بهترین زنان کارگردان جهان

تکتم فروتن

در عرصه‌ی فیلم‌سازی، زنان بسیاری هستند که توانسته‌اند مخاطبان و منتقدان را با ایده‌های جذاب و هنر خلاقه‌شان تحت تاثیر قرار دهند. اگرچه شاید وقتی قرار است تنها به چند نفر به‌عنوان بهترین‌ها اشاره کنیم، این نام‌ها محدود می‌شوند؛ اما به‌هرحال، آرای منتقدان همیشه در جست‌وجوی فضایی رقابتی‌ست. بر هیمن اساس، در این گزارش که ماحصل نتیجه‌ی آرای منتقدان Metacritic است، پنج کارگردان زن برتر را در سال‌های اخیر مرور می‌کنیم. جالب آنکه نام‌هایی چون جین کمپیون، کاترین بیگلو، میرا نایر و پنی مارشال به رتبه‌های پایین‌تری رفته‌اند.

لونه شرفیگ
کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس 57ساله‌ی دانمارکی، با کسب 77درصد آرای منتقدان توانسته مقام اول بهترین کارگردان را کسب کند. او اولین‌بار در سال 2002 با فیلم "ایتالیایی برای نوآموزان" توانست نظرها را جلب کند و آثار اخیرش توانسته‌اند جوایز و تحسین‌های بسیاری را از جشنواره‌های مختلف و معتبر جهانی کسب کنند. "فارغ‌التحصیلی" محصول 2009 با بازی آلفرد مولینا و کری مولیگان مطرح‌ترین کار در میان آثار اوست که عمده‌شان کمدی-رومانتیک هستند.

لوکرسیا مارتل
کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده‌ی 49ساله‌ی آرژانتینی، دومین مقام را در این فهرست دارد. او با سه فیلم بلند توانسته منتقدان را مجذوب هنرش کند؛ به‌ویژه "زن بی‌سر" در سال 2009 با حضور ماریا اونتو یکی از خیره‌کننده‌ترین فیلم‌ها در میان آثار سینمای این کشور است. البته او پیشتر هم با فیلم اولش "باتلاق" از سوی منتقدان نیویورکی تحسین شده‌ و عنوان بهترین فیلم‌ساز یک‌دهه‌ی اخیر آمریکای لاتین را کسب کرده‌بود.

سوفیا کاپولا
کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و بازیگر 45ساله‌ی آمریکایی، حالا دیگر از سایه‌ی نام پدر معروفش فرانسیس فورد کاپولا بیرون آمده و به‌عنوان چهره‌ای مستقل در این عرصه شناخته می‌شود. بهترین فیلم او تا اینجای کار "گم‌شده در ترجمه" است که سال 2003 با هنرنمایی بیل مورای و جیووانی ریبسی توانست 89درصد آرای مثبت منتقدین جهان را به‌خود اختصاص دهد. او اولین فیلم‌ساز زن آمریکایی‌ست که شیر طلایی جشنواره‌ی ونیز را گرفت.
 
اگنس جائویی
کارگردان، بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس و خواننده‌ی 51ساله‌ی فرانسوی، تنها سه فیلم ساخته و البته بیشترین فعالیتش در سینما خارج از این حوزه‌ی کارگردانی، دستیاری در نوشتن فیلم‌نامه به همراه همسر فیلم‌سازش ژان‌پی‌یر باکری‌ست. "به من نگاه کن!" محصول 2005، بهترین فیلم اوست که در آن در کنار ماریلو بری نقش‌های اصلی را بازی کرده‌اند. "بگذار باران ببارد" و "ذائقه‌ی دیگران" دو فیلم دیگر او هستند که آنها هم کارهایی تحسین‌شده هستند.

کلر دنیز
کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس 70ساله‌ی فرانسوی، با 75درصد آرای منتقدین، به‌عنوان پنجمین فیلم‌ساز زن برتر جهان شناخته می‌شود. "نامردها" ساخته‌ی 2013 او با بازی وینسنت لیندون و استوارت استپلس توانست در بخش نوعی نگاه جشنواره‌ی کن همان‌سال تحسین همگان را به‌دنبال داشته باشد. دنیز به‌عنوان دانش‌آموخته‌ی مدرسه‌ی فیلم‌سازی IDHEC توانسته طی یک دهه‌ی گذشته آثار قابل توجهی را کارگردانی کند که "متریال سفید" فیلم تحسین‌شده‌ی جشنواره‌ی ونیز از آن جمله است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه