18 آبان؛ روز ملی کیفیت

هجدهم آبان‌ماه، به‌عنوان «روز ملی کیفیت» نام‌گذاری شده است. در‌این‌روز، به برترین و سرآمدترین سازمان‌های ایرانی حائز شرایط در بخش‌های مختلف کشور شامل سازمان‌ها، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، مؤسسات بخش عمومی، بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقل و بنگاه‌های کوچک و متوسط وابسته که در‌زمینه ارتقای کیفیت و سرآمدی کسب‌و‌کار، فعالیت‌ چشم‌گیری انجام داده‌اند، جوایزی اعطا می‌شود. عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در «جایزه ملی کیفیت ایران»، شورای سیاست‌گذاری و مطابق نظام‌نامه جایزه؛ دبیرخانه «جایزه ملی کیفیت ایران» مستقر در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مجری جایزه بوده؛ و کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را عهده‌دار است. یک کمیته فنی شاملِ ۲۱‌نفر کارشناس متخصص در‌زمینه مدیریت کیفیت و مباحث سرآمدی نیز، دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری را در طرح‌ریزی و اجرای ملی کیفیت ایران یاری می‌کنند. مفهوم رایج و قدیمی کیفیت (Quality) از دیدگاه اقتصادی صرفاً به نتایج فرآیند تهیه محصول تکیه می‌کند که طبق آن درجه مرغوبیت محصولات و خدمات، تعیین می‌شود. این شناخت که کیفیت به‌عنوان مهم‌ترین عامل استراتژیکی موفقیت در بازارهای جهانی مطرح است، باعث تغییر تفکر نسبت به تعریف محدود از مفهوم کیفیت شد. در تجارت، مهندسی و تولید، برداشت کاربردی از کیفیت، فرومایه‌نبودن یا برتری چیزی‌ست؛ به‌صورت «شایستگی برای هدف آن‌‌طورکه خواسته خریدار برآورده شود» تعریف می‌شود. کیفیت یک ویژگی وابسته و تا‌اندازه‌ای ذهنی‌ست و هر‌کسی می‌تواند آن‌را به‌گونه دیگر دریابد. ممکن است کاربران بر روی کیفیت‌های ذکر‌شده کالا یا خدمت متمرکز شوند یا‌اینکه این کالا یا خدمت با دیگر رقبای موجود در بازار سنجیده شود. ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند کیفیت را با ترازهایِ اطمینان، دسترسی و پایداری اندازه‌گیری کنند. در تقویم جهانی، ۱۲ نوامبر هر‌‌سال «روز جهانی کیفیت» است. کیفیت، به‌معنای دستیابی به استانداردهای از‌پیش‌معین است. براین‌مبنا؛ ابتدا استانداردهای تولید محصول یا ارائه خدمت مشخص؛ و بعد فعالیت‌ها در‌جهت دستیابی به این استانداردها انجام می‌شود و استانداردها را برای داده‌ها (شامل مواد، نیروی انسانی‌، تجهیزات‌، فضا، پول و ...) و فرآیندها در‌نظر می‌گیرند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه