فیلمهایی که پیش از مرگ باید ببینید!
مرز
«مرز» یک فیلم درام روانشناختی تجربی صامت برزیلیست بهکارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی «ماریو پیشوتو» که الهامبخشِ خلقِ آن، یکی از تصاویر گرفتهشده بهوسیله «آندره کرتس» (عکاس معروف آمریکاییِ اصالتاً مجار) بوده است. «مرز» در سال 1930 فیلمبرداری شد و اولینبار در سال 1931 بهنمایش درآمد. طیِ 1966 تا 1978 یکی از حلقههای فیلم که آسیب دیده بود، بازسازی شد؛ اما یک صحنه از آن همچنان مفقود است. این اثر را بهطور گستردهای بهعنوان «اولین فیلم داستانی تجربی» ساختهشده درنظر میگیرند. بستر اصلیِ ماجرا نیز در یک قایق کوچک است که کار ساخت را بهشدت دشوار میکرد؛ کمااینکه بخش عمده فیلم، با تنها سه شخصیت روایت میشود: دو زن و دو مرد (همگی بینام). آنها در مدتزمان 120دقیقه (که اساساً برای چنین ساختاری درآنزمان یک اتفاق خاص و طولانی محسوب میشد) بخشهایی از گذشتههای نزدیک خود را بهیاد میآورند. آنها دیگر قدرت و «میل به زندگی» ندارند و به مرزِ وجودشان رسیدهاند. این فیلم، صامت بوده که درنوعخود برای گفتن چنین قصهای، یک چالش بزرگ محسوب میشود. «پیشوتو» اصلاً رماننویس و شاعر بود که هیچ فیلم دیگری نساخت و با همین یک اثر نام خود را در فهرست «1001 فیملی که پیشازمرگ باید ببینید» بهعنوان فیلمساز نیز جاودانه کرد. برخی منتقدان آنرا بهعنوان «بهترین فیلم برزیلی» در تاریخ سینمای اینکشور میدانند. فیلم حتی تحسین بسیاری از نامداران جهان؛ ازجمله «سرگئی آیزنشتاین» (کارگردان و تئوریسین سینماییِ روس)، «ژرژ سادول» (روزنامهنگار و سینمایینویس اهل فرانسه؛ نیز نخستین مورخ سینما که تاریخ سینما را از نقطهنظر اقتصادی، سیاسی و فنی بررسی کرده است) و «والتر سالز» (کارگردان و تهیهکننده سرشناس برزیلی) را با خود همراه کرده است. در سال 2015، این فیلم در فهرست «100 فیلم برتر برزیلی Abraccine» جایگاه اول را بهخود اختصاص داد. این فیلم را باید اثری کالت در سینما نامید. «اولگا برنو»، «تاتیانا ری»، «رائول شنور» و «بروتوس پدریرا» نقشهای اصلی را دارند. البته چند چهره مطرح سینمای آنروز نیز نقشهایی کوتاه را برعهده داشتهاند؛ نظیرِ «کارمن سناتوس» و «ادگار براسیل». خودِ کارگردان نیز نقش بسیارکوتاه مردیکه در سالن تئاتر بهخواب رفته را بازی کرد. درحقیقت، او ابتدا میخواست نقش اصلی مرد را بازی کند و کار ساخت را به کارگردان دیگری بسپارد؛ اما کارگردانهای موردنظرش گفتن که پروژه بیشازحد ساختاری شخصی دارد که از درک آنها خارج است. «مرز» بین می 1931 تا ژانویه 1932 سه اکران عمومی در «ریودوژانیرو» داشت که حمایت عمومی و تحسین اولیه منتقدان را نداشت.