برطرف کردن کمرویی در کودکان

اگر در رفتار کودک شما ویژگی‌های یک فرد کمرو و خجالتی به‌دفعات دیده می‌شود، می‌توانید با استفاده از راهکارهایی که در ادامه بیان می‌شود به او در رفع احساس خجالت و کمرویی کمک کنید.

* به کودک فرصت اظهارنظر بدهید
 هر قدر هم که کودک کم سن و سال باشد تلاش کنید فرصت اظهار نظر در تصمیمات خانواده را برایش فراهم آورید. البته بهتر است برای مدیریت بهتر خواسته های کودک در سنین پایین تر از او بخواهید خواسته اش را از بین چند گزینه انتخاب کند.

* تعاملات اجتماعی کودک را افزایش دهید
 با این کار کودک می تواند توانایی های خود را محک بزند. البته بهتر است موقعیت هایی انتخاب شود که کودک بتواند در آن ها با تجربه های موفق رو به رو شود نه آن که شکست بخورد. شرکت در کلاس های ورزشی و تفریحی نیز از جمله این موارد محسوب می شود. البته برای شروع مکان هایی را انتخاب کنید که کودکان دیگر رفتار خصمانه ای نداشته باشند.

* مهارت‌های برقراری ارتباط را به کودک آموزش دهید
در قالب بازی یا گفت و گو و حتی گفتن داستان، مهارت های برقراری ارتباط را با کودک تمرین کنید، سپس هر پیشرفت هر چند جزئی را با ابراز هیجان، نوازش و تهیه پاداش مورد تشویق قرار دهید. پرورش هر کودکی به صرف حوصله و وقت والدین نیاز دارد. بنابراین به رفتارهای او حقیقتاً با دقت نظر توجه کنید.

* کودک را با محیط‌های مختلف آشنا کنید
موقعیت‌های جدید را به نحوی قابل پیش بینی سازید تا آمادگی مواجهه با آن از قبل برای کودک فراهم شود مثلاً پیش از شروع یک کلاس او را به آن جا ببرید و شرایط را برایش تشریح کنید یا به صورت بازی موقعیت هایی را که احتمالاً با آن برخورد خواهد کرد تمرین کنید.

* مسئولیت بدهید اما مقایسه نکنید
برای کودک شرایطی فراهم آورید که بتواند مسئولیت هایی را بپذیرد. سعی کنید انجام کارهایی را از کودک درخواست کنید که می دانید از عهده آن ها بر می آید اما موفقیت و شکست او را با دیگر کودکان مقایسه نکنید. بلکه به پیشرفت او در قیاس با رفتارهای قبلی خودش اهمیت دهید.

* حوصله به خرج دهید و از مشاور راهنمایی بگیرید
در هر حال تاکید می شود که این رفتار در طول زمان به وجود آمده است؛ پس باید انتظار داشته باشید که با گذشت زمان و تلاش شما بهبود یابد؛ اما چنان‌چه مشکل کودک بسیار شدید است و حضور او در اجتماع را با اختلال همراه می کند بررسی همه جانبه موضوع از سوی یک روان شناس موثر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه