلیج است.

شهرهای استرالیا
1. ملبورن، استرالیا
ملبورن دارای مرکز شهری جمع و جور و یک سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد برای معلولان است که موجب می‌شود نه‌تنها یکی از شهرهای پیشرو در استرالیا در این زمینه باشد؛ بلکه یکی از نمونه‌های قابل اعتنای جهانی در این خصوص است. شبکه قطار در شهر ملبورن، حدود پنج ایستگاه با آسانسور در اختیار دارد که در هر ایستگاه رفاه قابل ملاحظه‌ای را برای افرادی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند، فراهم می‌کند. تعدادی از ترامواها نیز در طبقه پایین و همچنین در دسترس قرار دارد که امکان استفاده آسان‌تر برای افراد را فراهم می‌آورد.
سیستم حمل و نقل عمومی ملبورن شامل خدمات اتوبوسرانی مانند صندلی چرخدار و اتوبوس‌های فرودگاهی‌ست که می‌توانند خدمات قابل توجهی را برای کسانی که دارای معلولیت هستند و قادر به سفر در قطار نیستند، فراهم کنند. همچنین در اکثریت اماکن گردشگری ملبورن مانند جزیره فیلیپ،  صندلی چرخدار موجود است که امکان دیدن و بازدید از نمایش پارک پنگوئن را بر ای این افراد فراهم می‌آورد و برای بازدیدکنندگان معلول شرایط ویژه‌ای را در‌نظر گرفته است. علاوه‌بر‌این، بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌ها را در اطراف شهر پیدا خواهید کرد که در طراحی امکانات خود معلولان را در‌نظر گرفته‌اند.

2. سیدنی، استرالیا
سیدنی یکی از شهرهای تاثیرگذار در جهان است که به فرهنگ، هنر، غذا و طراحی‌هاتی خاص شهرت دارد. سیدنی همچنین یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استرالیا‌ست که برای بازدیدکنندگان و شهروندان دارای معلولیت امکان مناسبی را فراهم می‌آورد. خدمات حمل و نقل عمومی در سیدنی به طور گسترده‌ای در دسترس همه ازجمله معلولان قرار دارد. تمام قطارها و کشتی‌ها بدون مانع برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شده و اگرچه بعضی از استخرها دارای پله هستند، اما اکثر آنها رمپ‌هایی را تعبیه کرده‌اند تا امکان پذیرائی آسان‌تر از مهمانانی با محدودیت‌های حرکتی فراهم شود. همچنین چندین اتوبوس در اطراف شهر وجود دارد که از تکنولوژی زانو استفاده می‌کنند و رمپ‌ها را برای سوار‌شدن آسان‌تر افراد، به‌خدمت گرفته‌اند. در زمینه اماکن تفریحی و توریستی نیز از جمله؛ اپرای سیدنی، پل بندر سیدنی، موزه سیدنی و موزه مهاجرت، رفاه معلولان در نظر گرفته شده، همچنین مترجمان اشاره‌گر زبان برای مسافرانی که دارای اختلالات شنوایی هستند، خدمات لازم را ارائه می‌دهند. این شهر پر جنب و جوش، زیبا و پویا با دستورالعمل‌های قانونی تورها و هتل‌های بسیاری را موظف به ارائه خدمات مناسب برای افراد معلول کرده است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه