دنیل سواروسکی
در ۲۴ اکتبر سال ۱۸۶۲، دنیل سواروسکی در منطقهای مسکونی در جمهوری چک به دنیا آمد. پدرش؛ فرانتس آنتون یک شیشهساز حرفهای بود و دنیل برای اولینبار هنر برش شیشه را در کارخانه کوچک پدرش آموخت. دنیل از کودکی دوست داشت موسیقیدان شود و به نوازندگی ویولن بسیار علاقه داشت؛ اما هرگز موفق نشد که این رویایش را تحقق ببخشد. در پاریس و وین تحصیل کرد و چندی بعد در کارگاه برش شیشه و کریستال حکومت سلطنتی اتریش مشغول بهکار شد؛ در همین زمان بود که به دیدن نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی در وین رفت و بعداز دیدن همین نمایشگاه به فکر اختراع دستگاه برش افتاد که جواهرات را بیش از پیش درخشان میکرد. او این ایده را از تکنیکهای جدید محصولات زیمنس و ادیسون به دست آورد. نه سال بعدف دنیل توانست اختراعش را به ثبت برساند. در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن۲۰، فروش سواروفسکی به چشم آمد. دنیل سواروفسکی با سرمایهگذاری آرماند کاسمن و برادرزنش؛ فرانس وایز شرکتش را در سال ۱۸۹۵ تاسیس کرد و کسبوکارش رونق یافت. کریستالهای تولیدشده توسط سواروفسکی بهشدت شبیه الماس بود. البته طبیعتا قیمت بسیار پایینتری داشت. او در سال 1935 با کمک پسرش ویلهلم، که در آن زمان 17سال داشت، و به نجوم و ستارهشناسی علاقه فراوان داشت، تولیدات اپتیکی ار شروع کرد. او در ابتدا تمام محصولاتش را با آرم گل ارائه میکرد اما در سال 1988 این گل تبدیل به یک قو شد. طراح معروف فرانسوی؛ کوکو شنل که در آن زمان نامی آشنا و مطرح در دنیای مد بود، با بهکار بردن کریستالهای سواروفسکی در طرحهایش، آوازه این برند را بیشتر و بیشتر کرد. مریلین مونرو، جسیکا پارکر و آدری هپبورن نیز از جمله چهرههای مشهوری بودند که در فیلمهای خود با جواهراتی از Swarovski ظاهر شدند. در سال 1956دنیل سواروسکی درگذشت و اداره شرکت را نوهاش؛ مانفرد به عهده گرفت. او سه پسر به نامهای ویلهلم، آلفرد و فریتس دارد که هر سه وارد این کار شدند و سواروسکی رسما به یک تجارت خانوادگی تبدیل شد. یکی از نکات جالب این است که سواروسکی در سال 1987 باشگاه اعضایش را راه انداخت که بیشاز 450هزارنفر کلکسیونر در سراسر دنیا دارد که مشغول جمع کردن کریستالهای این برند هستند. بعضیها معتقدند استفاده از 32درصد اکسی سرب، راز درخشندگی منحصربهفرد کریستالهای سواروفسکی است؛ اما در هر حال نمیتوان نادیده گرفت که تکنیک برش خاص این کمپانی، توانسته این شرکت را در میان دیگر برندهای جواهرات دنیا، بی رقیب کند. کمپانی سواروسکی هماکنون در حدود 2700 فروشگاه در 170 کشور دارد و بیشاز 27000نفر برای آن، کار میکنند. در سال 2016 سود این شرکت، 2.6میلیاردیورو را برآورد شد.