مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان:

64 مگاوات برق در گلستان صرفه‎جویی شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی را مدیریت مصرف عنوان کرد و از صرفه‎جویی 64 مگاواتی برق توسط مردم استان خبر داد. علی‎اکبر نصیری در جلسه شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: صرفه‎جویی 64 مگاوات برق معادل 64 میلیون دلار صرفه‎جویی است. وی بر لزوم کاهش مصرف انرژی در برخی فصول سال تاکید و تصریح کرد: پیک مصرف برق در دو ماه از سال به حد اعلا می‎رسد و در ماه‎های دیگر در حد پایین است که برای پیک‎زدایی و کاهش مصرف پیک باید مدیریت مصرف لحاظ شود.
مدیریت مصرف برق نیازمند سرمایه‎گذاری زیرساختی است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان با اشاره به اینکه پیک مصرف در سال 1394 حدود یک‎هزار و 91 مگاوات بوده است، افزود: پیک زمستان 350 مگاوات است اما پیک تابستان چیزی حدود سه برابر پیک زمستان است لذا باید با اقدامات مناسب پیک را شکسته و سرمایه‎گذاری زیرساختی در این زمینه انجام دهیم. نصیری؛ بهینه‎سازی مصرف انرژی را جزو تعالیم دینی برشمرد و گفت: محدودیت منابع مالی در راستای ظرفیت‎های جدید، محدودیت سوخت برای تامین انرژی الکتریکی، کاهش آثار زیانبار سوخت‎های فسیلی بر محیط زیست، متغیر بودن تقاضای برق و تامین برق پایدار از مهمترین ضرورت‎های بهینه‎سازی مصرف انرژی است. وی با بیان اینکه افزایش جمعیت و مسائل اقتصادی دو چالش مهم در جهان است، افزود: این دو مسئله سبب افزایش تقاضای انرژی الکتریکی شده است، مصرف انرژی سبب انتشار 32 میلیون تن دی اکسید کربن در جهان در سال 1393 شده است.
 105 مگاوات صرفه‎جویی انرژی در گلستان باید صورت بگیرد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان گفت: گرمای تابستان سال گذشته در کره زمین بی‎سابقه بوده است، صرفه‎جویی 10 هزار کیلووات ساعت معادل 200 لیتر سوخت و صرفه‎جویی یک‎هزار و 500 لیتر آب است. نصیری با اشاره به اینکه باید 105 مگاوات صرفه‎جویی انرژی در استان گلستان صورت بگیرد، اظهار کرد: تغییر ساعت اداری حدود 65 مگاوات معادل 65 میلیون دلار صرفه‎جویی را در پی خواهد داشت. وی گفت: با اجرای طرح ساعت به وقت گلستان در چهار روز نزدیک به 249 مگاوات ساعت هزینه صرفه‎جویی خواهد شد.
ادارات با صرفه‎جویی مصرف برق از طرح‎های تشویقی برخوردار می‎شوند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان بیان کرد: صرفه‎جویی در ادارات سبب می‎شود تا آنها از طرح‎های تشویقی برخوردار شوند. نصیری با اشاره به اینکه در کشور هر 10 سال میزان مصرف انرژی الکتریکی دو برابر شده است، گفت: در سال 1370 میزان مصرف انرژی 12 هزار و 209 مگاوات، در سال 1380 حدود 23 هزار و 62 مگاوات و در سال 1390 حدود 42 هزار و 376 مگاوات انرژی الکتریکی مصرف می‎شود
ادارات دولتی در صدر افزایش مصرف برق در گلستان هستند
مدیرعامل شرکت برق استان گلستان  همچنین با اشاره به مصرف بی‌رویه برق در تابستان در سطح استان گفت: ادارات و نهادهای دولتی خود در افزایش مصرف برق نقش بسیار مهمی دارند. در سال گذشته و در دو ماه گرم‌تر سال 1394 مصرف برق در استان گلستان بیش از 1091 مگاوات بوده است. وی با بیان اینکه مصرف کل فصل زمستان استان گلستان در سال گذشته 357 مگاوات بوده است، افزود: متاسفانه مصرف برق در تیر و مرداد‌ماه بیش از حد متعارف بالاست و این به مجموعه اعتبارات و فضای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست استان آسیب هنگفتی را وارد می‌کند. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گلستان با تاکید بر ضرورت چاره‌اندیشی مردم و مسؤولان استان برای مصرف غیرمتعارف این دو ماه خاطرنشان کرد: متاسفانه مصرف بی‌رویه در تابستان علاوه بر ایجاد هزینه‌های سرسام‌آور برای صنعت برق استان بسیاری از زیرساخت‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند. نصیری با اشاره بروز افت ولتاژ در بسیاری از روستاهای استان گلستان در تابستان به دلیل مصرف بی‌رویه خانگی، اداری و تجاری گفت: امیدواریم همه مردم شریف استان گلستان با درک شرایط سخت تحمل گرما در تابستان برای همه هم‌استانی‌های عزیز نسبت به رعایت مصرف بهینه اقدام کنند.
افزایش مصرف در برخی ادارات و نهادهای دولتی نیز کاملا مشهود است
وی مصرف بهینه را یکی از مهمترین مولفه‌های سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری دانست و اضافه کرد: متاسفانه افزایش مصرف در برخی ادارات و نهادهای دولتی نیز کاملا مشهود است که این گونه اتفاقات ضربه‌های مضاعفی را به اقتصاد استان در حوزه صنعت برق وارد می‌کند. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گلستان با بیان اینکه در آیات قرآن، روایات و احادیث بسیاری صرفه‌جویی به عنوان یک الزام مسلمانی مطرح شده است، ادامه داد: برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور و با توجه به محدودیت‌های منابع مالی جدید صرفه‌جویی باید یکی از مهمترین اقدامات ما باشد. نصیری در تشریح برخی فواید کاهش مصرف برق در استان گلستان افزود: کاهش میزان مصرف و به حد متعارف رساندن مصرف موجب کاهش آلاینده‌ها و مخاطرات طبیعی می‌شود و همچنین به افزایش توان مالی خانواده‌ها و حفظ انرژی برای نسل‌های آینده کمک خواهد کرد. وی با اشاره به دو چالش بزرگ در فرهنگ مصرف کشور خواستار اقدام جدی مسئولان برای جلوگیری از مصرف برق شد و خاطرنشان کرد: امروزه افزایش جمعیت و همچنین دو برابر شدن نیاز مصرف در هر 10 سال لزوم چاره‌اندیشی در این حوزه را بسیار بیش از گذشته روشن می‌سازد. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گلستان افزایش مصرف را حلقه اول مشکلات آینده در کشور دانست و تصریح کرد: افزایش مصرف برق موجب نیاز به ساخت بیشتر نیروگاه‌ها و یا تولید بیشتر برق در نیروگاه‌های فعلی و به تبع آن افزایش دمای هوای منطقه و بروز بیشتر آلاینده‌های زیست‌محیطی خواهد شد.
بیش از 118 هزار مشترک برق در گنبدکاووس به صورت رسمی وجود دارد
نصیری با اشاره به اینکه بیش از 118 هزار مشترک برق در گنبدکاووس به صورت رسمی وجود دارد، اضافه کرد: سهم مشترکان خانگی 90 هزار واحد، واحدهای عمومی حدود 4 هزار، کشاورزی 10 هزار، صنعتی 411 واحد و سهم واحدهای تجاری بیش از 15 هزار واحد است. گفتنی است در این جلسه محمدتقی اتحاد رئیس اداره برق شهرستان گنبدکاووس نیز در سخنان کوتاهی از مصرف غیرمجاز برق در برخی سکونتگاه‌های غیرمجاز انتقاد کرد و گفت: ما از مسؤولان فرمانداری و استانداری خواهان ساماندهی این واحدها برای روشن شدن موضوع هزینه‌ها و مصرف در این مناطق هستیم. وی با اشاره به اجازه مراجع نسبت به هزینه زکات جمع‌آوری شده در روستاها برای آبادانی همان مناطق گفت: بهتر است بخش اعظمی از این مشکلات را بتوان با توجه به حجم زکات‌های پرداختی مرتفع کرد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه