بانک سلامت

سبد پرفایده

*سیب زمینی فشارخون را بالا می‌برد
کارشناسان بر این باورند مصرف سیب‌زمینی با شیوه‌های متفاوت طبخ خطر بالا رفتن فشار خون را افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه هاروارد آمریکا با بیان اینکه مصرف چهار وعده سیب‌زمینی در هفته یا بیشتر در مقایسه با مصرف این خوراکی تنها یک بار در ماه خطر بالا رفتن فشار خون را بیشتر می‌کند، اظهار داشتند: مصرف سیب‌زمینی به صورت چیپس این تاثیر را ندارد. سیب‌زمینی در مقایسه با دیگر سبزیجات از شاخص گلوکز بالاتری برخوردار است که می‌تواند افزایش شدید قند خون را به دنبال داشته باشد. در واقع خوراکی‌های حاوی میزان بالایی از این شاخص می‌توانند در عملکرد سلول‌ها اختلال ایجاد کرده، به التهاب و استرس اکسیداتیو منجر شوند که تمامی آن‌ها مکانیزم مهمی در بروز فشار خون بالا به حساب می‌آیند. همچنین در این بررسی مشخص شد مصرف سیب‌زمینی خود عامل بالا رفتن فشار خون نیست و تنها می‌تواند خطر بروز آن را افزایش دهد.
*انبه، موثر در حفظ سلامت چشم
انبه از خانواده میوه‌های آلوییاست، گیاهی خوراکی که قسمت گوشتی خارجی آن قشایی است که دانه را در بر گرفته است. انبه‌ها طعمی شیرین و خامه‌ای مانند دارند و بالغ‌بر ۲۰ نوع ویتامین و مواد معدنی در آنها یافت می‌شود. برخی از خواص مصرف انبه در حفظ سلامت عبارتند از کاهش خطر اختلالات نابینایی مرتبط با شبکیه چشم، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، بهبود در هضم غذا و حفظ سلامت استخوان‌ها و حتی انبه فوایدی برای پوست و مو دارد. وجود انبه در برنامه‌ی غذایی علاوه‌بر تامین مس، کلسیم و آهن، آنتی‌اکسیدان‌هایی از قبیل زیاکسانتین و بتاکاروتین را برای بدن به ارمغان می‌آورد. آنتی‌اکسیدان موجود در انبه موسوم به زیاکسانتین، حائلی در برابر تشعشات نورهای آبی مضر بوده و نقش محافظ را برای حفظ سلامت چشم ایفا می‌کند و احتمالا صدمات ناشی از زوال شبکیه را دفع می‌کند.
*تاثیر تخمه‌ی آفتابگردان به حفظ میزان آهن بدن
کارشناسان تغذیه مصرف تخمه آفتابگردان را در رژیم غذایی توصیه می‌کنند. تخمه آفتابگردان مملو از ویتامین E، کلسیم، فیتوسترول‌ها و مواد مغذی متعددی است که به سلامت بدن کمک می‌کند. از آنجایی که تخمه آفتابگردان حاوی مقدار زیاد ویتامین E است می‌تواند به داشتن موهای ضخیم و مشکی کمک کند. ویتامین E نه تنها موجب بهبود جریان خون به پوست و فرق سر می‌شود، بلکه موجب افزایش منبع مواد مغذی ریشه‌های مو نیز می‌شود و بدین ترتیب به رشد مو کمک می‌کند. دانه‌ی آفتابگردان حاوی فیتوسترول‌های است که به کاهش کلسترول بد LDL کمک می‌کند. همچنین وجود اسیدهای چرب ضروری نقش اساسی در تنظیم کلسترول، و در نتیجه کاهش ریسک بیماری‌های قلبی دارد. تخم آفتابگردان مملو از آنتی اکسیدان، ویتامین E و منبع خوب منیزیم است و از این‌رو به تنظیم انقباض ماهیچه‌ها کمک کرده و به مقابله با نوسانات اخلاقی و دردهای شکمی دوره عادت ماهامه کمک می‌کند. وانگهی این دانه‌ها به حفظ میزان آهن بدن نیز کمک می‌کند. 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه