جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی

آینه‌خانه مفخم موزه اسناد و نسخه خطی
عمارات معروف به آیینه خانه مفخم یکی از یادمان های برجسته دوره قاجار در شهر بجنورد و منتهی الیه شمالی خیابان شریعتی قرار دارد، در دوره قاجار بنای آیینه خانه همراه با آثار دیگری از جمله عمارات مفخم، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه سردار مفخم را تشکیل می داده است. این بنا در حدود ۱۳۰۰هجری همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به سردار مفخم بجنورد ساخته شده و به عنوان فضای اداری و دیوانی برای انجام دیدارهای رسمی سردار با رجال سیاسی قاجار و نیز انجام مراسمات تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و غیره مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 

قلعه صعلوک
قلعه صلعوک دژی استوار بر جبهه جنوبی ارتفاعات سالوک است که قدمت آن به قرون۶-۷ هجری می‌رسد و در متون تاریخی مختلف از آن یاد شده است. این قلعه برفراز یک صخره منفرد با دیواره‌های پرتگاهی ساخته شده که دسترسی و تسخیر آن را در زمان آبادانی و حیات قلعه بسیار دشوار ساخته است. در داخل قلعه بقایای تاسیساتی همانند انبار آذوقه و غلات، حمام، آسیاب، زندان و مقر فرمانده قلعه و سایرین وجود دارد که مجموع مساحت قلعه را به بیش از یک هکتار می‌رساند و قلعه صلعوک از نظر وسعت و موقعیت بسیار صعب العبور و یکی از مهمترین قلاع نظامی دوره اسلامی در شمال خراسان است.

 

خانه تاریخی جاجرمی‌ها
خانه جاجرمی‌ها واقع در بجنورد، اوایل خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی از بناهای اواخر دوره قاجاری است که به استناد کتیبه موجود در سال ۱۳۲۵ هجری قمری به دست استاد غلامرضا بنای ساخته شده است. این بنای کوچک و زیبا با پلان مربع به حدود ۶۰۰ متر مربع مساحت، نمونه ارزشمندی از معماری سنتی و حیاط مرکزی است. درب چوبی آن و تمام پنجره ها و نورگیرهای  به سمت حیاط باز می‌شود. ورودی حسینیه از طریق یک هشتی به حیاط مرکزی متصل شده که با دو رشته پلکان در گوشه های شمال شرقی جنوب غربی به مهتابیه ای طبقه بالا راه نیابد. قسمت فوقانی دیوار ایوان شرقی یک افریز تزیینی با کتیبه به خط نستعلیق دارد که در آن گزیده ای از ترکیب بند مشهور محتشم کاشانی در مرثیه شهدای کربلا (باز این چه شورش است) گچبری شده است.

 

روستای هدف گردشگری اسطرخی
روستای زیبای اسطرخی از توابع دهستان گلیان و بخش مرکزی در ۲۸ کیلومتری جنوب شهر شیروان بعد از روستای هدف گردشگری گلیان و در مرز شهرستان اسفراین قرار دارد. روستا در دامنه کوهستانی و میان دهانه دو دره واقع شده و باغات سرسبز بسیار زیبای طرفین را فرا گرفته است. رودخانه اسطرخی در میان باغات دره شرقی آبشاری بنام «شارشار» به ارتفاع حدود ۲۰ متر را شکل می دهد که منظره ای بس چشم نواز دارد و امروزه به یکی از مهمترین جاذبه های مورد توجه گردشگران روستای هدف گردشگری تبدیل شده است از دیگر جاذبه های طبیعی اسطرخی می توان به یک «ارس» تنومند و کهنسال در حد فاصل چشمه و آبشار اشاره کرد که دور تنه آن به پنج متر می رسد.

 

بش قارداش
بش قارداش در زبان ترکی به معنای پنج برادر یکی از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری خراسان شمالی در چهار کیلومتری جنوب غربی بجنورد است. در فضای فعلی پارک بش‌قارداش، فضای دلنشینی همراه با نمازخانه، چندین سوپر مارکت و امکانات کامل رفاهی جهت خدمت رسانی به مسافران و گردشگرانی که به این استان سفر می‌کنند، ایجاد شده و در طول سال به ویژه در فصل بهار و تابستان، میزبان گردشگران و شهروندان است. همچنین بش‌قارداش محلی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف در فصول سال است. یادمان سردار مفخم حاکم بجنورد و استر آباد در اواخر دوره قاجار بنای آرامگاهی با شکوهی است که مشرف به چشمه معروف بش قارداش در این پارک زیبا که در اکثر مواقع و به ویژه روزهای پایانی هفته تفریح گاه و تفرجگاه اهلی شهر و میهمانان و گردشگران است.

 

غارهای دستکند هنانه
غارهای هنانه از مجموعه فضاهای دستکند تشکیل شده که برای ایجاد یک روستا با موقعیت تدافعی ویژه در دل کوه کنده شده است. این مجموعه معماری دستکند شامل فضاهای متعدد مسکونی، انبار، آغل و ... است که با اختلاف سطح و در سه طبقه ساخته شده‌اند. طبقه اول باربند یا محل نگهداری احشام طبقات دوم و سوم محل انبار آذوقه و اسکان مردم بوده است.  بر اساس مطالعه سفال های بدست آمده در اطراف این مجموعه نیز مطالعات تطبیقی انجام شده، غارهای هنانه در قرون چهارم و پنجم هجری ساخته شده و در دوره‌های بعد به ویژه در زمان ناامنی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 

مجموعه سبزه میدان
مجموعه تاریخی سبزه میدان واقع در میدان شهید، اوایل خیابان ۱۷ شهریور، متشکل از یک کاروانسرا، حمام، راسته بازار و چند قهوه خانه از آثار تاریخی دوره قاجار، امروز به یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهر بجنورد تبدیل شده است. شاخص‌ترین اثر این مجموعه کاروانسرای سردار است که طرح کلی آن از یک میانسرا و ۳۴ حجره در اطراف آن تشکیل شده است. بنای حمام تاریخی در شمال شرقی مجموعه قرار دارد. همچنین «فروشگاه صنایع دستی عطاران» و جز آن هم از قدیم الایام در سبزه میدان علاقه‌مندان و گردشگران انواع دست ساخت های محلی، دست دوخت های سنتی و غیر و عرضه می‌دارد. همچنین بازار سنتی شهر بجنورد همین حدود است و نیز «چهارشنبه بازار» و «بازار پای توپ» اندکی بالاتر است.

 

چارتاقی تیموری
بنای تاریخی «چهارتاقی تیموری» در ۶ کیلومتری شهر شیروان واقع شده است. این بنای آرامگاهی به «عید خواجه» یکی از سرداران تیمور گورکانی منسوب است. گنبد بنا در اصل از نوع دو پوش منفصل بوده که به مرور پوشش خارجی آن از بین رفته است. عناصر مختلف از جمله تاق نماهایی با پوشش جناقی و آجر چینی خفته راسته در قسمت ساقه گنبد نمای خارجی بنا را تزئین کرده است.  داخل بنا یا اندود گچ پوشیده شده، اما نقاشی های منحصر به فردی از صحنه شکار و نقوش گیاهی زوایای داخل آرامگاه را زینت بخشیده است. همچنین یک نوار کتیبه گچبری زیبا به خط ثلث با مضمون آیاتی از سوره مبارکه آل عمران زیر گنبد را مزین کرده است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه