روایتِ ‌آماری از چگونگیِ تبدیل پینترست به یک شبکه بازاریابیِ موفق

سروناز بهبهانی شاید شما نیز از جمله افرادی هستید که به راه‌اندازیِ یک «بیزینس آنلاین» یا به‌عبارتی، «کسب‌وکار دیجیتال» فکر می‌کنید؛ اما کاملاً مطمئن نیستید که از کجا باید شروع کنید؟ «بازاریابیِ رسانه‌های اجتماعی» (SMM) یکی از اولین و البته مهم‌ترین گام‌هایی‌ست که باید برای بازاریابیِ برند و محصولاتِ تجارت الکترونیکِ خود بردارید. یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های بازاریابیِ شبکه‌های اجتماعی، «پینترست» است. اگرچه احتمالاً به‌اندازه «فیس‌بوک»، «توییتر» یا «لینکدین» محبوب نیست؛ اما مطمئناً پتانسیل خود را برای ارتباط با مخاطبانِ هدفِ شما دارد. برای درک بهترِ اینکه چگونه می‌توانید به‌بهترین‌شکل از Pinterest برای تجارت الکترونیک استفاده کنید، ابتدا باید خود را با آمارهای اولیه این‌شبکه؛ ازجمله آمارهای جمعیتی مانند توزیع سنی و جنسیتی، مجهز کنید؛ این دقیقاً همان‌چیزی‌ست‌که گزارش 13 اوت 2023 رسانه Oberlo که در حوزه مشاوره برای ایجاد و تقویت بیزینس آنلاین فعالیت دارد، به آن پرداخته است. داده‌های آماریِ این گزارش، از خوداظهاریِ سال 2022 این‌مجموعه جمع‌‌آوری شده‌اند.

«پینترست» به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سایت‌های رسانه‌های اجتماعیِ جهان، اکنون 433‌میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. اگرچه این‌عدد ممکن است درمقایسه‌با غول رسانه اجتماعی «فیس‌بوک» (که 2.94‌میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد) کمرنگ باشد؛ اما با حدودِ نیم‌میلیون، دسترسی Pinterest هنوز بسیار چشمگیر است. بااین‌اوصاف، تعداد کاربران «پینترست» در چند‌فصلِ‌گذشته عمدتاً کاهش یافته. این پلتفرم در سه‌ماهه‌اول 2021 به 478‌میلیون کاربر رسید و در سه‌ماهه‌بعد به 454‌میلیون‌نفر کاهش یافت. این، اولین کاهش از سه‌ماهه‌دوم 2018 بود. روند کاهشی درطول‌سال ادامه داشت؛ ‌تااینکه سال 2021 را با 431‌میلیون کاربر به‌پایان رساند؛ یعنی کمترین‌میزان در شش‌فصلِ‌اخیر. این پلتفرم، علتِ کاهش ترافیک جستجو را به‌ «تغییر الگوریتم توسط گوگل» نسبت داد. در سال 2022 اما رشد کاربران را شاهد بودیم که درنتیجه، با بیش از 430میلیون‌نفر، قدم به سال 2023 گذاشت.
یکی از آمارهای اصلی «پینترست» که باید درنظر گرفت، «جمعیت‌شناسیِ جنسیتیِ پلتفرم» است. آمار «پینترست»، این پلتفرم را به‌عنوان یک پلتفرم «عمدتاً زنانه» نشان می‌دهد؛ با بیش از چهاربرابر تعداد کاربران زن نسبت به کاربران مرد: از هر 10 کاربرِ «پینترست» در سراسر جهان، هشت‌نفرشان زن هستند (این‌عدد از گزارش DataReportal سال 2023 استخراج شده است). زنان همچنین احتمالاً بیشتر «پین» (انتشاردادنِ تصاویر دراین‌پلتفرم) می‌کنند؛ شاید چون احساس ارتباط عاطفیِ بیشتری با این پلتفرم کرده و اغلب از آن برای اهداف الهام‌بخش و انگیزشی استفاده می‌کنند. درمقابل، نه‌تنها مردان پیوند عاطفی کمتری با «پینترست» احساس می‌کنند؛ بلکه تمایل دارند از آن به‌عنوان ابزاری برای نشانک‌های بصری استفاده کنند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد جَزر‌و‌مَد درحال‌تغییر است و به‌زودی ممکن است شاهد تغییر در آمارهای جمعیتی «پینترست» باشیم. یک گزارش اخیر می‌گوید که تعداد مردانی‌که از «پینترست» استفاده می‌کنند، افزایش یافته؛ به‌ویژه در طیف سنیِ 25 تا 54‌ساله.
این آمار، صاحبان تجارت الکترونیک جدید را خوشحال می‌کند و دلیلی دیگر بر لزوم «اتخاذِ استراتژی بازاریابیِ پینترست» است. تقریباً همه (97درصد) پرس‌وجوهای انجام‌شده در «پینترست»، اصطلاحاً Unbranded بوده‌اند؛ به‌این‌معناکه: کاربران «پینترست» هنگام مرور در پلتفرم، عنوانِ تجاری خاصی را جستجو نمی‌کنند. این چیزی‌ست‌که هنگام درک نحوه رفتار «پینترست» باید به‌خاطر داشته باشید. چنین درصد بالایی از «جستجوهای بدون برچسب تجاری» نشانه‌ای قوی از این واقعیت است: کاربرانِ «پینترست» برای جستجوی الهام و کشف ایده‌های جدید، در‌این‌پلتفرم هستند؛ پس هنگام بازاریابی در «پینترست»، باید استراتژی‌تان را طوری طراحی کنید تا خریدارانی را که در مراحل اولیه فرآیند خریدِ خود هستند، هدف قرار دهید. دریافت محصول و نام تجاریِ شما در فیدهای آن‌ها، «کلید موفقیتتان» خواهد بود. به‌جای‌اینکه به‌دنبال «فروش سخت» (وقتی فروشنده سعی می‌کند از شر اقلامِ اضافی یا اقلام ترخیص‌شده خلاص شود) یا ارائه تخفیف‌ها یا ... که تاکتیک‌هایی مناسب برای مراحل «قیفِ فروش» (فرآیندی برای تبدیلِ مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی) بروید، بهتر است به مخاطبانتان و جامعه هدفتان نشان دهید که محصول شما چه‌کاری می‌تواند انجام دهد.
اگر می‌خواهید در بازاریابیِ «پینترست» برتر باشید، جدای از درک جمعیت‌شناسیِ این پلتفرم، آگاهی از «انگیزه‌های کاربران» نیز بسیارمهم است. آخرین آمار «پینترست» دراین‌زمینه نشان می‌دهد: دلیل اصلی استفاده مردم از «پینترست»، الهام‌گرفتن از «دکوراسیون و طراحیِ خانه» است؛ در قدم بعدی، جستجوی ایده‌هایی برای «استایل، لباس و زیبایی» دنبال می‌شود. سومین دلیل رایجی که مردم از «پینترست» استفاده می‌کنند، الهام‌گرفتن از مباحث «سلامت و تناسب‌اندام» است. ایده‌های «سفر، عروسی، مهمانی و رویداد» نیز کاربران اینترنت را به «اینجا» می‌کشاند. بعلاوه؛ اگر به‌دنبال «افزایش آگاهی» درمورد برندتان هستید، کارتان سخت نیست: از هر 10 کاربر «پینترست»، چهارنفر می‌گویند که از رسانه‌های اجتماعی برای تحقیق درمورد برندها و محصولاتشان استفاده می‌کنند! بادرنظرگرفتن تعداد کاربران فعال ماهانه، ما درمورد بیش از 190‌میلیون کاربرِ فعال صحبت می‌کنیم که می‌توانید برند خود را به آن‌ها در «پینترست» معرفی کنید. البته «پینترست» نیز سهم خود را برای تشویق مشاغل به تبلیغات در پلتفرمش انجام می‌دهد. برخی ازاین‌موارد عبارت‌اند از گنجاندن نام برندتان در اولین خط توضیحاتتان تا آگاهی‌رسانیِ شما را دوبرابر کند و به مناسبت‌ها و فصول خاصی اشاره کنید تا 10‌برابر بیشتر آگاهی‌رسانی داشته باشید.
بیش از 240‌میلیارد «پین» در «پینترست» ذخیره شده است. با مجموع 433‌میلیون کاربر «پینترست»، این میانگین حدود 554 پین در هر «پینر» (پین‌کننده) است. از میان پین‌های ذخیره‌شده، دوسومشان مربوط به برند یا محصول هستند که نشان می‌دهد بازاریابی در «پینترست» چقدر برای برندها مؤثر خواهد بود. 99‌درصد پین‌ها در «پینترست» حاویِ یک تصویر هستند (باتوجه‌به ماهیت بصریِ پلتفرم، آمار تعجب‌آوری نیست)؛ البته این‌بدان‌معنانیست‌که همه عناصر بصری به‌همان‌اندازه محبوب هستند: فقط 0.3درصد از همه پین‌ها دارای ویدیو هستند. هنگام ایجاد محتوا در‌این‌پلتفرم، پیشنهاد می‌شود محصول خود را لحاظ کنید؛ این‌نوع تصاویر 67‌درصد بیشتر باعث فروش می‌شوند. با تعداد قابل‌توجه «پین» که روزانه ذخیره می‌شوند، به یک تاکتیک بازاریابیِ خوب نیاز دارید تا مطمئن شوید پین‌هایتان بالا می‌آیند و از بین انبوه موارد «متمایز» می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تحقیقات نشان می‌دهد: بهترین روزها برای ارسال پست در «پینترست» سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه است!
با وجود تعداد زیادی «پین» ذخیره‌شده روزانه، سؤالِ اساسی این‌ است: کاربران «پینترست» درمورد چه‌چیزی «پین»؛ و از این‌ها برای چه استفاده می‌کنند؟ مشخصاً اکثر جامعه «پینترست» از این پلتفرم برای اهداف کشف محصول استفاده می‌کنند. بیش از سه‌ از هر چهار «پینر» (معادل 77درصد) گفته‌اند یک «برند یا محصول جدید» را هنگام مرور در «پینترست» کشف کرده‌اند. باتوجه‌به‌اینکه «پینترست» پلتفرم رسانه اجتماعی «بسیار بصری»‌ بوده، برای اطمینان از اینکه محصول در مقابل جامعه هدف در «پینترست» قرار می‌گیرد، تصویر باید «بهینه» شود. در حالت ایدئال، این‌بدان‌معناست‌که باید مزایایی را که محصولتان ارائه می‌دهد به «یک روش» نشان دهد. تصاویر همچنین باید عمودی بوده و ابعاد در نسبت 2:3 حفظ شوند؛ زیرا هرچیزِ طولانی‌تر به‌طور خودکار توسط الگوریتم «پینترست» قطع می‌شود. هر متنی باید حداقل از چهار تا پنج کلمه پرقدرت که توان جذب مخاطب و «ایست!» او را دارد، تشکیل شود.
ماهانه بیش از دومیلیارد جستجوی مبتنی‌بر متن و هدایت‌شده در «پینترست» انجام می‌شود. این‌ها به سرچی اشاره دارند که به‌عنوان متن وارد؛ و بعد توسط الگوریتم و پیشنهاد‌های «پینترست» هدایت می‌شوند تا نتایج جستجو را به آنچه کاربران به‌دنبال‌آن هستند، محدود کنند. ازاین‌تعداد، 85‌درصد در تلفن‌همراه انجام می‌شود. طبق ادعای «پینترست»؛ کاربرانی که از عملکرد سرچ استفاده می‌کنند، کلاً به‌جای «تنها یک پاسخ درست» به‌دنبال «طیف وسیعی از ایده‌ها و امکانات» هستند. «پینترست» یک ابزار سرچ بصری نیز ارائه می‌دهد که بسیار شبیهِ «جستجوی معکوس تصاویر گوگل» کار می‌کند: کاربر روی یک «ویژگی خاص» در «پین» زوم کرده و جستجوی مرتبط با آن‌را انجام می‌دهد. به‌اندازه سرچ مبتنی‌بر متن محبوب نیست؛ اما ماهانه 600‌میلیون سرچِ این‌گونه در «پینترست» رخ می‌دهد. با چنین ارقام قابل‌توجهی، اطمینان از کیفیت بالای تصاویر هنگام بازاریابی در «پینترست» مهم است.
به‌لحاظِ جغرافیایی؛ ایجادِ پلتفرم و راه‌اندازی دفتر مرکزی آن در «ایالات‌متحده» انجام شده؛ و این یعنی «پینترست» ریشه در «آمریکا» دارد؛ اما به‌لحاظِ مفهومی؛ دامنه دسترسی آن از مرزها و قاره‌ها فراتر رفته و به‌حدی رسیده که بیش از 80درصدِ تمام کاربرانش در خارج از «ایالات‌متحده» زندگی می‌کنند. رشد استفاده از «پینترست» در گستره بین‌المللی، در یک روند «صعودی»‌ قرار دارد. در سه‌ماهه‌دوم سال 2023، این شرکت شاهد رشد سالانه بیشتری در تعداد کاربران بین‌المللیِ خود نسبت به تعداد کاربرانش در «ایالات‌متحده» و «کانادا» بود. دقیق‌تر: پایگاه کاربرانش در دو محدوده یادشده سالانه سه‌درصد افزایش یافته؛ درحالی‌که کاربرانش در اروپا و سایر نقاط جهان به‌ترتیب 6‌ و 10‌درصد افزایش یافته‌اند. طبق داده‌های اخیر؛ «ایالات‌متحده» بیشترین‌تعداد کاربران «پینترست» را دارد؛ اما میلیون‌ها «پینر» از جوامع دیگر در آن حضور دارند؛ مثلاً 34.5‌میلیون در «برزیل» و 26.5‌میلیون در «مکزیک». اگر این آمار را درنظر دارید، شاید بخواهید استراتژی بازاریابی‌تان را تغییر دهید تا تمرکز بیشتری بر کاربرانِ بین‌المللی داشته باشید.
باتوجه‌به دسترسی گسترده «پینترست»، تعجب ندارد که کسب‌وکارها بیشتر و بیشتر برای تبلیغات دراین‌پلتفرم هزینه ‌کنند. در سال 2022، برندها 2.51‌میلیارددلار برای تبلیغات «پینترست» هزینه کردند که 19.5‌درصد افزایش نسبت به سال ‌قبلش داشت. پیش‌بینیِ مبتنی‌بر آمار «پینترست» چنین بود که از سال 2017 تا 2026، کل درآمد حاصل از تبلیغات برند دراین‌پلتفرم با میانگین رشد سالانه 28.5درصد ثبت شود. حال انتظار می‌رود تا سال 2026، برندها بیش از چهارمیلیارددلار برای تبلیغات در آن، هزینه کنند. علیرغم تعداد کاربران کمتر از برخی از رقبا؛ «پینترست» مزایای خاصی به برندها ارائه می‌دهد. یکی از این مزایا «نرخ تبدیلِ» آن است (CR؛ اشاره به تعداد افرادی دارد که از میان کل مخاطبان پیج، سایت یا کسب‌و‌کار شما، هدف مورد‌نظرتان را انجام می‌دهند). «نرخ تبدیلِ» آن، 2.3‌برابر نسبت به سایر رقبا بیشتر است. بازده مارک‌های خرده‌فروشی در «پینترست» نیز حدود دوبرابر بیشتر از سایر پلتفرم‌هاست.
اگر هنوز شک دارد که آیا بازاریابی محصولات خود را در «پینترست» شروع کنید یا خیر، دراینجا یک آمار دیگر نیز وجود دارد که شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد: از هر 10‌نفر، هشت‌نفرشان می‌گویند که هنگام استفاده از «پینترست» احساس مثبتی دارند! این‌امر به‌ویژه هنگامی‌که جهان از همه‌گیری کووید-19 بیرون آمده، بسیارمهم است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که درپیِ وقوع رویدادهای تلخ اخیر در سطح جهانی، افراد بیشتری به‌دنبال مثبت‌اندیشی، شادی و الهام‌گیری هستند؛ و آن‌ها چنین ویژگی‌هایی را در «پینترست» می‌یابند. از هر 10‌نفر، نه‌نفر «پینترست» را به‌مثابه «یک واحه آنلاین» می‌دانند. این فضای الهام‌بخش چیزی‌ست‌که این پلتفرم به آن افتخار؛ و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که احساسات مثبت، منجر به «اقدام» می‌شود؛ نکته‌ای مهم برای برندهایی که به افزایش دسترسیِ خود ازطریق «پینترست» فکر می‌کنند.

 

«پینترست»؛ مکانی مناسب برای هر برند

«پینترست» در سال 2019 اعلام کرد که طبق برآوردهای این شرکت؛ 97درصد جستجوها دراین‌پلتفرم را «مواردِ فارغ از نام و عنوان تجاری و برند» تشکیل می‌دهد.

 

 

جمعیت‌شناسی «پینترست»: جنسیت

طبق گزارش DataReportal؛ از هر 10 کاربر «پینترست»، هشت‌نفرشان در سال 2023 «زن» بوده‌اند.

 

کاربران فعال ماهانه «پینترست»

تا هنگامِ ورود به سال 2023، تعداد کاربران فعال ماهانه در «پینترست» از مرز 433میلیون‌نفر گذشت.

 

 

کشف محصول در «پینترست»

یک داده‌سنجی در سال 2019 نشان داد که 77درصدِ کاربران فعال «پینترست»، هرهفته چیزی جدید را دراین‌پلتفرم کشف می‌کنند که شامل ایده،‌ برند یا محصول است.

 

 

تعداد پین‌های «پینترست»

طبق گزارش 2022 «پینترست»؛ دراین‌پلتفرم بیش از 240‌میلیارد «پین» ذخیره شده است.

 

دلایل اصلی استفاده مردم از «پینترست»

بیشترین موضوع موردعلاقه کاربران «پینترست» را موارد مربوط به «طراحی و دکوراسیون خانه» شکل می‌دهد. رصدِ آماریِ GlobalWebIndex در سال 2021 این‌موضوع را تائید کرده است.

 

 

محبوبیت «پینترست» در بین بازاریابان

گزارش مرکز داده‌سنجیِ Statistaدر سال 2022 نشان داده که «پینترست» با روند افزایشیِ در میزان تبلیغات ازسویِ صاحبان برندها مواجه است.

 

 

آمار جمعیتی «پینترست»: مکان

بیش از 80درصدِ کاربران «پینترست» طبق گزارش 2023 این پلتفرم؛ خارج از «آمریکا» زندگی می‌کنند.

 

 

جستجوهای ماهانه در «پینترست»

در سال 2018 بیش از دومیلیون جستجوهای ماهانه در «پینترست» انجام می‌شد؛ حتماً این‌عدد در سال 2023 رشد قابل‌توجهی داشته است.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه