مدیر فروش منطقه‌ای شرکت مایر آلمان:

نساجی ایران در تعامل صنعتگران با تولیدکنندگان فناوری متحول می‌شود

مدیر فروش منطقه ای شرکت مایر* آلمان می گوید، تحول صنعت نساجی ایران با تسهیل تعامل میان کارخانه های نساجی و شرکت های خارجی تولیدکننده فناوری امکان پذیر است. «لوتار لایر»** که برای شرکت در نمایشگاه بین المللی پوشاک به تهران سفر کرده است، در گفت و گو با ایرنا، برگزاری چنین نمایشگاه هایی را در برقراری ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و کارخانه های نساجی مفید ارزیابی کرد و افزود: تولیدکنندگان، آخرین فناوری های خود را در چنین نمایشگاه هایی به کارخانه ها و صنعتگران معرفی می کنند و نقطه شروع بسیاری از همکاری ها در همین نمایشگاه ها کلید می خورد. وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف شما تنها صادرات فناوری به ایران است یا برای انتقال دانش و فن نیز آمادگی دارید، گفت: یک تولیدکننده فناوری هرگز به صرف فروش که یک هدف کوتاه مدت است، نمی اندیشد. لایر با اشاره به این که ما نیز نمی خواهیم تنها فناوری بفروشیم، آموزش بکارگیری فناوری، بومی سازی فناوری صادر شده و قطعات جانبی آن، تاسیس مراکزی برای ارایه خدمات پس از فروش و حمایت همه جانبه از صنعت را از اهداف حضورش در این نمایشگاه عنوان کرد. مدیر فروش این شرکت آلمانی با اشاره به این که ما پیش از تحریم ها در ایران فعالیت داشتیم، افزود: به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران، هفت هشت سالی فعالیت ما در ایران متوقف شد. خوشبختانه سال گذشته با لغو تحریم ها، بار دیگر فعالیت خود در ایران را از سرگرفتیم و با شرکت «ایران جک» قرارداد همکاری بستیم. لایر افزود: در همین سالن شما می بینید تعداد شرکت های اروپایی شرکت کننده در نمایشگاه چندان زیاد نیست، دلیل این استقبال محدود، علاقه مند نبودن آنها به بازار ایران نیست، بلکه بحث اطمینان مطرح است. اگر شرکت های پیشگامی مانند مایر بتوانند یک تعامل سازنده بلندمدت که متضمن منافع هر 2 طرف است با طرف های ایرانی برقرار کنند، بدون شک بقیه شرکت ها نیز اطمینان پیدا کرده و از سرمایه گذاری هراس نخواهند داشت. وی درباره نحوه برگزاری نمایشگاه گفت: متاسفانه، سازماندهی نامناسب این نمایشگاه مانع بهره گیری موثر از آن شده ، زیرا ماشین آلات صنعتی و پوشاک در کنار هم و دریک جا به نمایش درآمده اند و به نوعی آشفتگی دارد. به گفته لایر، در نظر گرفتن فضای مخصوص برای ماشین آلات نساجی به تفکیک نوع کاربرد آنها در صنعت و جدا کردن پوشاک از ماشین آلات می توانست به افزایش کارآمدی و بهره برداری از نمایشگاه کمک کند. مدیر فروش این شرکت آلمانی ادامه داد: در این صورت، بازدیدکنندگان از نمایشگاه به راحتی تفکیک می شدند و امکان تعامل بهتری میان تولیدکنندگان فناوری و صنعتگران فراهم می شد. «علیرضا صادقی» مدیرعامل شرکت «ایران جک» نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مشکلات مربوط به پرداخت همچنان وجود دارد، اما با اقدام هایی که دولت انجام داده اوضاع رو به بهبود است. وی با اشاره به اینکه فناوری صنایع نساجی و تولید پوشاک کشور قدیمی است و کارخانه ها و صنعتگران با ماشین آلات مدرن بیگانه هستند، اظهار کرد: به عنوان مثال در صنعت تولید پوشاک، چرخ خیاطی شناخته شده است اما ماشین های پیش از دوخت و پس از دوخت که بر سرعت و کیفیت کار تاثیرگذارند، کمتر شناخته شده اند. صادقی اضافه کرد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی، فرصت مغتنمی به این منظور به دست می دهد که جای تشکر دارد، لیکن هزینه اجاره هر مترمربع از این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه هایی که در سایر کشورهای همسایه و حتی اروپا و آمریکا برگزار می شود، بسیار بالا است. وی اجاره هر مترمربع فضای نمایشگاهی در ترکیه را 100 دلار عنوان کرد و افزود: در فرانکفورت نیز هزینه حدود همین رقم است، در حالی که برای این نمایشگاه رقم پرداختی بابت هر متر مربع 240 یورو بود. وی تاکید کرد: برای ارتقای فناوری باید شرایط معرفی کم هزینه آن به صنعتکاران فراهم شود. مدیرعامل شرکت ایران جک ادامه داد: هم اکنون تعرفه واردات انواع ماشین آلات و قطعات آنها یکسان است. در حالی که باید درباره ماشین آلات نساجی که می توانند به توسعه این صنعت کمک کنند و تولید و اشتغال را بالا ببرند باید سیاست متفاوتی اعمال شود. وی، نبود رشته های تحصیلی مورد نیاز صنعت نساجی در دانشگاه ها را مشکل دیگر توسعه این صنعت در کشور بیان کرد و گفت: ماشین آلات نساجی به تکنسین ها و مهندسان خاص خود نیاز دارد و وظیفه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است که با تربیت متخصصان مورد نیاز، این صنعت را حمایت کنند. صادقی اظهار کرد: هم اکنون تنها دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تعداد محدودی از واحدهای دانشگاه آزاد دارای چنین رشته هایی هستند، لیکن سطح دانش و مهارت فارغ التحصیلان آنها قابل اتکا نیست و کارخانه ها پس از استخدام این افراد باید آموزش آنها را از صفر شروع کنند. وی خاطر نشان کرد: در حالی که رشته های نرم افزاری صنعت نساجی مانند طراحی لباس مورد توجه قرار دارد و به خوبی پاسخگوی نیاز صنعت است، رشته های سخت افزاری آن کمتر مورد توجه قرار گرفته و حتی در رشته های موجود نیز تعداد فارغ التحصیلان و کیفیت دانش و مهارت آنها، نیاز صنعت را تامین نمی کند. صادقی تاکید کرد: اگر شرایط تحول فناوری فراهم شود، هزینه های تولید کاهش می یابد و و کیفیت محصول بالا می رود. به جای اینکه ایرانی ها برای خرید پوشاک به دیگر کشورها بروند، از دیگر کشورهای همسایه برای خرید به ایران خواهند آمد و به جای خروج ارز، ارزآوری خواهیم داشت. بیست و دومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی با حضور 138 شرکت داخلی و 432 شرکت خارجی از 15 کشور آلمان، اتریش، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، تایوان، تایلند، ترکیه، ژاپن، سنگاپور، فرانسه، چین، هندوستان و کره جنوبی در فضای نمایشگاهی به وسعت 25 هزار متر مربع از 13 تا 16 شهریورماه جاری در تهران برگزار شد. این نمایشگاه همزمان با سه نمایشگاه بین المللی پوشاک؛ کف پوش، موکت و فرش ماشینی و تجارت سبز در تهران برگزار شده بود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه